Herr Paul, spectacolul Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, este amuzant, dar extrem de trist. Radu Afrim "Suprarealistu`" amestecă timp de două ore singurătăţile colorate ale unor bătrâni, arătându-ne că şi sub pământ viaţa poate fi un rubik cub. Herr Paul este un decrepit pe care îl poţi iubi fără probleme, un freak care îşi camuflează înţelepciunea în derapaje infantile, un taciturn antisistem, un fel de Costache Giurgiuveanu (semnătura lui pe un act care îi poate pecetlui soarta este la fel de derutantă), cu un egoism care se traduce prin autoclaustrare, în egală măsură însetat de viaţa pe care o iubeşte şi de eliberarea finală, pe care o aşteaptă.

Bătrânul cu fizionomie de bufniţă trăieşte în subsolul unei fabrici de săpun, izolat ca într-un buncăr, înainte, în timpul şi mult după un devastator atac nuclear. Bomba atomică este însă noua civilizaţie, o lume la care bătrânul nu se mai poate racorda mental & sentimental. Fabrica de săpun trebuie demolată, iar bătrânul, evacuat. Dar cum să alungi o fantomă din locurile pe care le bântuie? Cum s-o rupi de spaimele şi de plăcerile ei?


Ofertă pentru vânzarea sufletului

Tânărul Helm, moştenitorul clădirii, la temelia căreia mai bat, încă, două inimi părăsite, trebuie să-i convingă pe Herr Paul şi pe sora sa, Luise, să plece de acolo. Le oferă apartamente noi şi condiţii mai bune.

Pentru cei veniţi din exterior, universul lui Herr Paul este sufocant, iar scenografia Iulianei Vâlsan agită pragmatic reziduurile de claustrofobie. Invazia de etichete, de obiecte şi de animale împăiate se lasă pe retina spectatorului lent, ca o depunere de praf peste cadavre. Herr Paul şi sora lui şi-au conservat viaţa minuţios, strângând lucruri după lucruri, ca toţi bătrânii cărora le este greu să arunce la gunoi cele mai banale suvenire, doar pentru că ele le reamintesc că trăiesc. Şi asta e utilitatea lor supremă.

Iar investitorii imobiliari Helm şi Schwarzbeck capătă accente de terorişti moderni, care vor să bombardeze o viaţă perfect compartimentată. Pentru Herr Paul şi Luise este imposibilă adaptarea identităţii într-un loc steril, pus atât de fals-magnanim la dispoziţie de cei care vor să-i evacueze. Radu Afrim construieşte un portret emoţionant al unor specimene pe cale de dispariţie, apelând la un umor cald şi umanizant. Spectacolul este un succes de echipă, în care nimeni nu se distanţează, dar toţi aleargă atât de departe şi în care totul funcţionează în consonanţă: regia care găseşte soluţii surprinzătoare, rămânând în notele stilistice deja cunoscute, decorurile copleşitoare ale Iulianei Vâlsan, nominalizată la categoria "cea mai bună scenografie", la Gala Premiilor UNITER, care va avea loc la 19 aprilie 2010, şi interpretările memorabile ale lui Cezar Antal (Herr Paul - un Cezar Antal, în cel mai bun rol al său de la Piatra Neamţ, în acest moment) şi Lucreţia Mandric (Luise), soră şi mamă a aceluiaşi bărbat.

Poţi să-ţi vinzi sufletul sau poţi să învingi? Cum îi domini pe cei care vor să te scoată dintr-o existenţă autentică? În lumea lor, Herr Paul şi Luise evadează mereu între patru pereţi. Doar de atât au nevoie, sub pământ, acolo unde trecutul este întotdeauna mai rapid şi confiscă viitorul care nu se mai întâmplă.
De: Tankred Dorst Regia: Radu Afrim Cu: Cezar Antal, Lucreţia Mandric, Matei Rotaru/Horia Suru, Isabela Neamţu, Nora Covali, Andrea Gavriliu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus