Odată stinse luminile TIFF-ului clujean, iată şi cîteva ştiri de ultim moment despre un văr mai mare de peste ocean cu acelaşi acronim, pe numele lui complet Toronto International Film Festival.
Viaţa la oraş. În 10 filme.
În 2025, două treimi din populaţia globului va locui "la oraş" iar cinematograful nu duce lipsă de filme extraordinare cu / despre oraşe fascinante, cu cetăţeni care mai de care mai interesanţi, cu fanteziile şi angoasele lor.
Ediţia nr. 34 a festivalului vrea să fie cu un pas înaintea vremurilor, lansînd un nou program, City to City, ce explorează evoluţia experienţei urbane prin prisma filmelor cu şi despre un anumit oraş. În acest an, reflectoarele acestei secţiuni se vor concentra pe Tel Aviv, un oraş cinematic prin definiţie, cu o identitate în permanentă schimbare, un oraş tînăr, care împlineşte 100 de ani în 2009, pe un tărîm ancestral, o metropolă vibrantă care, precum gazda TIFF-ului, celebrează dinamismul şi diversitatea.
Porumboiu se întoarce
Mai deunăzi, organizatorii TIFF au anunţat primele 24 de titluri din selecţia pe acest an, un pachet impresionant prin calitate şi diversitate, care se vrea un amuse bouche şi un cîrlig pentru publicul aşteptat la Toronto între 10 şi 19 septembrie 2009. O echipă de selecţioneri care a văzut mii şi mii de filme pentru a alcătui această selecţie promite să aducă unele din cele mai apreciate (şi discutate) titluri de la Cannes, Berlin şi de la o mulţime de alte festivaluri de te miri unde, îndreptăţind astfel renumele TIFF-ului de "festival al festivalurilor".
Recunoscînd statutul recent al cinematografiei româneşti pe plan mondialo-festivalier, TIFF a inclus în această crème de la crème şi filmele lui Corneliu Porumboiu Poliţist, adjectiv, premiat la Cannes, şi Cea mai fericită fată din lume în regia lui Radu Jude, ambele în premieră pe continentul nord-american.
În rest, două duzini de delicatese şi curiozităţi din circuitul festivalier: în secţiunea Masters, Singularidades de uma rapariga loura / Excentriciţătile unei tinere blonde a veteranului Manoel de Oliveira (care face 101 de ani în 2009), Les herbes folles de Alain Resnais şi Air Doll, regizat de japonezul Hirokazu Kore-eda. Secţiunea Visions găzduieşte nume precum taiwanezul Tsai Ming-liang cu Face, un tableau vivant ce aduce un omagiu Noului Val (originalul) şi Louvrului, în dubla sa ipostază de coproducător şi "gazdă" a filmului. Fish Tank, filmul Andreei Arnold, care a făcut multe valuri (bule?) la Cannes e inclus în secţiunea Vanguard. Alte titluri din acest preview cosmopolit al festivalului: Nymph (r. Pen-Ek Ratanaruan, Thailanda), Karaoke (r. Chris Chong Chan Fui, Malaiezia), Samson and Delilah (r. Warwick Thornton, Australia - Camera d'or la Cannes), sau Eyes Wide Open (r. Haim Tabakman, Israel). Rămîne de văzut ce surprize ne rezervă restul de trei sute şi ceva de filme (multe dintre ele premiere mondiale) care urmează să fie anunţate în următoarele două luni...
In other news...
Cum se întîmplă, nu toate ştirile sînt de bine. E recesiune, iar TIFF are mare nevoie de bani pentru noul său sediu, Bell Lightbox, biletele la festival, pe lîngă că or sa fie greu înspre imposibil de găsit, s-au mai şi scumpit, urmînd să coste 19,87 dolari canadieni (12,28 euro) bucata sau 159,14 dolari (98,38 euro) pentru un pachet de zece bilete.
Una peste alta, TIFF 2009 se arată a fi o ediţie interesantă; să vedem dacă recesiunea face sau nu bine artei, cum se întîmplă, chit că şampania va picura anul ăsta în loc să curgă valuri pe străzile Torontoului (vorba vine).