Avatar
Anticipaţia lui James Cameron va schimba cinemaul prezentului. Artiştii digitali din Avatar te transportă în cea mai bună, mai frumoasă şi mai autentică lume virtuală dintre toate cele posibile.

În următoarea perioadă, mulţi vă vor spune, din nou şi din nou, că Avatar va revoluţiona cinemaul. Da, sună a clişeu de marketing, dar de data asta credeţi-i. Şi iată de ce: Cameron scoate din cutia Pandorei actori sintetici şi creaturi generate pe computer care par, simultan, veridici şi fantasmagorici.

Graţie noii tehnologii simulcam, ce suprapune imagini digitale peste cele live action, topindu-le într-un rezultat uluitor şi fără precedent, atât indigenii Na'vi, oameni-pisică cu epiderma albastră, cât şi bestiile teribile cu look Jurrasic par reali precum o fotografie. Mai mult, reuşesc să atingă acel nivel de detaliu, de fluiditate, de naturalism al mişcării şi de expresivitate facială care te face să uiţi că e vorba de efecte speciale. O bornă a fost trecută. Dincolo de ea, mai există limitări tehnologice?

Însă regizorul merge şi mai departe şi aşază aceste făpturi miraculoase într-un loc de-a dreptul incredibil, feeric, unde efectele 3D încetează să fie "doar o joacă de copii" şi devin parte organică a filmului. Cameron şi artiştii săi digitali ca veniţi de pe altă planetă te transportă în cea mai bună, mai frumoasă şi mai autentică lume virtuală dintre toate cele posibile, un univers nemaivăzut, construit cu o minuţiozitate siderantă şi cu imaginaţie nemăsurată (avem până şi o limbă inventată).

Filmul se întâmplă în anul 2154, atunci când Pământul, se pare, e condamnat la extincţie: resursele naturale au fost epuizate, multe tratate de tipul Copenhaga eşuate şi oamenii au devenit colonialişti galactici veroşi. Dar Cameron vede şi un viitor exaltant în care este posibil să-ţi abandonezi şi planeta şi corpul ruinat cu ajutorul unui avatar, o reprezentare virtuală a unui umanoid controlată prin sinapsele creierului.


O lume luxuriantă

Avatar e un fenomen, dar nu o capodoperă; există momente de o splendoare pură în care stilul e atât de copleşitor, încât devine substanţă. Însă, odată ieşit din transă şi din sală, e posibil să-ţi aminteşti că intriga era extrem de previzibilă şi pe alocuri prea naivă (o combinaţie de Pocahontas şi Dancing with Wolves), dialogul prea expozitiv şi pompos chiar şi pentru genul SF, unde se obişnuieşte ca personajele să facă declaraţii bombastice despre soarta omenirii şi flautele de pe coloana sonoră prea exasperante (James Horner ar merita o "zmeurică" pentru cel mai redundant soundtrack al anului)...

Dar asta nu-l va împiedica să schimbe felul în care entertainmentul mamut e conceput să doboare toate recordurile de box-office ale lumii şi să atragă acei cultişti care să vadă filozofie acolo unde nu este (se vorbeşte deja pe net despre orfism, metempshihoză şi mântuire, vă vine să credeţi?). Şi cine sunt eu să rezist, raţional, acestei Forţe?

În momentul în care monstruoasa bătălie finală m-a tras în ea ca într-un turbion, am uitat de povestea convenţională şi m-am lăsat aspirată complet în lumea atât de bogat plăsmuită şi atât de ameţitor de luxuriantă. Eram din nou acel copil care se uită cu uimire şi încântare la Star Wars.

Regia: James Cameron Cu: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel Moore

3 comentarii

  • Din ciclul mereu de succes: sa salvam lumea
    [membru], 28.12.2009, 14:29

    Un film placut, dragut... Unii il compara cu Razboiul Stelelor, Matrix sau The Lord of the Rings. Nici vorba. Acelea chiar sunt filme. Avatar e o fantezie infantila din seria benzilor desenate gen Omul paianjen sau Testoasele Ninja. Bazat pe idei SF cam rasuflate.
    E interesant de unde ii vine succesul. Din doua parti, cred eu. Intai ca e dinamic, are o actiune continua si o anumita demnitate a chipului si caracterului bastinasilor (care, totusi, raman niste poze, niste desene, nu reusesc sa devina personaje). In al doilea rand s-a catarat bine pe un val ideologic: ecologismul naiv si comercial de tip american (Al Gore & co) care vine direct din teoria Bunului salbatic a lui Jean-Jacques Rousseau (si aceea primitiva, socialista - si falsa dealtfel).
    PS La revolutii tehnice nu ma pricep. Dar ma gandesc ca o carte scrisa la computer nu e superioara uneia scrisa cu pana.

  • moartea cinematografului ca arta
    [membru], 29.12.2009, 19:39

    Cinematograful va deveni precum pictura, o arta de nisa pentru spectatori de nisa. Acum e doar entertainment pur, calat pe exigentele momentului, mercantila 100%. Vor viziona Fellini, Chaplin, Eisenstein & co. doar cei care aleg sa studieze arta cinematografica in scoli sau cei care viziteaza muzeul cinema. 3d si cgi semnifica inceputul sfarsitului cinematografului ca arta. Oare va veni altceva sau nimic?

  • Mie imi aminteste de Sabin Balasa
    abrudan elena, 07.02.2010, 13:06

    Sucesul filmului \"Avatar\" se datoreaza faptului ca are o poetica de basm. Ca in orice basm eroul ajumge intr-un spatiu miraculos, cu o atmosfera de inceput de lume, frumoasa, perfecta, plina de forta, cu toate potentialitatile intacte. Aventura eroului incepe cu adevarat abia in momentul in care beneficiaza de posibilitatile fizice nelimitate care i se ofera prin intermediul avatarului sau. Este o lume din care nu vrea sa se mai intoarca, dar pentru asta trebuie sa dovedeasca ca se poate integra perfect intelegand-o si acceptand-o. Traseul initiatic parcurs de erou este spectaculos si ofera privitorului imagini pe care nu le poate intilni aproape nicaieri in lumea noastra reala, poate doar in realizarile artistice ale unor mari creatori. Mie imi aminteste de Sabin Balasa,de minunatele nuantele de albastru, de contururile schematice si rounjite, de animalele aproape fantastice, de atmosfera usor suprarealista din picturile sale. Si daca asta iti aminteste de nenumaratele tonuri de verde folosite de Henri Rousseau pentru a infatisa o jungla pe care n-o vazuse niciodata incepi sa intelegi si sa fii fericit ca tehnica iti ofera posibilitatea sa fii partas la o asemenea frumusete.
    Dar James Cameron stie foarte bine cind trebuie sa produca starea de tensiune si sa creasca nivelul de implicare a spectatorilor. Si in \"Titanic\" a folosit aceeasi trecere de la starea de calm, eleganta,frumusete, pigmentata cu un conflict mocnit, la tragedia scufundarii vasului si a mortii majoritatii pasagerilor. Monstri intruchipati de tehnica de lupta a pamantenilor nu sunt cu numic mai prejos decat cei din \"Stapanul inelelor\" sau din alte povesti cinematografice. Caracteristic basmului este faptulca infruntarea dintre bine si rau este concretizata prin ncercarea de a obtine un obiect sau o substanta vitala. Ne amintim ca si in \"Dune\",lupta se dadea pentru o mirodenie care exista numai pe planeta Arakissi. Si in \"Avatar\' pamintenii incearca sa obtina o substanta foarte pretioasa. Faptul ca in final populatia Navi reuseste sa respinga atacul, iar eroul ramine intr-o lume miraculoasa, corespunde finalului fericit pretins de poetica de basm.
    Dar povestea poate continua. Experienta ne avertizeaza sa nu ne lasam inselati: ei au cistigat doar o batalie,razboiul continua.

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus