Joi, 13 mai 2010, Muzeul Ţăranului Român
Ora 18:30Alle Anderen / Toţi ceilalţi / Everyone Else
Germania, 2009, 119'
dramă
Regia şi scenariul: Maren Ade
Imaginea: Bernhard Keller
Montajul: Heike Parplies
Sunetul: Jörg Kidrowski
Cu: Birgit Minichmayr, Lars Eidinger, Hans-Jochen Wagner, Nicole Marischka
Distribuit de: Clorofilm
Filmul examinează relaţia de dragoste aflată la început, când raporturile între cei doi nu au fost încă stabilite iar ei ezită să-şi arate adevărata faţă, deşi în spate există o reţea haotică de dorinţe, secrete, pretenţii, structuri de putere şi deprinderi. Este şi o poveste intimă despre dragostea la limită şi despre cât de departe se poate ajunge de dragul salvării unei relaţii.
Aflaţi în vacanţă în Sardinia, Chris şi Gitti par pierduţi într-o fericire absolută. În realitate, tensiunea pluteşte în aer, iar întâlnirea cu un alt cuplu, cu o relaţie convenţională reuşită, va fi un punct de cotitură în jocurile frivole, ritualurile secrete şi obiceiurile lor ciudate. Chris încearcă să-şi modeleze comportamentul inspirându-se din relaţia de succes a celorlalţi şi îşi asumă rolul de şef. Gitti încearcă să accepte noua convenţie, dar ceea ce începuse ca un experiment ludic se transformă încet într-o luptă surdă cu propria-i personalitate. Chris înfloreşte în acest nou rol iar Gitti începe să se relaxeze într-un mod complet neaşteptat. Chris şi Gitti primesc o a doua şansă de a se redescoperi pe ei înşişi - şi reciproc - şi de a încerca să fie fericiţi, ca toţi ceilalţi...
*
Maren Ade s-a născut în 1976 la Karlsruhe. Are studii de producţie şi regie la Universitatea de Film şi Televiziune din München. A scris, regizat şi produs primul scurtmetraj în 2000 - Ebene 9, cu care a participat în numeroase festivaluri. A semnat scenariul şi regia pentru scurtmetrajul Vegas (2001), iar în 2002 a produs docuficţiunea Karma Cowboy. Primul ei lungmetraj - The Forest for the Trees (2003) - a primit Premiul Special al juriului la Sundance în 2005. În 2007, a fost producătoarea multpremiatului film Hotel Very Welcome al regizoarei Sonja Heiss.Premii:
Ursul de Argint - Marele Premiu al Juriului, Ursul de Argint pentru cea mai bună actriţă (Birgit Minichmayr) şi Premiul Femina pentru scenografa Silke Fischer - Festivalul de film de la Berlin, 2009
Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun regizor - Festivalul Internaţional de film de la Buenos Aires, 2009
Cea mai bună actriţă - Festivalul de film de la Ourense, Spania, 2009
Cel mai bun montaj - Film+, Köln, Germania, 2009
Website: http://www.alle-anderen.de
Ora 21:00
Tatarak / Fiorii tinereţii / Sweet Rush
Polonia, 2009, 84'
dramă
Regia şi scenariul: Andrzej Wajda
Imaginea: Paweł Edelman
Montajul: Milenia Fiedler
Muzica: Paweł Mykietyn
Cu: Krystyna Janda, Paweł Szajda, Jadwiga Jankowska-Cieslak, Julia Pietrucha, Jan Englert
Distribuit de: Les films du Losange
Tema filmului este relaţia complicată şi complexă, subtilă şi răscolitoare între moarte şi iubire.
Tatarak o surprinde pe Marta, o femeie frumoasă, de vârstă mijlocie, ducând o viaţă singuratică alături de soţul ei dedicat în exclusivitate muncii. Asta până când îl întâlneşte pe Bogus, mult mai tânăr, care o fascinează cu naturaleţea lui. Între ei se înfiripă o relaţie stângace, uşor nefirească, cu întâlniri inocente la malul râului. Aceasta este însă brutal întreruptă de moartea lui Bogus, care se îneacă prins în rădăcinile trestiei mirositoare pe care o culegea pentru Marta. Dar acesta este doar primul strat al acestei poveşti multi-dimensionale: Tatarak este, de asemenea, un film despre cum se face un film şi Andrzej Wajda interpune în planul ficţional monologurile din viaţa reală a Krystyna Janda (actriţa care o interpretează pe Marta), care vorbeşte despre moarte prematură a soţului ei, directorul de imagine Edward Klosinski. De altfel filmul îi este dedicat acestuia, fiind un prieten apropiat al lui Wajda, cu care a colaborat la multe titluri importante ale carierei sale.
Titlul original al filmului - Tatarak - un soi de trestie cu proprietăţi ritualice şi medicinale, este şi numele unei povestiri a cunoscutului prozator polonez Jaroslaw Iwaszkiewicz, din care Wajda s-a inspirat şi după scrierile căruia realizase deja trei filme: Brzezina / Pădurea de mesteceni (1970), Panny z Wilka / Domnişoarele din Wilko şi Noaptea de iunie (2002). Wajda a declarat că, din toată literatura poloneză, acesta este singurul scriitor care i-a oferit personaje feminine puternice.
*
Andrzej Wajda s-a născut în 1926, este unul dintre cei mai reprezentativi regizori polonezi şi una din figurile marcante ale cinematografiei mondiale.A studiat regia de film la Şcoala Naţională de Cinema din Lódz şi a debutat în 1955 cu lungmetrajul Pokolenie. Acesta împreună cu Kanal (1957) şi Ashes and Diamonds (1958) formează trilogia despre viaţa în Polonia în timpul celui de-al doilea război mondial. Şi-a continuat opera artistică cu alegoria The Promised Land (1975) şi cu Man of Marble (1977) încercând să demaşte manipulările folosite de regimul comunist împotriva mişcării Solidaritatea, al cărui membru a devenit în acelaşi an. La sfârşitul anilor '70, Andrzej Wajda mărturisea că ţine foarte mult la două subiecte pe care ar vrea să le abordeze în film; unul dintre acestea era moartea tatălui său, rememorată în filmul Katyn (2007), care evocă masacrul ofiţerilor polonezi de către ruşi, din 1940, printre aceştia aflându-se şi tatăl său.
În 2000 a primit un Oscar onorific pentru contribuţia adusă cinematografiei şi un Urs onorific la Festivalul de film de la Berlin în 2006.
Premii:
Premiul FIPRESCI - Premiile Academiei Europene de film, 2009
Premiul Alfred Bauer destinat filmelor inovatoare pentru a şaptea artă - Festivalul de film de la Berlin, 2009
Website: http://www.filmtatarak.pl/en