La 110 ani de la prima sa proiecţie, capodopera lui Georges Méliès, Le voyage dans la lune/ Călătorie pe lună, va putea fi vizionată, în premieră în România, într-o versiune color restaurată. Una dintre cele mai costisitoare şi dificile restaurări din istoria filmului a fost prezentată pentru prima dată publicului în 2011, la Festivalul de la Cannes, la 150 de ani de la naşterea artistului. Coloana sonoră poartă semnătura formaţiei AIR, care a compus muzică special pentru filmul mut de 16 minute.
Considerată pierdută pentru totdeauna, varianta color, pictată manual, a acestui prim science-fiction din istorie a fost descoperită în 1993, când un colecţionar privat a donat-o Filmotecii din Catalunya. Era însă atât de distrusă, încât orice tentativă de recompunere a fragmentelor părea inutilă. Preluată de Lobster Films, pelicula a stat doi ani în laborator, timp în care au fost extrase imagini din cele 13.375 de cadre. Datele au fost stocate 8 ani, în aşteptarea unei tehnologii care să permită asamblarea lor.
În 2010, în procesul de restaurare s-au implicat trei experţi de renume în domeniu: colecţia privată Lobster Films şi două entităţi non-profit - Groupama Gan Foundation for Cinema şi Technicolor Foundation for Cinema Heritage. Costurile finale ale ambiţiosului proiect au depăşit 400.000 de euro, lucrările fiind realizate la Technicolor Creative Services din Los Angeles.
Despre fascinanta călătorie prin lume a filmului lui Georges Méliès - de la prima proiecţie, în 1902, apoi piratarea şi plagierea sa, până la redescoperirea de către public, în 2011 - vorbeşte documentarul The Extraordinary Voyage, şi el proiectat la TIFF 2012. În filmul regizat de Serge Bromberg şi Eric Lange, despre magia Méliès şi importanţa creaţiei sale în cinema vorbesc Costa Gavras, Michel Gondry, Jean-Pierre Jeunet, Michel Hazanavicius şi Martin Scorsese. Cineastul american i-a adus un omagiu creatorului filmului fantastic în recentul Hugo.
Ce însemna să fii spectator la film în anii 1900? Publicul TIFF va afla chiar de la strănepoata lui Georges Méliès, Marie-Hélène Lehérissey, şi de la fiul ei, Lawrence Lehérissey, care vor susţine un Cine-concert Georges Méliès. Un program exclusiv de filme ale cineastului va fi acompaniat live de muzică originală compusă şi cântată la pian de Lawrence Lehérissey. Alături de el, Marie-Hélène Lehérissey va nara povestea, aşa cum se întâmpla în cafenelele de la 1900, la proiecţiile de film. Spectacolul este realizat cu ajutorul Asociaţiei Les Amis de Georges Méliès şi este adus la TIFF în parteneriat cu Institutul Francez din Cluj.
Pasionat de teatru şi iluzionism, Georges Méliès (1861 - 1938) a avut o revelaţie când a asistat la o demonstraţie a aparatului fraţilor Lumière, în 1895. Cineastul a încercat să recreeze lumile magice de pe scena de teatru pe ecran, cu ajutorul camerei de filmat şi a montajului, fiind autorul primelor filme fantastice. El a înfiinţat şi primul studio de film din lume, unde a regizat 531 de filme, între 1896 şi 1914. După ce studioul a dat faliment, Méliès a renunţat pentru totdeauna la film.
TIFF 2012 aduce la Cluj şi unul dintre filmele de început ale regizorului Ernst Lubitsch: comedia Die Puppe / Păpuşa (1919). Filmul mut care a încântat audienţa începutului de secol XX va avea parte de o proiecţie specială în festival, cu acompaniament live. Struggle-Orchester, formată din şase muzicieni şi dirijată de percuţionistul Karl Koch, va însoţi fiecare acţiune de pe ecran de sunete şi zgomote. Aşezaţi în faţa unui panou iluminat, instrumentiştii vor urmări cu atenţie imaginile pentru a le sincroniza cu muzica originală compusă de Karl Koch, într-un spectacol unic. Evenimentul este prezentat la TIFF în parteneriat cu Centrul Cultural German Cluj-Napoca.
Bazată pe o poveste de E.T.A. Hoffmann, Die Puppe este o farsă amuzantă al cărei protagonist este nepotul timid al unui baron. Pentru a moşteni averea şi a duce mai departe numele familiei, este forţat să ia în căsătorie o fecioară din sat. Însă tânărul se refugiază la mănăstire, unde călugăriţele îl sfătuiesc să ia de soţie o păpuşă mecanică pe care un meşter tocmai o terminase. Păpuşa e stricată din greşeală, iar fiica meşterului (Ossi Oswalda) acceptă să îi ia locul.
Complimentat cu eticheta de "cel mai elegant dintre magicienii ecranului", Ernst Lubitsch (1892 - 1947) este unul dintre cei mai apreciaţi cineaşti din istoria cinematografiei. A primit recunoaştere încă de la primele filme, regizate la Berlin, unde a locuit până în 1922, când s-a mutat în Statele Unite. Comediile sale sofisticate, ironice, inteligente şi luminoase au făcut carieră, printre cele mai cunoscute numărându-se Madame Du Barry (1919), Anna Boleyn (1920), The Marriage Circle (1924), Broken Lullaby (1932), One Hour with You (1932), Trouble in Paradise (1932), Design for Living (1933), Angel (1937), Ninotchka (1939), The Shop Around the Corner (1940), To Be or Not to Be (1942). În 1947, Academia Americană de Film i-a acordat un Oscar pentru întreaga carieră.
Cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania va avea loc între 1 - 10 iunie 2012 la Cluj-Napoca şi între 13 - 17 iunie la Sibiu.