mai 2011
Festivalul filmului european, 2011
Ora 17,30, Cinemateca Eforie
Metrobranding - O poveste de dragoste între oameni şi obiecte / Metrobranding - A love story between men and objects
România, 2010, 90', documentar
 
Regia şi scenariul: Ana Vlad, Adi Voicu
Imaginea: Adi Voicu
Montajul: Roxana Szel, Ioachim Stroe
Muzica: Partizan
Distribuit de: Mandragora
 
Dacă "vesticii" erau obişnuiţi să aleagă dintre sute de branduri, în România oamenii trăiau o cu totul altă experienţă: o singură marcă pentru fiecare produs. De aici şi importanţa pe care aceste monobranduri a avut-o în vieţile celor care le realizau, dar şi a celor care le foloseau.
 
Metrobranding spune povestea destinului spectaculos al celor şase branduri, altădată vedete ale epocii de aur: salteaua Relaxa, tenişii de Drăgăşani, bicicleta Pegas, motocicleta Mobra, becul de Fieni şi maşina de cusut Ileana.
 
Au apărut aproximativ în acelaşi timp, odată cu industrializarea socialistă şi în timp ce, în jurul fabricilor care le produceau, răsăreau oraşe peste noapte, brandurile respective deveneau obiecte de cult în visele şi în viaţa de zi cu zi a fiecărui român. Ce s-a ales de destinul lor, de oamenii din jurul lor şi de micile oraşe industriale pe care le susţineau? Există viaţă după moarte pentru mărcile socialiste?
 
Filmările au avut loc în oraşele care le produceau, şi care au împrumutat până şi numele lor. Altădată mândria României socialiste, acestea şi-au pierdut complet identitatea, odată cu dispariţia produselor.
 
Un final trist pentru o poveste de dragoste ai cărei protagonişti erau brandurile celebre de odinioară şi oamenii din oraşele mici, care astăzi trăiesc în umbra acestor produse.
 
Selecţii în festivaluri: Metrobranding a fost nominalizat de IDFF Jihlava din Cehia la prestigiosul concurs Doc Selection şi ulterior selectat în Doc Alliance 2010 (parteneriat ce reuneşte efortul comun al celor mai importante cinci festivaluri europene de film documentar - CPH:DOX Copenhaga, DOK Leipzig, IDFF Jihlava, Planete Doc Review Varşovia şi Visions du Réel Nyon). Documentarul a fost prezent în numeroase alte festivaluri: DMZ Coreea, Zagreb DOX etc. şi s-a bucurat de aprecierile criticilor. Selecţia DOC ALLIANCE grupează 5 filme de excepţie, câte un film selectat de fiecare partener din Doc Alliance în parte. Ulterior toate cele cinci filme sunt prezentate în fiecare festival.
 
Adi Voicu şi Ana Vlad au absolvit Universitatea de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" din Bucureşti în 2005, respectiv 2006. În 2009, au scris şi regizat împreună documentarul Victoria, produs de Mandragora pentru HBO CE Original Programming. Victoria a fost câştigătorul primei ediţii a secţiunii de documentar a Concursului Naţional de Scenarii din 2009, iniţiat de HBO şi realizat în parteneriat cu TIFF. Documentarul prezintă existenţa paradoxală a oraşului Victoria, care a fost inventat de autorităţile comuniste în 1949 (sub numele de Ucea Roşie) pentru a susţine un mare combinat chimic (iniţial destinat producţiei de praf de puşcă, apoi reprofilat pe îngrăşăminte şi metanol). Acesta trebuia să fie ferit de ochii indiscreţi ai călătorilor şi, în acelaşi timp, o sursă de poluare uşor de izolat.
 
Tot împreună au lucrat la scurtmetrajul documentar Faces (2006), produs de Asociaţia Salvaţi Dunărea şi Delta şi Academia Caţavencu, selecţionat în numeroase festivaluri - Astra Sibiu (Premiul pentru imagine), Leipzig DOKmarket, TIFF 2006, DOCUSUR, Jihlava, Berlin - Talent Campus, Euroshorts Varşovia, Cinemapobre Cuba etc.
 
Adi Voicu a mai lucrat ca director de imagine pentru scurtmetrajele de şcoală 4th Sunday (2004), Down till dusk (2003, Premiul special pentru imagine - Festivalul CineMAiubit), Good ideas come from above (2003), Schlak (2002),Ringspiel (2001). Tot în timpul şcolii a fost asistent de imagine pentru Minorities in Romania, produs de CBS.
 
În timpul studiilor, Ana Vlad a regizat scurtmetrajele - Lucky Trip (2006), Taste Casablanca! (2005), Chocolate (2003, Premiul Publicului - Festivalul CineMAiubit), Free your mind (2002), May-cherries (2001) şi documentarul Babes (2002, Cel mai bun documentar - Festivalul CineMAiubit).
 
Website: http://www.mandragora.ro/metrobranding


Ora 19,00, Cinemateca Eforie
Film pentru prieteni / A film for friends
România, 2011, 60', dramă
 
Regia şi scenariul: Radu Jude
Imaginea: Andrei Butică
Montajul: Cătălin F. Cristuţiu
Sunetul: Vlad Voinescu, Filip Mureşan
Cu: Gabriel Spahiu, Şerban Pavlu, Lucia Maier, Marian Bratu, Silviu Geamănu, Aurelia Achim, Ovidiu Stancu
Produs de: Radu Jude
 
"Filmul este, în esenţă, un studiu al unei mari iubiri de sine." (Radu Jude)
 
Un bărbat înregistrează un mesaj video pentru cei apropiaţi.
 
Radu Jude s-a născut în Bucureşti, în 1977 şi a absolvit în 2003 secţiunea Regie a UNATC. A lucrat ca asistent de regie pentru filme precum Moartea domnului Lăzărescu (regia - Cristi Puiu), Amen (regia - Costa Gavras) sau Vacuums (regia - Luke Creswell & Steve McNicholas). Radu Jude a regizat câteva scurt-metraje, printre care se număra Wrestling (selectat în peste 20 de festivaluri internaţionale), The Black Sea (2004), Dimineaţa (2007), Alexandra (2007), Lampa cu căciulă (2006) - cel mai premiat scurtmetraj românesc din toate timpurile. Cu Cea mai fericită fată din lume (2009) a debutat în lungmetraj. Filmul a primit Premiul C.I.C.A.E. la Festivalul Internaţional de film de la Berlin şi Premiul FIPRESCI - Festivalul de film de la Sofia şi a fost selecţionat în ACID Programme la Festivalul de la Cannes, 2009. În prezent pregăteşte producţia filmului Toată lumea din familia noastră.



Ora 21,00, Cinemateca Eforie
My Brothers / Fraţii mei
Irlanda, 2010, 90', dramă
 
Regia: Paul Fraser
Scenariul: William Collins
Imaginea: P.J. Dillon
Montajul: Emer Reynolds
Muzica: Snow Patrol
Cu: Timmy Creed, Paul Courtney, T.J. Griffin, Kate Ashfield, Sarah Greene
Produs de: Rubicon Films
 
Decorul şi tonul poveştii sunt irlandeze, însă temele sunt universale. Pierderea unui părinte ne afectează pe toţi într-un anumit moment al vieţii iar acceptarea cere un efort de un tip special. O situaţie în care publicul se poate lesne regăsi este nevoia fraţilor de a fi percepuţi ca fiind diferiţi, în ciuda elementelor identitare comune şi a legăturii profunde care îi leagă. Filmul abordează aceste teme fundamentale cu umor şi căldură. (Paul Fraser)
 
Trei fraţi; Noel, un tânăr de 17 ani, copleşit de responsabilităţi, Paudie, un băiat de 11 ani care visează să joace pentru Liverpool, şi Scwally, un băieţel de 7 ani, naiv şi obsedat de Star Wars, deşi n-a văzut încă filmele. Tatăl lor e pe moarte, iar când Noel îi strică, din greşeală, ceasul preferat, cei trei fraţi pleacă în căutarea unuia cu care să-l înlocuiască. Totul se petrece în week-end-ul de Halloween din 1987, iar călătoria se dovedeşte plină de peripeţii.
 
Paul Fraser şi-a început activitatea în cinematografie ca scenarist. A scris scenariile pentru 24/7: Twenty Four Seven (1997), A Room for Romeo Brass (1999), Once Upon a Time in the Midlands (2002), Somers Town (2008), toate în regia lui Shane Meadows, şi Heartlands (2002), în regia lui Damien O'Donnell. Pentru scenariile filmelor Somers Town şi A Room for Romeo Brass, a fost nominalizat la categoria Cel mai bun scenariu la Premiile Filmului Britanic Independent. Scurtmetrajul Scummy Man (2006) a fost nominalizat la Ursul de Aur, la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin. Pentru Twenty Four Seven a câştigat un premiu la Festivalul de Film de la Salonic. Fraţii mei este primul lungmetraj pe care îl regizează.
 
Selecţii în festivaluri:
Festivalul de Film Tribeca - New York, 2010; Festivalul Internaţional de Film de la Roma, 2010; Galway Film Fleadh, Irlanda, 2010.
 
Website: http://www.pjdillondp.com/my%20brothers.html
 


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus