Documentarele, mai actuale ca oricând
Festivalul internaţional de film Toronto (TIFF) a anunţat lista de documentare ce vor fi proiectate la ediţia cu numărul 34 din septembrie 2009. Documentarele din acest an sunt parcă mai diverse ca oricând, fie că dezvăluie revelaţii politice, religioase sau artistice, fie că explorează fenomene naturale sau culturale.
Bine, bine, dar tema comună, firul roşu?... Thom Powers, selecţionerul de documentare pentru TIFF, a văzut vreo două elemente comune (asta după ce-a finalizat selecţia): o senzaţie de apropriere, de contemporaneitate, "a sense of immediacy" zice el. Chestiuni presante, "la ordinea zilei", subiecte de jurnale de ştiri (economia, Iranul, Berlusconi, mamele-surogat, etc.) sunt privite dintr-o perspectivă nouă şi vor genera, cu siguranţă, multe discuţii. Pe lângă asta, multe din filmele selecţionate pentru 2009 par a descrie of lume care şi-a pierdut echilibrul, multe sună ca un avertisment, dacă nu ca o sirenă de alarmă...
Spre ilustrare, iată şi o listă (scurtă dar cuprinzătoare):
Collapse
Chris Smith, SUA
Realizatorul mult-lăudatului American Movie revine cu un portret al gânditorului radical Michael Ruppert şi viziunile lui apocaliptice despre un viitor cu crize majore şi vaccinate - economice, energetice, de mediu şi, vorba titlului de mai sus, câte şi mai câte...
Colony
Carter Gunn & Ross McDonnell, Irlanda
Un documentar de debut măiastru filmat, în care apicultorii americani se confruntă cu un fenomen nemaiîntâlnit care a dus la dispariţia misterioasă a milioane de albine.
The Topp Twins: Untouchable Girls
Leanne Pooley, Noua Zeelandă
Nu sunt Flight of the Conchords, dar sunt cel puţin la fel de amuzante şi cu siguranţă mult mai provocatoare. Topp Twins sunt grupul de country lesbian numărul unul din Noua Zeelandă (un calificativ demn de sora domnului B. Sagdiyev - mai ţineţi minte: "number-four prostitute in whole of Kazakhstan"...).
Good Hair
Jeff Stilson, SUA
Totul a început cu Chris Rock şi întrebarea (fără răspuns) a fiicei domniei sale: "Daddy, how come I don't have good hair?" Good Hair e o incursiune fără precedent în cultura - cultul, mai bine zis, afroamericanilor pentru podoaba capilară. Head bling, cum ar veni...
Bassidji
Mehran Tamadon, Iran/Franţa/Elveţia
Realizatorul acestui documentar s-a întors din exil în Iran şi s-a infiltrat timp de trei ani în sânul mişcării paramilitare fundamentaliste Bassidji. Şi a trăit să (ne) spună povestea...
Cleanflix
Andrew James & Joshua Ligairi, SUA
Cum religia mormonă - altfel, arbitrul suprem al moralităţii - interzice adepţilor ei vizionarea de filme cu rating R, câţiva "băieţi deştepţi" au deschis în statul Utah magazine specializate ce oferă DVD-uri cu versiuni clean ale filmelor hollywoodiene. Ce urmează e, însă, un scandal rated XXX...
Google Baby
Zippi Brand Frank, Israel
Cea mai recentă formă de outsourcing din India pare a fi mama-surogat. Filmul ne face cunoştinţă cu un întreprinzător care vine cu o nouă idee de afaceri: producţia de bebeluşi cu desfacere pe piaţa occidentală. Un motiv în plus de văzut Google Baby? Secvenţa care deschide filmul: un doctor indian care "performează" o cezariană în timp ce vorbeşte la telefonul mobil...
Schmatta: Rags to Riches to Rags
Marc Levin, SUA
Veteranul Mark Levin (Slam) analizează mărirea şi decăderea unei zone cu totul şi cu totul speciale din Manhattan: Garment District, acest Ground Zero al capitalei modei nord-americane.
Videocracy
Erik Gandini, Suedia
O analiză penetrantă (şi pertinentă) a imperiului mediatic al premierului italian Silvio Berlusconi, sau cum nişte showuri cu fete în bikini pot să-i îmbogăţească pe unii şi să-i tâmpească pe toţi ceilalţi...
The wild and the wicked - Midnight Madness se întoarce la TIFF
Midnight Madness - o serie de "thrillers and chillers" care sunt proiectate în fiecare noapte a festivalului taman la miezul nopţii - a împlinit 22 de ani. Selecţionerul Colin Geddes garantează că cele zece filme din secţiunea de anul ăsta or să ne "blow your socks off", ca să-l citez mot à mot. Colin şi-a făcut tema: a văzut peste 200 de filme "de gen" la festivaluri precum Cannes, Berlin sau Hong Kong. Şi de astă dată, firul e cu adevărat roşu, vampiri şi zombies disputându-şi lumina reflectoarelor. Sau întunericul sălilor de cinema...
Seria se deschide cu Jennifer's Body, o comedie horror despre o majoretă posedată de un demon înfometat, care marchează întoarcerea la Toronto a lui Diablo Cody (scenarista Oscarizată pentru Juno) şi care are ca protagonistă o starletă apetisantă (hm...) - Megan Fox, secondată de angelica Amanda Seyfried (Mamma Mia, Big Love).
Secţiunea mai include noul film al legendarului maestru horror George Romero (Survival of the Dead), care se întoarce cu o altă poveste năstruşnică cu zombies, un cult aproape garantat; Daybreakers, o premieră mondială cu Ethan Hawke, Willem Dafoe şi Sam Neill în care lumea viitorului e populată de vampiri, iar oamenii sunt în minoritate; The Loved Ones, un film australian anunţat ca Pretty in Pink meets Misery; o epopee faustiană (Solomon Kane) despre un mercenar din Anglia secolului al 16-lea care-şi răscumpără sufletul dat pe datorie diavolului luptând împotriva răului; şi Bitch Slap, o producţie hilară a realizatorilor lui Xena şi Hercules, unde trei dame bine încearcă să găsească o comoară folosindu-se de farmece feminine, pumni şi puşti automate. The weird and the wonderful...
La vremuri noi, premii noi
Vocea naţiunii - deseori, una şi aceeaşi cu vocea raţiunii - se aude încă şi mai tare la TIFF. Două noi premii se alătură premiului publicului care se dădea pană acum: unul pentru documentare şi altul pentru secţiunea Midnight Madness. Aceste premii de popularitate sunt acordate în exclusivitate de publicul festivalului, care votează la ieşirea de la fiecare proiecţie. Anul trecut (2008), premiul publicului a fost acordat (surprise, surprise...) unui filmuleţ pe numele lui (Slumdog Millionaire, iar printre câştigătorii recenţi s-au numărat Eastern Promises (2007) şi Hotel Rwanda (2004).
De toate pentru toţi...