Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  10 ani cu filmul românesc: 2001 - 2011

10 ani cu filmul românesc. Episodul 3 - Anul 2003


Hotnews.ro, noiembrie 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
2003 a fost un an mai liniştit dar, pe lângă Ambasadori, căutăm patrie, Ce lume veselă sau Tancul, au ieşit pe ecrane şi două filme româneşti bune, ambele debuturi - Maria şi Examen. Maria nu m-a reprezentat nici când l-am făcut", consideră acum Călin Netzer, în vreme ce Titus Muntean nu se poate uita la Examen fără să nu-i vadă greşelile pe care le consideră impardonabile.

2003 a fost anul când box-office-ul românesc a fost dominat de părţile 2 şi 3 din trilogia Matrix, topul fiind completat de Lord of the Rings: The Two Towers şi The Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl.

Pe plan local, a fost un an destul de calm, cu puţine premiere. Pe la mijlocul anului, totuşi, a venit vestea că un film de debut, Maria, domina palmaresul Festivalului de la Locarno, cu trei premii şi o menţiune. Era primul film realizat de un tânăr cineast român care era premiat la un festival important din străinătate.

Autorul său era Călin Peter Netzer, un tânăr cineast născut în România, emigrat cu familia în Germania, dar revenit să studieze filmul la Bucureşti.


Adaptând pentru marele ecran povestea adevărată a unei mame cu şapte copii obligate să se prostitueze pentru a-i putea creşte (şi interpretată de Diana Dumbravă), cineastul Netzer a făcut un film pe gustul Occidentului la acea vreme, cum singur a mărturisit-o în interviuri.

Gonflând, de fapt, scurtmetrajul cu acelaşi titlu pe care îl realizase în anul III de IATC, Netzer nu ezită să însiropeze în patetism o poveste tristă din România la care Vestul încă rezona (peste câţiva ani, în Medalia de onoare, cineastul se va reorienta şi el spre pârtia minimalist-realistă.).

Întrebat de HotNews. ro unde se situează azi în raport cu debutul său în lungmetraj, Călin Netzer a spus:
Maria nu m-a reprezentat nici pe vremea când l-am făcut. Filmul meu de debut a fost o comandă a producătorului german Karl Baumgartner care văzuse filmul meu de anul III (scurtmetrajul Maria) şi a dorit să-l extindem la un lungmetraj.

Lui Karl Baumgarten îi plăcuse viziunea regizorală şi mi-a oferit şansa de a debuta în lungmetraj. Aşa că
Maria mă reprezintă mai degrabă aşa cum eram în vremea facultăţii.

Chiar dacă susţine că filmul nu l-a reprezentat, regizorului nu i-a picat bine recepţia pe care a avut-o filmul:
Cu toate acestea, am fost destul de amărât de cum a fost primit filmul în ţară deoarece cronicile au fost destul de proaste, spectatorii puţini, iar producătorii români n-au ştiut să vândă filmul şi l-au îngropat. Toate astea după nişte premii importante la un festival de clasă A.

Maria
Regie: Peter Călin Netzer
Scenariu: Peter Călin Netzer, Goran Mihic
Cu: Diana Dumbravă, Şerban Ionescu, Horaţiu Mălaele, Magda Catone
Premiul Special al Juriului, Leopardul de Argint pentru cel mai bun actor - Şerban Ionescu, respectiv actriţă - Diana Dumbravă, Menţiune acordată de Juriul Tineretului - Locarno, 2003

Examen pleca şi el de la un caz real, dar a avut o soartă mai tristă decât Maria, din cauza problemelor de producţie legate de lipsa banilor (a fost făcut în patru ani) şi faptului că nu s-a bucurat de ecoul pe care îl merita.

Plecând de la un caz real, Titus Muntean vorbeşte în lungmetrajul său de debut despre un tânăr care, în România anului 1977, e condamnat pentru o crimă pe care nu a comis-o. Prea mediatizată, crima avea nevoie de un făptaş pedepsit.

Examen e un thriller cum nu prea se făceau pe atunci (şi nu se fac nici acum) în România, care i-a permis lui Muntean să surprindă monstruozitatea comunismului care punea la zid un om pentru ceva ce nu făcuse.

Ambiţios dezvoltat, bine ţinut în mână şi beneficiind de interpretări solide, filmul a avut ghinionul unei naşteri lungi şi pe urmă ghinionul şi mai mare de a nu se fi bucurat de aprecierile pe care le merita. A trecut cam neobservat, deşi regizorul se străduise să transforme piedicile în atuuri (vezi cele două coperte inedite).


Obiectiv, cred că Examen a fost un film cu o doză sănătoasă de ghinion, spune azi Titus Muntean. S-a născut foarte greu, în aproape patru ani, şi a apărut într-o perioadă când filmul românesc nu era băgat în seamă de mai nimeni. Privind în urmă însă - subiectiv de data asta -, cred că poate a avut soarta pe care o merita.

Mi-e foarte greu să îl mai văd acum, îi simt toate greşelile (sunt multe!) şi nu-mi găsesc scuze pentru ele
.

Întrebat în ce măsură crede că filmul lui intră sub titulatura Noul Cinema Românesc, Titus Muntean dă un răspuns evaziv:
Dacă considerăm că Noul Cinema Românesc are o anume constanţă stilistică, atunci mai degrabă nu cred că îi aparţin. Dar dacă Nae Caranfil intră în Noul Cinema Românesc, atunci mă strecor şi eu pe sub pulpana lui.

Examen
Regie: Titus Muntean
Scenariu: Titus Muntean
Cu: Marius Stănescu, Gheorghe Dinică, Lucian Ifrim, Gheorghe Visu.



 Toate articolele despre 10 ani cu filmul românesc: 2001 - 2011
 Toate articolele despre Maria
 Toate articolele despre Examen


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Iulia Blaga


Alte articole

 Alb subacvatic - In the Heart of the Sea, Irina Trocan
 Locul meu e aici unde nu sunt - The Alphabet of Fear la Astra Film Festival, 2015, Iulia Hossu
 O întâlnire providenţială - Dragoş Pâslaru, Marian Rădulescu
 10 ani cu filmul românesc. Episodul 11 - Anul 2011, Iulia Blaga
 10 ani cu filmul românesc. Episodul 10 - Anul 2010, Iulia Blaga
 Toate articolele despre 10 ani cu filmul românesc: 2001 - 2011


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer