mai 2011
Festivalul filmului european, 2011
Ora 18,00, Cinema Studio
Tango s komármi / Tangoul ţânţarilor / Mosquitoes' Tango
Slovacia / Cehia, 2009, 97', dramă
 
Regia şi scenariul: Miloslav Luther
Imaginea: Igor Luther
Montajul: Alois Fišárek
Muzica: Jozef Vlk
Cu: Roman Luknár, Ady Hajdu, Tereza Nvotová, Tereza Brodská
Distribuit de: Luther & Partner
 
Tangoul din numele filmului reprezintă expresia senzuală a varietăţii relaţiilor umane. Tangoul este armonie, tensiune, conflict, provocare şi durere. Ţânţarii - paraziţi, care agasează, ciupesc, dar nu ne omoară. Într-un fel, aşa ne purtăm şi noi unii cu alţii. (Miloslav Luther)
 
Doi emigranţi - Rudo şi Karol - revin pentru o scurtă vizită în Slovacia, după ani buni petrecuţi în străinătate. Karol s-a întors pentru că vrea să obţină divorţul, fiind pe cale să se recăsătorească. Lucia, logodnica actuală a lui Karol, se teme că acesta ar putea să nu reuşească, de aceea îl angajează pe Rudo să stea cu ochii pe el. Imediat ce ajung în Bratislava, evenimente imprevizibile încep să le complice planurile.
 
Regizor, scenarist şi producător, Miloslav Luther s-a născut în1945. A absolvit regia de film la FAMU în Praga. A predat regia la Academia de muzică şi artă dramatică din Bratislava, a fost membru al Consiliului Televiziunii Slovace şi vice-preşedinte al Academiei Slovace de Televiziune şi Film. În prezent este membru al Consiliului Fondului Audiovizual şi membru al boardului Institutului de Film. Ca regizor, a câştigat numeroase premii printre care Premiul Europa Berlin, Premiul Criticilor la Shanghai, Silver Nymph şi Premiul Cino del Duca la Monte Carloşi Premiul Juriului la Karlovy Vary. A regizat numeroase lungmetraje, dar şi numeroase seriale de televiziune şi scurtmetraje. Cele mai recente filme alesale sunt Escape to Buda (2002), Angel of Mercy (1993) şi Try to embrace me (1991).
 
Website: http://www.tangoskomarmi.sk
 



Ora 20,00, Cinema Studio
Metrobranding - O poveste de dragoste între oameni şi obiecte / Metrobranding - A love story between men and objects
România, 2010, 90', documentar
 
Regia şi scenariul: Ana Vlad, Adi Voicu
Imaginea: Adi Voicu
Montajul: Roxana Szel, Ioachim Stroe
Muzica: Partizan
Distribuit de: Mandragora
 
Dacă "vesticii" erau obişnuiţi să aleagă dintre sute de branduri, în România oamenii trăiau o cu totul altă experienţă: o singură marcă pentru fiecare produs. De aici şi importanţa pe care aceste monobranduri a avut-o în vieţile celor care le realizau, dar şi a celor care le foloseau.
 
Metrobranding spune povestea destinului spectaculos al celor şase branduri, altădată vedete ale epocii de aur: salteaua Relaxa, tenişii de Drăgăşani, bicicleta Pegas, motocicleta Mobra, becul de Fieni şi maşina de cusut Ileana.
 
Au apărut aproximativ în acelaşi timp, odată cu industrializarea socialistă şi în timp ce, în jurul fabricilor care le produceau, răsăreau oraşe peste noapte, brandurile respective deveneau obiecte de cult în visele şi în viaţa de zi cu zi a fiecărui român. Ce s-a ales de destinul lor, de oamenii din jurul lor şi de micile oraşe industriale pe care le susţineau? Există viaţă după moarte pentru mărcile socialiste?
 
Filmările au avut loc în oraşele care le produceau, şi care au împrumutat până şi numele lor. Altădată mândria României socialiste, acestea şi-au pierdut complet identitatea, odată cu dispariţia produselor.
 
Un final trist pentru o poveste de dragoste ai cărei protagonişti erau brandurile celebre de odinioară şi oamenii din oraşele mici, care astăzi trăiesc în umbra acestor produse.
 
Selecţii în festivaluri: Metrobranding a fost nominalizat de IDFF Jihlava din Cehia la prestigiosul concurs Doc Selection şi ulterior selectat în Doc Alliance 2010 (parteneriat ce reuneşte efortul comun al celor mai importante cinci festivaluri europene de film documentar - CPH:DOX Copenhaga, DOK Leipzig, IDFF Jihlava, Planete Doc Review Varşovia şi Visions du Réel Nyon). Documentarul a fost prezent în numeroase alte festivaluri: DMZ Coreea, Zagreb DOX etc. şi s-a bucurat de aprecierile criticilor. Selecţia DOC ALLIANCE grupează 5 filme de excepţie, câte un film selectat de fiecare partener din Doc Alliance în parte. Ulterior toate cele cinci filme sunt prezentate în fiecare festival.
 
Adi Voicu şi Ana Vlad au absolvit Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" din Bucureşti în 2005, respectiv 2006. În 2009, au scris şi regizat împreună documentarul Victoria, produs de Mandragora pentru HBO CE Original Programming. Victoria a fost câştigătorul primei ediţii a secţiunii de documentar a Concursului Naţional de Scenarii din 2009, iniţiat de HBO şi realizat în parteneriat cu TIFF. Documentarul prezintă existenţa paradoxală a oraşului Victoria, care a fost inventat de autorităţile comuniste în 1949 (sub numele de Ucea Roşie) pentru a susţine un mare combinat chimic (iniţial destinat producţiei de praf de puşcă, apoi reprofilat pe îngrăşăminte şi metanol). Acesta trebuia să fie ferit de ochii indiscreţi ai călătorilor şi, în acelaşi timp, o sursă de poluare uşor de izolat.
 
Tot împreună au lucrat la scurtmetrajul documentar Faces (2006), produs de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta şi Academia Caţavencu, selecţionat în numeroase festivaluri - Astra Sibiu (Premiul pentru imagine), Leipzig DOKmarket, TIFF 2006, DOCUSUR, Jihlava, Berlin - Talent Campus, Euroshorts Varşovia, Cinemapobre Cuba etc.
 
Adi Voicu a mai lucrat ca director de imagine pentru scurtmetrajele de şcoală 4th Sunday (2004), Down till dusk (2003, Premiul special pentru imagine - Festivalul CineMAiubit), Good ideas come from above (2003), Schlak (2002),Ringspiel (2001). Tot în timpul şcolii a fost asistent de imagine pentru Minorities in Romania, produs de CBS.
 
În timpul studiilor, Ana Vlad a regizat scurtmetrajele - Lucky Trip (2006), Taste Casablanca! (2005), Chocolate (2003, Premiul Publicului - Festivalul CineMAiubit), Free your mind (2002), May-cherries (2001) şi documentarul Babes (2002, Cel mai bun documentar - Festivalul CineMAiubit).
 
Website: http://www.mandragora.ro/metrobranding


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus