mai 2012
Festivalul TIFF 2012
Religia şi credinţa sunt puse în discuţie la TIFF, printr-o selecţie puternică de filme pe această temă şi printr-o campanie de promovare inspirată de ideea că filmul este religia TIFF-ului. "Campania de imagine pleacă de la o simplă constatare: la TIFF, filmul a devenit o religie. Spectatorii noştri, cei care au crescut cu noi şi cu filmele festivalului, sunt credincioşii noştri. Şi noi, şi ei - devotaţi sută la sută TIFF-ului", explică directorul artistic al festivalului, Mihai Chirilov.

Fidel spiritului ironic în care şi-a conceput campaniile anterioare, afişul oficial al TIFF 2012, dezvoltat de echipa festivalului, parodiază ideea de film ca religie, în două versiuni - una "tradiţională" şi una "modernă". "Posterul acestei ediţii face cu ochiul Cimitirului vesel şi filosofiei lui «de viaţă», imaginând - în aceeaşi cheie ironică în care au fost realizate toate posterele noastre anterioare - un fals efect secundar al supradozei cu filme, de care nu scapă nici măcar omul de la ţară. În mod evident, sloganul acestei ediţii, tributar versurilor naive de la Săpânţa, nu trebuie luat literal, ci ca pe o expresie a pasiunii necondiţionate pentru cinema a celor pentru care s-a inventat acest festival", adaugă Chirilov.


Strâns legată de imaginea TIFF 2012 este secţiunea tematică a acestei ediţii, Oameni şi zei / Gods and Men, rezervată filmelor despre religie şi credinţă. Titlul face trimitere la unul dintre cele mai puternice filme pe acest subiect din ultimii ani, Despre oameni şi zei/ Des hommes et des dieux (2010), al lui Xavier Beavois, iar ideea unei asemenea secţiuni i-a venit selecţionerului Mihai Chirilov după ce a urmărit două filme de debut în care noţiunile de credinţă şi religie sunt puse la grea încercare. Unul dintre ele figurează printre cele 12 titluri din Oameni şi zei, care vor candida pentru Premiul FIPRESCI: Tyrannosaur, regizat de Paddy Considine.
 
"Curajul cu care Tyrannosaur vorbeşte despre aceste noţiuni, aruncându-le în vâltoarea unei devastatoare poveşti despre violenţă şi mântuire, m-a îndemnat să explorez reprezentări în cinema la fel de puternice şi de complexe despre ceea ce mulţi nici nu îndrăznesc să se atingă. Nu am căutat deloc provocarea (deşi ea, implicit, există), ci adevărul în toate aceste poveşti. Am încercat să navighez de la o religie la alta (ortodoxă, musulmană, budistă, iudaică etc...), conştient că este, uneori, un teren minat de tabuuri, dar ceea ce m-a interesat în mod deosebit a fost să cuprind o privire cât mai complexă asupra raportării individului la ideea de divinitate", declară Mihai Chirilov.
 
Pe lângă Tyrannosaur, spectatorii din Cluj vor găsi destule filme care să le zdruncine convingeri, să-i înfioare, să-i lumineze sau să-i pună pe gânduri. Mai toate au fost deja selectate sau premiate în festivaluri ca Berlin, Locarno, San Sebastian, Toronto, Pusan, Roma etc. Headshot, noul film al regizorului thailandez Pen-ek Ratanaruang (6izecisinou9, Last Life in the Universe), este unul dintre must-see-uri. E un thriller despre ispăşirea trecutului violent, în care un poliţist din Bangkok, devenit asasin plătit, se trezeşte din comă după o împuşcătură în cap şi constată că vede lucrurile cu susul în jos. La propriu. Renumitul cineast, omagiat la TIFF 2008 în secţiunea 3X3, va veni în 2012 la Cluj, ca invitat special, şi va susţine un masterclass.
 
Cinefilii n-ar trebui să rateze nici Călugărul/ Le moine (r. Dominik Moll), despre un predicator care se crede deasupra tentaţiei, cu Vincent Cassel în rolul principal; Copiii electrici/ Electrick Children (r. Rebecca Thomas), o "imaculată concepţie" de secol XXI cu o adolescentă mormonă care rămâne gravidă când ascultă o piesă rock; Donoma (r. Djinn Carrénard), în care o tânără care nu crede în Dumnezeu se trezeşte regulat cu semnele stigmatei la mâini şi la picioare; Obsesia/ Corrode (r. Karan Gour) - drama unei femei care dezvoltă o obsesie, finalmente distructivă, pentru staţia unei zeiţe care, crede ea, îi va aduce fericirea; David (r. Joel Fendelman) - un puşti musulman îşi ascunde identitatea religioasă ca să poată rămâne în noul său grup de prieteni evrei.
 
Iese puţin din registru, ca ton, Pisica Rabinului/ Le chat du Rabbin (r. Antoine Delesvaux, Joann Sfar), desemnat Cel mai bun film de animaţie la Premiile César 2012. Motanul unui rabin devorează un papagal şi începe să vorbescă, dar spune numai minciuni. Rabinul tare ar vrea să scape de motan, dar el, îndrăgostit nebuneşte de fiica sa, ar fi în stare de orice pentru a rămâne alături de ea.

În secţiunea Oameni şi zei intră şi Păcătoasa Teodora, al Ancăi Hirte, despre viaţa măicuţelor din mănăstirile ortodoxe. Documentarul concurează şi în competiţia Zilelor Filmului Românesc.
 
Un prieten mai vechi al festivalului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu Anul Tigrului / El Año del Tigre, drama unui deţinut care ia ţara la pas în căutarea alor săi după ce închisoarea s-a prăbuşit în urma cutremurului devastator din Chile, transformându-l într-un fugar. Lelio a câştigat Trofeul Transilvania în 2007, cu La Sagrada familia, în anul următor a făcut parte din juriul competiţiei, iar în 2010, În ziua de Crăciun / Navidad a obţinut premiul FIPRESCI.

Cea de-a 11-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) va avea loc în perioada 1 - 10 iunie 2012, la Cluj-Napoca. O a şasea ediţie va avea loc la Sibiu, între 13 şi 17 iunie 2012.


0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus