"Unul dintre cei mai importanţi regizori europeni, Lucian Pintile crează un cinema coroziv care este în acelaşi timp original, feroce şi plin de speranţă", consideră Laurence Kardish, curator al Departamentului de Film de la MoMA. Începând cu data de 1 martie 2012, publicul american are pentru prima dată ocazia de a se întâlni cu filmografia completă a regizorului care, alături de Liviu Ciulei, a schimbat faţa filmului românesc în cea de-a doua parte a anilor '60. În cadrul retrospectivei prezentate de MoMA şi ICRNY vor rula până în 12 martie lungmetrajele Duminică la ora 6 (1965), Reconstituirea (1969), Salonul nr. 6 (produs în Iugoslavia în anul 1973), De ce trag clopotele, Mitică? (1979), Balanţa (1991), O vară de neuitat (1992), Prea târziu (1996), Terminus Paradis (1998), După-amiaza unui torţionar (2001), Niki Ardelean, colonel în rezervă (2003) şi mediumetrajul Tertium Non Datur (2006). Filmul Niki Ardelean, colonel în rezervă va beneficia cu acest prilej de o lansare în premieră pe ecranele americane, fiecare proiecţie fiind urmată de un interviu filmat cu Lucian Pintilie despre realizarea filmului. Proiecţiile filmului După-amiaza unui torţionar vor fi, de asemenea, însoţite de un interviu filmat cu cineastul român. Reconstituirea, Balanţa, O vară de neuitat, Prea târziu şi Terminus Paradis sunt prezentate la MoMA în copii noi de proiecţie, realizate cu sprijinul CNC.
Regizorul va deschide oficial retrospectiva în seara de 1 martie 2012, introducând filmul care l-a consacrat, capodopera sa Reconstituirea. Alături de el se vor afla Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ, care în data de 3 martie vor introduce De ce trag clopotele, Mitică?. Cei doi sunt şi protagoniştii unui eveniment special din cadrul retrospectivei, adresat comunităţii româneşti din SUA. În seara de 2 martie, la sediul ICRNY, Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ vor purta un dialog despre cariera lor în cinematografie cu criticul de film Mihai Chirilov, directorul artistic al Festivalului Filmului Românesc de la New York.
Dacă retrospectiva Lucian Pintilie, organizată de ICR New York împreună cu Museum of Modern Art aduce din nou filmul românesc în prim planul vieţii culturale new yorkeze (după ce Festivalul Filmului Românesc s-a mutat în 2011 la Film Society of Lincoln Center), expoziţia Restless: Films and Other Works by Mircea Cantor prezintă un exponent de marcă al artelor vizuale din România în spaţiul de la Museum of The Moving Image (MoMI) din Queens, New York. Organizată în parteneriat de MoMI şi ICRNY, expoziţia lui Mircea Cantor în New York oferă iubitorilor de artă ocazia de a vedea trei lucrări video recente ale artistului: Tracking Happiness (2009), Vertical Attempt (2009) şi I Decided Not to Save the World (2011). Acestora li se adaugă o selecţie de desene şi fotografii, în timp ce un program de scurtmetraje semnate Mircea Cantor, ce se va schimba periodic, va fi prezentat în sala Bartos a muzeului pe toată durata expoziţiei.
Artistul român va participa la evenimentul de deschidere a expoziţiei, în data de 3 martie, când va introduce proiecţiile scurtmetrajelor The Landscape Is Changing (2003), Dead Time (2003), Tribute (2004), The snow and the man (2005), Nulle part Ailleurs (2000) şi Double Heads Matches (2003). Proiecţiile vor fi urmate de o discuţie cu publicul. Două zile mai târziu, pe 5 martie, Mircea Cantor va fi protagonistul unei conversaţii cu criticul de artă Steven Henry Madoff (The New York Times, Artforum) despre lucrările şi cariera sa. Dialogul va avea loc la Serviciile Culturale ale Ambasadei Franţei din New York.
Mircea Cantor (n. 1977) trăieşte în prezent la Paris şi este unul dintre cei mai apreciaţi artişti vizuali de astăzi, datorită comentariilor subtile la adresa societăţii contemporane din lucrările sale. După ce a primit extrem de prestigiosul premiu Marcel Duchamp în anul 2011, artistul român va avea anul acesta o expoziţie personală la Centrul Pompidou din Paris. Nu o singură dată, opera sa a fost comparată cu cea a lui Duchamp, datorită felului în care Cantor foloseşte materiale prefabricate pentru a atrage atenţia asupra naturii polisemantice a obiectelor din viaţa cotidiană. Lucrările lui Cantor sunt realizate pe suporturi extrem de diverse, de la video, instalaţie de obiecte, fotografie, desen sau suprafaţă de text, fiind expuse în spaţii de mare prestigiu. Le Cedrac d'Ivry sur Seine în Franţa sau Kunsthalle Nuremberg în Germania au organizat expoziţii personale Mircea Cantor în ultimii doi ani. De asemenea, Museum of Modern Art din New York; Muzeul Israelului din Ierusalim, Centrul Pompidou din Paris au inclus în colecţiile lor permanente exponate ale artistului român. Mai multe detalii pot fi găsite pe site-ul artistului: www.mirceacantor.ro.
După acest început de lună în care se celebrează filmul şi arta vizuală românească de valoare mondială, în a doua parte a lunii martie scriitorii Nina Cassian, Dan Lungu, Simona Popescu, Lucian Dan Teodorovici, Carmen Firan şi Bogdan Suceavă vor fi la New York, alături de Norman Manea, pentru a participa la evenimentele organizate de ICRNY pentru lansarea antologiei Romanian Writers on Writing, editată de Norman Manea şi Sanda Cordoş. Tot în cea de-a doua parte a lunii martie, regizoarea Anca Damian va fi prezentă cu filmul ei Crulic - drumul spre dincolo la importantul festival New Directors / New Films prezentat de Lincoln Center şi MoMA. Mai multe detalii şi noutăţi despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe Facebook (http://www.facebook.com/#!/RCINY) şi pe siteul nostru www.icrny.org.