Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Caligula

Fascinantul Caligula


TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Caligula, spectacolul Teatrului Naţional "Marin Sorescu" din Craiova, este o creaţie de forţă a regizorului László Bocsárdi. Sorin Leoveanu mută nebunul şi câştigă partida. Caligula, împăratul roman care s-a imaginat zeu, este, pe lângă Hamlet, încă un mare personaj creat de actorul craiovean.

Piesa Caligula, după Albert Camus, se împlineşte într-un spectacol puternic, limpede şi viu. Publicul aflat pe scena sălii mari, spaţiu cu o acustică impecabilă, este răsfăţat de traducerea realizată de Alice Georgescu. László Bocsárdi şi Alice Georgescu au negociat fiecare cuvânt, pentru a găsi o variantă care poate funcţiona doar în acest singur context.
 

Sorin Leoveanu, impresionant
 

Regizorul nu-şi face nici de data aceasta un drapel din preocuparea evidentă pentru textele semnificative din dramaturgia universală. Spectacolul său este surprinzător pentru că îmbină acribia cu parodia, minimalismul rece al emoţiei cu teatralismul, frazarea exactă cu ruperile de ritm, pudoarea cu extravaganţa. Jocul contrastelor îi convine de minune lui Sorin Leoveanu. Prin forţa magnetică a personajului său, el conduce toate celelalte personaje printr-un labirint de incertitudini, care are ieşirea doar în moarte.
 

Bocsárdi a ştiut că trebuie să vină la Craiova, pentru că aici îl va găsi pe adevăratul Caligula, încarnat de unul dintre puţinii actori din România care pot da credibilitate acestui personaj. Sorin Leoveanu face din împăratul ambiguu şi eterogen, adeptul asasinatului bizar, din omul însetat de absolut, pervers şi incestuos, un erou romantic, aproape uşor de înţeles, umanizat de un vis la îndemâna oricui: căutarea libertăţii.
 

Bocsárdi dă prioritate textului în primul act şi recuperează prin discurs regizoral în actul al doilea, creând imagini surprinzătoare prin aşezarea personajelor, ilustraţie sonoră (jazz contemporan) şi rezolvând inedit acumulările de tensiune în text (ex.: momentul mut, în care Caligula îi răspunde lui Scipio, scriind cu spray pe o oglindă, că doar "dispreţul" îi oferă alinare). Capriciile despotice ale lui Gaius Caesar Germanicus (37-41 d. Hr.) sunt schiţate discret de Bocsárdi, care mizează mai mult pe filosofia personajului, pe înţelegerea contextului mental al acţiunilor lui, decât pe ilustrarea la prima mână a cruzimii.
 

Trupa de la Craiova funcţionează ca un câmp de forţă, creat în jurul lui Caligula; îi protejează interesele, îi acceptă excesele şi se dizolvă la final, lăsându-l fără apărare. Ilie Gheorghe, în rolul lui Cherea, Valentin Mihali, Eugen Titu, Angel Rababoc, Valer Dellakeza, Gabriela Baciu sunt câteva dintre piesele grele ale unei trupe remarcabile, de top, care există la Craiova.




 Toate articolele despre Caligula


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Dan Boicea


Alte articole

 Din Bucureşti, cu cele mai bune intenţii - FNT, 2011, Florian-Rareş Tileagă
 Distrugînd pentru o lume mai bună - Caligula, Iulia Popovici
 Doar luna de pe cer - Caligula, Liviu Ornea


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer