Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Festivalul TIFF 2012

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

TIFF 2012 spre final - impresii ziua a noua


iunie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Şi iată că a venit şi ziua a noua, 9 iunie 2012. Mâine mă întorc în Bucureşti, lăsând în urmă acest Cluj încă fremătând de terific spirit TIFFic. Am văzut lucruri cât pentru un an întreg, inclusiv oameni pe care i-am îndrăgit doar de la o privire. Am pornit azi dimineaţă spre un documentar românesc numit 8 martie, cu gândul încă ne(bine)stăpânit că TIFFul este pe ultimele trepte ale scării, cu o nostalgie ce-mi coroda sufletul. Înainte de festival, mi-am bifat multe filme din program, ca pentru a epuiza tot ceea ce vreau să văd şi pentru a obosi în acest proces, ca apoi să îmi fie mai uşor să mă întorc în atmosfera caldă şi prăfuită de acasă (not to mention aglomerată - în Cluj chiar şi acum, cu ocazia TIFFului, aglomeraţia nu există în sensul atât de familiar din Bucureşti).

8 martie, docul meu de dimineaţă, un documentar românesc, mi-a adus pe ecran câteva muncitoare în domenii ce stau să dispară: lucrătoare în mină, în fabrici de lactate, croitorese sau vatmaniţe. Persoane extrem de simple, cu un caracter de modă veche, ce îşi fac treaba pentru a-şi putea asigura mâncarea şi pentru a îşi putea creşte copiii. Fiecare cu o poveste a ei, de pildă vatmaniţa are o pasiune vie pentru muzica populară, dorinţa ei de a avea o carieră artistică fiind îngropată în situaţia din prezent, situaţie pe care o acceptă pentru că aşa e viaţa, aşa se întâmplă lucrurile, nu ai întotdeauna parte de ceea ce îţi doreşti. Sau croitoresele, ce sunt supuse unei munci sistematice, fiind supravegheate şi apostrofate continuu, în ritm bătut, dar, din nou, nu au ce să facă, este meseria pe care o cunosc şi singurul mijloc de supravieţuire. Femeile care lucrează în mină se întreabă ce se va întâmpla cu aceasta după pensionarea lor, pentru că nimeni nu îşi doreşte să lucreze acolo. Trecerea de la regimul comunist la cel capitalist este o provocare dureroasă pentru fiecare dintre acestea, cerându-li-se să se adapteze, deşi nu ştiu ce va aduce ziua de mâine.

Merg să mă plimb o ultimă dată prin locurile ce mi-au devenit familiare din oraş, să reprivesc catedrala gotică şi pe cea ortodoxă, la care am privit sistematic şi insistent de fiecare dată când am trecut pe lângă ele pentru că au un nu-ştiu-ce aparte care m-a atras ca un magnet. Apoi, respirând această atmosferă de sărbătoare care a îmbrăcat oraşul cu acest prilej frumos al TIFF-ului, îmi voi îndrepta paşii spre tren, cu multe lucruri de digerat şi de asimilat şi cu multe bucurii ce mi-au rămas încapsulate în suflet.





 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2012


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Oana Hristea


Alte articole

 Transilvania Talent Lab: făuritorii visători ai filmelor de mâine - TIFF, 2012, Ioan Antoci
 EducaTIFF pentru prima oară în Bucureşti, Comunicat de presă
 3 filme, 3 nopţi în 3 paragrafe - Tilt la Caravana Filmelor TIFF, Sibiu, 2012, Răzvan Sădean
 3 filme, 3 nopţi în 3 paragrafe - Gianni e le donne la Caravana Filmelor TIFF, Sibiu, 2012, Răzvan Sădean
 3 filme, 3 nopţi în 3 paragrafe - Life in a Day la Caravana Filmelor TIFF, Sibiu, 2012, Răzvan Sădean
 Toate articolele despre Festivalul TIFF 2012


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer