O înşiruire de nostalgii, traume vechi şi nedumeriri noi, Un secret / Secret de familie abordează o poveste reală, istorisită de scriitorul Phillipe Grimbert în romanul autobiografic Un secret. Punct forte al filmului, balansul între prezent şi trecut este marcat de tonuri diferite. Invers decât se procedează de obicei, regizorul Claude Miller alege să prezinte trecutul prin flash-back-uri în culori vii, fruste, iar prezentul printr-un gri mohorât.
Totul începe ca o lamentaţie secretă a lui François, un copil introvertit şi bolnăvicios, complexat de contrastul fizic între ce este şi ce crede că şi-ar fi dorit de la el să fie mama şi mai ales tatăl lui - ea campioană de înot, iar el atlet dedicat, ambii desprinşi parcă din Triumful voinţei, al lui Leni Riefenstahl. Pentru a putea supravieţui complexelor şi descurajării, hipersensibilul François îşi inventează chiar un frate contrastând puternic cu propriul portret - un băiat robust şi curajos, îndrăzneţ şi sportiv, care îl însoţeşte în toate jocurile şi aventurile copilăriei. Abia adolescenţa ajunge însă să-i aducă lui François explicaţiile adevăratului trecut al părinţilor săi, ajutându-l să treacă peste detaliile tragice conţinute de istoria familiei.
Dacă Miller (care este şi co-scenarist al filmului) s-ar fi rezumat la povestea de dragoste dintre frumoasa Tania şi vanitosul Maxime, filmul ar fi fost mult mai limpede şi solid realizat. Pe de altă parte, dacă tragedia trecută a familiei ar fi fost abordată cu mai multă putere de sugestie, Un secret ar fi fost, probabil, mai consistent şi foarte personal. Însă, din dorinţa de-a acoperi, probabil, toate întâmplările conţinute în carte, Un secret se transformă curând după generic într-un amalgam destul de confuz de nume, fapte şi evenimente, dificil de urmărit din cauza ritmului anevoios. Peste povestea adulteră a părinţilor săi, privirea lui François suprapune noile date despre o familie necunoscută lui, despre dureri, iubiri, conflicte, traume şi dureri înăbuşite de toate felurile. Atent la episoadele dure prin care a trecut Franţa în cel de-al Doilea Război Mondial, Miller ratează însă tocmai dramatismul vizual al unor secvenţe, combinând excesiv datele din trecut şi prezent, doar pentru a reda confuzia din capul adolescentului căruia i se dezvăluie respectiva lume.
În paralel cu rafala de secvenţe istorice prin care trece familia, se dezvoltă o poveste mult mai puţin relevantă la scara istoriei, dar mult mai importantă pentru desfăşurarea filmului. Idila dintre Tania şi Maxime este potenţată şi de plasticitatea tonurilor în care e zugrăvită, dar şi de chimia teribilă dintre interpreţi: Cécile de France şi Patrick Bruel, care îşi înzestrează eroii cu o senzualitate debordantă. Aproape cu ritmicitate coregrafică, episoadele toride de aşteptare şi pasiune alternează cu cele mult mai plate, din păcate, în care, prin intermediul derutatului François, regizorul ne prezintă zguduitoare secvenţe de arhivă, nereuşind însă să le conserve expresivitatea, pentru că aglomerează în cadru prea multe imagini, devenite astfel redundante. Printre evenimentele de familie la care cei doi îndrăgostiţi se intersectează din ce în ce mai pasional, scenariul strecoară episoade enigmatice, jucării vechi cu rol evocator, incidente casnice plicticoase ridicate la rangul de episoade memorabile, sferturi de adevăr, replici ezitante şi dialoguri stîngaci concepute.
Dacă romanul lui Phillipe Grimbert are o teză perfect motivată biografic, ea reiese destul de străveziu printre ochiurile prea largi ale scenariului, filmul nereuşind decât să ilustreze rigid ideile autorului. Cu toată căldura şi strădania întregii distribuţii, cu toată încărcătura istorică, socială şi psihologică a sursei sale de inspiraţie, filmul reuşeşte să rămână în memoria spectatorului doar ca o evocare fără vlagă întreruptă de câteva episoade pitoreşti, o poveste bogată în date consistente, dar încăpută, din păcate, în mâinile cuiva care nu se pricepe să povestească bine până la capăt. Un film trenant şi dezolant, în ciuda datelor ofertante de la care a pornit şi a unui aer inefabil nu lipsit de farmecul său...
Un secret / Secret de familie
Producţie Franţa, 2007.
Regia: Claude Miller.
Cu: Cécile de France, Patrick Bruel, Ludivine Sagnier, Julie Depardieu, Mathieu Amalric, Nathalie Boutefeu, Sam Garbarski.