Observator Cultural / septembrie 2009
Pe 14 septembrie 2009 a avut loc, la Muzeul Ţăranului Român, vernisajul expoziţiei de fotografie 360 de grade a artistului mexican Rubén Ochoa. Născut în 1966, Ochoa trăieşte şi lucrează în Mexico City. Cele 36 de lucrări selectate aduc în România personaje, obiecte şi subiecte exotice, dar şi o viziune universală asupra acestora.

Cîştigător al mai multor premii internaţionale, Ochoa a fost invitat să participe, în ultimii ani, la o serie de proiecte care au făcut înconjurul lumii. Lucrările sale de mari dimensiuni, din cadrul seriei "Thermo", au fost expuse la World Water Forum IV şi la Lux Art Institute din San Diego. În 2007 a obţinut primul loc la 12vo. Salón Internacional Mercosur din Buenos Aires. Revista Art on Paper din New York l-a invitat să participe la realizarea articolului de fond "Jurnalul unui tînăr artist", iar Monocle Magazine din Londra şi Folly din New York i-au publicat unele lucrări.

Artistul a avut, pînă în 2008, expoziţii în Argentina, Austria, Danemarca, Germania, Marea Britanie, Mexic, Spania, Statele Unite, Portugalia, Rusia, Slovenia. Ministerul de Externe al Mexicului promovează în Europa, de trei ani, proiectul 360 de grade, care se bucură de o critică pozitivă. De altfel, expoziţia inaugurată la Auditoriul Naţional din Ciudad de México a fost vizitată de peste 300.000 de persoane. În 2009, lucrările au călătorit la Roma şi Stockholm; acum se află la Bucureşti, de unde vor pleca spre Berna şi Barcelona.

Ideea lui Ochoa din 360 de grade a fost aceea de a se deplasa (în cerc) de la un punct la altul, urmînd cursul unor relaţii-lanţ între obiecte, persoane şi locuri care l-au condus invariabil spre punctul de plecare. A încercat să demonstreze prin munca sa artistică faptul că întîmplarea are un sens, o ordine şi că totul se supune aceloraşi legi, care ne fac să fim asemănători.

Expoziţia nu are un punct de pornire, fiind gîndită ca o conversaţie fără sfîrşit, în care temele fotografice deschid perspective pentru noi imagini, împreună cu care construiesc o memorie ciclică. Înainte de a fi văzute complet, lucrările invită la vizionarea celor de alături. Obiectul fotografiat nu mai este fundamental, ci devine parte a unui mult mai larg document.

Dincolo de rezultatul estetic, emoţia este produsul cel mai valoros al întîlnirii artistului cu obiectele, emoţie transmisă integral privitorului. Ca într-o discuţie continuă, fiecare nouă întîlnire sau imagine este doar un pretext de a continua călătoria, de a evita concluzia. Artistul ne demonstrează că totul este demn de a fi fotografiat; Ochoa ştie că fotografia poate transforma banalul într-un eveniment, că în faţa obiectivului totul se transformă într-un spectacol, unul obişnuit, intim, în care istoria capătă o altă dimensiune ce merită să fie admirată. Ideea principală este aceea că fotografia reprezintă o extensie a noastră, a ochilor noştri, a memoriei.

Subiectele au fost "capturate" din viaţa cotidiană şi culturală a Mexicului. Fotografiile rezultate sînt însoţite de scurte texte cu caracter descriptiv şi anecdotic, care fac legătura între ele. Privitorul este introdus într-o poveste ciclică, în care poate decide unde se află punctul de start.

360 de grade a apărut ca urmare a invitaţiei pe care o cunoscută firmă de aparate fotografice prezentă (şi) în Mexic a făcut-o artistului, de a realiza imagini surprinse cu ajutorul camerelor sale digitale.

Printre imaginile lui Rubén Ochoa se numără atît obiecte personale ale Fridei Kahlo, cît şi scene din viaţa cotidiană. Una dintre fotografii este cea a pictorului Francisco Toledo, pe care Ochoa l-a surprins în Oaxaca.


Citeşte şi articolul Dariei Ghiu despre expoziţie.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus