mai 2004
Hidalgo
Cu:
Viggo Mortensen
Omar Shariff
Zuleikha Robinson
Said Tagkmaoui
Louise Lombard

Regia: Joe Johnston
Scenariul: John Fusco
Producător: Casey Silver
Imaginea: Shelly Johnson
Scenografia: Barry Robinson
Costumele: Jeffrey Kurland
Muzica: James Newton Howard


Sinopsis

Hidalgo este o aventură palpitantă, în miezul căreia se află legenda personală a unui bărbat care, printr-o încercare crâncenă, vrea să se descopere pe sine, să se cunoască cu adevărat. Filmul are la bază povestea vieţii lui Frank T. Hopkins, iar legenda creată în jurul lui este cea a unuia dintre cei mai vestiţi cowboy care au cutreierat Vestul Sălbatic, la apusul acelor vremuri din secolul al XIX-lea. Este povestea care aduce laolaltă două lumi foarte diferite, cea a Vestului American şi a crescătorilor de cai pur-sânge, din Peninsula Arabă.

Departe de tărâmurile natale, Frank T. Hopkins (Viggo Mortensen) şi calul său - Hidalgo se angrenează într-o cursă "a soarelui şi a morţii", peste deşertul încins, supranumit, pe bună dreptate, Oceanul de Foc. Umăr la umăr cu concurenţi care vânează victoria, pentru Frank nu mai este doar o chestiune de mândrie, sau onoare, ci o cursă a supravieţuirii într-o încercare ce pare imposibilă. Atunci când au realizat filmul Hidalgo, echipa de creaţie a vrut mai întâi să arate publicului o aventură palpitantă în jurul căreia se află povestea personală de "renaştere" a unui cowboy. "Eu personal cred că spectatorii de pretutindeni se vor simţi într-un fel legaţi de povestea lui Frank Hopkins. Filmul reuşeşte să dea fiori pentru cursa nemaipomenită din deşert, dar adevărata întrecere este aceea pe care eroul o are de înfruntat cu el însuşi" afirmă Casey Silver, producătorul filmului Hidalgo.

Filmul redă povestea unui cowboy şi a primului armăsar care, deşi nu e un pur-sânge arăbesc, participă la cea mai dură cursă de cai din lume, pe meleaguri care le sunt străine. Scenaristul John Fusco a fost încântat să aibă ocazia de a transpune pe marele ecran o poveste care vine din adâncul fiinţei lui. În urmă cu peste 15 ani, Fusco a descoperit acel sentiment care a devenit parte din acest film. Student pasionat de cultura amerindiană, Fusco a descoperit povestea adevărată a unui cowboy numit Hopkins şi a armăsarului său în timp ce studia originea şi evoluţia raselor de cai ce aparţineau indienilor.

"Am făcut studii cu privire la câteva rase de ponei care se mai pot observa doar în sculpturile lui Remington şi Russell. Aşa am aflat povestea unui anume Hopkins care reuşise să îmblânzească un cal indian, numit Hidalgo" afirmă scenaristul. Despre Hopkins şi Hidalgo au scris câţiva istorici cu reputaţie, printre care J. Frank Dobie şi Dr. Ruy Andrade. Fusco a mai scotocit prin arhive pentru a căuta alte mărturii şi a ascultat poveştile bătrînilor indieni din rezervaţiile din Wyoming. Munca deosebit de pasionată a scenaristului i-a adus în acest an un premiu pentru cercetare din partea National Cowboy Museum.

"În definitiv, este povestea personală a unui erou, un călăreţ de legendă. Hopkins trebuie să-şi părăsească meleagurile natale pentru a ajunge printre străini, iar drumul îi este plin de obstacole periculoase" afirmă Mortensen, cel care interpretează rolul lui Hopkins.

"Ceea ce este interesant cu privire la Oceanul de Foc este că nu contează cine câştigă, la final. Este o chestiune de încercare, o experienţă care trebuie trăită".

"Eu nu căutam neapărat un angajament atunci când Casey mi-a cerut să mă uit peste scenariul de la Hidalgo, dar, de îndată ce l-am citit, n-am mai putut să-l las. Era ca atunci când citeşti cel mai palpitant roman, un best-seller. O ocazie ca asta vine doar o singură dată în viaţă. Ştiam că nu pot să spun nu. Ştiam ce înseamnă o asemenea poveste pe ecran, desfăşurarea imaginilor, dar ceea ce m-a prins a fost povestea simplă a unui suflet singuratic şi a prietenului său cel mai bun, care se întâmplă să fie un cal. În inima acestei aventuri ameţitoare este povestea unui om care se confruntă cu sine, pentru a afla cine este cu adevărat. Cursa imposibilă de 5.000 km prin arşiţă este proba care îi va dovedi lui însuşi cine este şi pentru ce trăieşte" afirmă regizorul Johnston.

"Am fost conştient de linia fină de separare dintre om şi cal, nu am vrut să dau calităţi omeneşti calului, să fac din el un super cal. Pentru că, în definitiv, asta e cel mai uşor, să împingi limitele când e vorba de inteligenţa animalului. Calul ăsta nu putea să fie nici Trigger, nici Lassie. Eu am crezut că este cel mai bine să menţin cele două personaje în limitele speciei lor, pentru că astfel, finalul filmului devine şi mai emoţionant" continuă regizorul.

Norocul realizatorilor a fost că Viggo Morensen a învăţat de mic să călărească, dar şi aşa a trebuit, pentru filmul acesta, să petreacă luni de zile în compania cailor. Mortensen a spus că are nevoie de reîmprospătarea cunoştinţelor în materie de cai, aşa că a luat lecţii de la Rex Peterson. "Am călărit mult când eram copil, dar, de la vârsta de zece ani nu m-am mai urcat în şa. A fost apoi Lord of the Rings, dar şi de atunci au trecut multe luni de zile" afirmă Viggo, explicând care a fost motivul pentru care a apelat la Peterson, un profesor de călărie foarte dur, care l-a învăţat, totodată, cum să se poarte ca un adevărat cowboy.

"Câteodată, Viggo venea la mine să mă întrebe: Cum să spun asta?" îşi aminteşte Rex Peterrsen. "Viggo, eu n-am trăit în 1890. Nu ştiu. Dar eu ştiam că întrebările astea vin din dorinţa lui de a da autenticitate personajului. Am dat tot ce eram în stare să dăruiesc acestui film. Am fost aici, zi lumină, şi am văzut că toţi ceilalţi erau tot aşa de devotaţi" mai precizează Petersen, un veteran cu o vechime de peste 25 de ani în industria filmului. Pentru a găsi un cal potrivit personajului Hidalgo, a căutat luni de zile. Cum să faci audiţie unui cal? Trebuia să arate aşa ca la carte, să fie mascul, să aibă între patru şi cel mult zece ani, dar mai ales, să fie blând şi să poată fi călărit. Mark Forbes, cel care a coordonat domeniul animalelor, a avut responsabilitatea a 800 de animale (cămile, vulturi, şoimi, leoparzi, bivoli). "Spune pe nume unui animal, precis îl găseşti în show" glumeşte Forbes.

Viggo Mortensen a fost foarte preocupat de spiritul de autenticitate al filmului, calitate asigurată de regizotul Joe Johnston. Dar, două persoane din echipa de realizatori sunt cei care au meritul cel mai mare în aşa ceva. Scenograful Barry Robison şi Jeffrey Kurland, care a semnat costumele. "Este un film care se petrece în America anilor 1890, în Vest, aşa că trebuia să fim pregătiţi să redăm aspectul specific al lumii în care trăiesc cowboy, pe de o parte, şi Estul american de atunci, oraşul New York al secolul XIX, şi în final, Orientul Mijlociu al anilor respectivi" a declarat Kurland. Kurland a folosit materiale (ţesături) şi bijuterii realizate atât în Statele Unite, cât şi în Maroc. A călătorit la Marrakech pentru a cumpăra veşminte arăbeşti, dar unele costume, necesitau o atenţie specială.
"Ca să faci un costum, trebuie mai întâi să îi alcătuieşti designul, să desenezi personajul, să vezi cum arată în el. După ce ai materialul, îl suceşti, se potriveşte, îl cumperi. Abia atunci poţi să îl dai la cusut; de îndată ce e gata, trebuie să faci cumva să nu mai pară nou- nouţ" povesteşte Kurland.
"Am avut pe cineva, Yussef, care mi-a ţesut multe dintre materiale. Le-a făcut în culorile pe care i le-am cerut. Mi-a ţesut şase metri în două săptămîni, ceea ce este extraordinar. Iar apoi, am avut parte de cei mai buni specialişti în învechire", continuă Kurland.



Filmul a fost tras în multe locaţii, iar Kurland a trebuit să realizeze costume identice celor pe care le purtau indigenii secolului trecut. Misiunea cea mai dificilă a fost să creeze costume pentru Dansul Fantomelor. "Cu cât am cercetat mai mult, cu atît am fost mai uimit să constat din fotografii şi izvoare istorice că există diferenţe foarte sensibile între triburi, în ceea ce purtau ei. Unele costume erau făcute din piele de animale, dar pentru tribul despre care se povesteşte în film, am decis că modele cele mai apropiate de adevăr trebuiau alcătuite din muselină. Era vremea când, din nefericire pentru indienii Sioux Lakota, nu se mai găseau animale pentru vânat".

DESPRE DISTRIBUŢIE

VIGGO MORTENSEN (Frank T. Hopkins) - De la debutul pe marele ecran în rolul fermierului menonit din Witness, în regia lui Peter Weir, cariera lui Viggo Mortensen a fost marcată de performanţe de excepţie. Criticii de specialitate i-au urmărit evoluţia în peste 30 de filme, printre care Portrait of A Lady de Jane Campion, Indian Runner de Sean Penn, Carlito's Way de Brian de Palma, G.I. Jane de Ridley Scott, Crimson Tide de Tony Scott, La pistola de mi hermano de Ray Loriga. Dar cel mai recent, a fost aplaudat internaţional de criticii de specialitate şi mai ales de fani pentru rolul lui Arargorn din trilogia Lord of the Rings.
Născut la New York, din tată danez şi mamă americană, Mortensen şi-a petrecut cea mai mare parte a copilăriei în Manhattan. Familia lui a călătorit mult, iar el a petrecut câţiva ani în Venezuela, Argentina şi Danemarca.

Mortensen a început să joace la New York, după ce a studiat cu Warren Robertson. A apărut în câteva piese şi filme, după care s-a mutat la Los Angeles, unde rolul interpretat în Bent, la Coast Playhouse i-a adus un premiul al criticilor de dramă. Mortensen este un poet talentat, fotograf şi pictor. În prezent, lucrează la cel de al patrulea volum de poezii, iar picturile sale au fost expuse la galerii din New York, Los Angeles, Cuba, Danemarca şi Noua Zeelandă.


OMAR SHARIF (Şeicul Riyadh) este un star devenit legendă, cu o carieră extraordinară de peste patru decenii, timp în care a jucat în mai mult de 60 de filme. A fost nominalizat la Academy Award pentru cel mai bun actor în rol secundar şi a primit Globul de Aur pentru modul în care a interpretat rolul lui Ali Ibn Kharish, din Lawrence of Arabia cu Peter O'Toole în rolul principal. A primit un al doilea Glob de Aur pentru rolul principal din Doctor Zhivago. Sharif este binecunoscut publicului din rolul principal interpretat alături de Barbra Streisand din Funny Girl, filmul de debut al actriţei care i-a adus un premiu Oscar, ca şi din continuarea acestuia, Funny Lady. Filmografia lui Omar Sharif cuprinde: The Fall of the Roman Empire, Marco Polo, Behold a Pale Horse, The Night of the Generals, Mayerling, The Appiontment, Green Ice, Pleasure Palace, The Rainbow Thief, Gulliver's Travels.

Sharif este singurul egiptean care a devenit un star internaţional în cinematografie şi a jucat roluri de protagonişti de toate naţionalităţile din lumea occidentală. S-a născut la Alexandria ca Michael Shalhoub, fiu al unui bogat negustor de cherestea, tatăl sirian şi mama libaneză. A vorbit franceza de mic, dar ulterior a învăţat să vorbească şase limbi străine fluent. A studiat matematica şi fizica la Victoria College din Cairo, unde a devenit interesat de actorie. După ce a absolvit facultatea, a lucrat la compania de import de cherestea a tatălui său vreme de cinci ani, după care a înaintat o cerere de înscriere la Royal Academy of Dramatic Art din Londra.

În 1953, când i s-a oferit un rol în The Blazing Sun, alături de vedeta Faten Hamama, aproape că a primit binecuvîntarea părintească pentru cariera de actor, după multe insistenţe pe lîngă tatăl său. Şi-a luat numele de Omar El-Sfarif şi a debutat în cariera cinematografică. Atunci când a început să fie distribuit în producţii internaţionale, a renunţat la "El" şi a fost primit cu aplauze de critici la Festivalul de Film de la Cannes. Patru ani mai târziu, un alt film cu Omar Sharif era prezentat la Cannes, Goha, film distins cu premiu la prestigiosul festival.

Sharif a devenit vedeta numărul unu a ţării, un idol. A jucat în 26 de filme egiptene şi două filme franţuzeşti, în numai cîţiva ani, timp în care şi-a fondat propria companie de producţie la Cairo. Filmul Lawrence of Arabia i-a schimbat însă viaţa.

ZULEIKHA ROBINSON (Jazira) - Hidalgo este chiar filmul ei de debut pe marele ecran. Zuleikha s-a născut la Londra, dar a crescut în Orientul Îndepărtat, în Thailanda şi Malaysia. La 15 ani a devenit pasionată de actorie şi a venit la Los Angeles pentru a studia la Academia Americană de Arte Dramatice. La televiziune, a apărut în roluri scurte în serialul de televiziune The Lone Gunmen, realizat de Chris Carter, cel care a fost creatorul şi scenograful serialului X- Files. A mai jucat în numeroase producţii teatrale în Los Angeles şi Marea Britanie.

SAID TAGKMAOUI (Prinţul Bin al Reeh) s-a născut la Paris şi a fost boxer. A reuşit să capteze atenţia publicului din filmul La Haine (Ura) din 1995, iar spectatorilor americani le este cunoscut din rolul irakianului care torturează un soldat american din filmul Three Kings. Alte filme în care a apărut sînt: Hideous Kinky, unde a jucat alături de Kate Winslet, The Good Thief cu Nick Nolte şi urmează
să apară în Spartan, alături de David Mamet şi în producţia semnată de David O. Russell I Heart Huckabees.

LOUISE LOMBARD (Lady Anne Davenport) - De la o vârstă fragedă a studiat dansul şi a luat lecţii de actorie, astfel că la 14 ani apărea în numeroase reclame. A avut roluri mici în cîteva filme publicitare care erau menite să avertizeze populaţia de pericolul pe care îl constituie SIDA (Wax Doll, în regia lui Jon Amiel) şi a apărut în câteva episoade din Casualty şi Bergerac pentru BBC, după care în adaptările cinematografice ale romanelor lui Catharine Cookson A Black Velvet Gown şi Perfect Scoundrels.


DESPRE REALIZATORI

JOE JOHNSTON (regizor) a debutat ca regizor în comedia foarte populară audienţei Honey, I Shrunk the Kids. Recent, a semnat blockbusterul Jurassic Park III, lansat în vara anului 2001. Recent, Johnston a regizat The Rocketeer, Jumanji, October Sky, film care i-a adus Broadcast Film Critics Award pentru cel mai bun film de familie şi o nominalizare la Writers Guild pentru cel mai bun scenariu, al cărui autor, de asemenea, este. Înainte de a opta pentru cariera de regizor, Johnston a fost creatorul strălucit şi distins cu premiul Oscar al efectelor vizuale pentru doi dintre cei mai reputaţi regizori, Steven Spielberg şi George Lucas.

Johnston şi-a început cariera în Star Watch, o adaptare pentru televiziune a Războiului Lumilor de H. G. Wells. S-a alăturat apoi colectivului de la Lucasfilm Ltd / Industrial Light & Magic ca designer de ilustraţie pentru fundalurile din super producţia Star Wars, după care a contribuit la The Empire Strikes Back şi Return of the Jedi. El este cel care a creat designul special pentru Yoda, iar armele şi vehiculele care se văd în aceste trei filme, poartă semnătura lui în calitate de unic creator.

JOHN FUSCO (scenariu) este un scenarist şi un scriitor de succes, care a semnat scenariile din Crossroads, Young Guns şi Young Guns 2. Scenariul filmului foarte iubit de public Thunderheart în regia lui Michael Apted, este rezultatul unei munci de cinci ani la Pine Ridge Indian Reservation unde a studiat limba Lakota, filozofia şi politica. În 1989, a fost adoptat ca fiu al tribului Oglala-Lakota. Pasiunea lui Fusco pentru Vestul Sălbatic şi cultura amerindiană, dragostea pentru caii sălbatici se simt în creaţia Spirit: Stallion of the Cimarron, o producţie animată ce poartă semnătura studiourilor Disney.

CASEY SILVER (producător) - fost preşedinte al Universal Pictures, Silver şi-a fondat propria companie "Casey Silver Productions" în octombrie 1999. Spre sfîrşitul aceluiaşi an, Silver produce cel de al doilea film pentru The Walt Disney Studios, o dramă de acţiune intitulată Ladder 49, cu Joaquin Phoenix şi John Travolta în rolurile principale.

În timpul activităţii la Universal, Silver a produs filme de mare succes internaţional, printre care Schlindler's List, Shakespeare in Love, Apollo 13, Babe, Jurassic Park, Out of Sight, The Nutty Professor, In the Name of the Father, Do the Right Thing, Scent of A Woman, Fried Green Tomatoes, Cape Fear, Parenthood, Midnighr Run, The Mummy, Erin Brockovich, Notting Hill, American Pie şi Gladiator.

JAMES NEWTON HOWARD (muzica) a realizat coloana sonoră din peste 80 de filme şi a fost nominalizat la premiul Oscar de cinci ori. A semnat muzica din toate cele trei filme ale lui Night Shyamalan (The Sixth Sense, Unbreakable, Signs) şi va asigura coloana sonoră şi a următoarei producţii ce poartă semnătura acestui regizor - The Village.
Regia: Joe Johnston Cu: Viggo Mortensen, Omar Sharif, Zhuleikha Robinson

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus