Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Christmas Carol, A

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

În căutarea sensului pierdut - A Christmas Carol


ianuarie 2010
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Fermecătoarea şi blânda poveste a lui Dickens despre recuperarea morală a unui om cu "inima îngheţată" rezonează cu cea din filmul lui Akira Kurosawa, Ikiru / A trăi. Acolo, un funcţionar mărunt şi ursuz află că suferă de cancer terminal şi mai are foarte puţin de trăit. După ce întâlneşte şi el un fel de "Christmas spirit" (precum Ebenezer Scrooge, cămătarul din povestirea lui Dickens) i se luminează deopotrivă trecutul, prezentul şi viitorul şi făptuieşte cea mai nobilă lucrare a sa: aprobă şi susţine în timp record construirea unui loc de joacă pentru copii.

Dar ce altceva este Zona din Stalker, dacă nu tot o călătorie metafizică - spre adâncurile sufletului omenesc - şi geografică - spre Camera unde se spune că se va îndeplini cea mai arzătoare, mai sinceră şi mai chinuitoare dorinţă a omului. În pragul acelei Camere, neuitata Călăuză le spune Profesorului şi Scriitorului: "Iată, am ajuns. Ne aflăm aici, în prag. E momentul cel mai important din întreaga viaţă. Nu trebuie să spuneţi nimic, trebuie doar să vă concentraţi. Încercaţi să vă amintiţi întreaga viaţă. Când omul se gândeşte la trecut devine mai bun. Dar mai cu seamă... SĂ CREDEŢI!" Spre deosebire de "îmbunătăţirea" lui Scrooge, conştiinţa Scriitorului şi a Profesorului din apologul tarkovskian nu se metamorfozează: "Dacă-mi amintesc întreaga viaţă" - răspunde Scriitorul - "mă îndoiesc că voi deveni mai bun. Şi-apoi, nu-ţi dai seama cât de ruşinos este? Te înjoseşti, te rogi, implori."

Chinuit de fantoma asociatului decedat cu fix şapte ani în urmă, iar apoi de cele trei "spirite ale Crăciunului", hainul şi avarul personaj din A Christmas Carol se salvează pentru că nu consideră că este înjositor să te rogi. În fabula dickensiană (ca şi la Kurosawa), monstrul din om este biruit. Morocănosul şi trufaşul personaj renunţă la mândrie şi devine, într-adevăr, mai bun atunci când - cu ajutorul dat de "Ghost of Christmas Past" - îşi revede trecutul; se smereşte atunci când "Ghost of Christmas Present" îi pune oglinda-n faţă pentru a-şi conştientiza nimicnicia; în fine, se cutremură când "Ghost of Christmas Yet to Come" îi înfăţişează "ultima staţie" - pierzania - a rătăcirii sale. Totul se dovedeşte a fi doar un teribil vis din care mizantropul Scoorge se trezeşte ca o adevărată "făptură nouă": voios şi generos împarte în jur bucurie şi-şi respectă promisiunea faţă de ultimul spirit ("of Christmas Yet to Come"), aceea de a face din fiecare zi un Crăciun.

Sub poleiala sofisticatelor efecte speciale digitale (sonore şi vizuale) din această versiune Disney a povestirii lui Charles Dickens aflăm un tâlc ascuns, mereu actual, pe care omenirea caută să-l trăiască neîncetat, de peste două mii de ani: metanoia (pocăinţa autentică, integrală) întru deşteptare, descoperirea "omului din om" şi renaşterea duhovnicească a celui bolnav sufleteşte.




 Toate articolele despre Christmas Carol, A


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Marian Rădulescu


Alte articole

 Despre a doua şansă - A Christmas Carol, Lucian Maier
 3D, Disney, Dickens - A Christmas Carol, Iulia David


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer