Programul a cuprins : Trei cântece ruseşti - Dincolo de râu; Ah, tu, Vanca; Frumuşică, rumenă-n obraji - apoi, Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră, în re minor, op. 30 de Serghei Rahmaninov şi, în a doua parte a serii muzicale, Cantata Ioan Damaschinul de Serghei Taneev. Dirijorul Misha Katz, un conducător de orchestră adesea invitat în România şi foarte îndrăgit de public pentru calităţile sale profesionale, dar şi datorită forţei sale de a 'capta' sala, a ţinut un scurt cuvânt introductiv, în care a arătat ce reprezintă această muzică vocal simfonică scrisă de compozitorul rus Taneev şi anume "un Everest al muzicii ortodoxe".
În prima parte a serii muzicale am ascultat Trei cântece ruseşti pentru cor şi orchestră, op. 41 de Serghei Rahmaninov, compuse în 1926, pe când compozitorul se afla departe de ţară, în SUA. Ele au fost dedicate lui Leopold Stokowski care le-a interpretat în primă audiţie la Philadelphia, în 18 martie 1927, cu Philadelphia Orchestra şi Corul Mendelssohn din Toronto. În primul cântec se auzea un cor bărbătesc, în al doilea unul de femei şi în ultimul un cor mixt. Unisonurile vocale au constituit momente de o rară frumuseţe, iar acele accente marcate de către ansamblul orchestral aminteau de sunetul clopotelor, un sonotop sacru mult îndrăgit de Serghei Rahmaninov.
La Ateneul Român, Timur Sergheienia a interpretat cu forţă, virtuozitate şi tensiune romantică Concertul nr. 3 pentru pian şi orchestră, în re minor, op. 30 de Serghei Rahmaninov. Această lucrare este una dintre cele mai dificile din repertoriul concertant pianistic. A fost dedicate lui Josef Hofmann, care însă nu l-a cântat niciodată. Printre cei mai mari pianişti care au realizat înregistrările acestui opus s-au aflat: Vladimir Horowitz, Byron Janis, Idil Biret, Earl Wild, Stephen Hough, Martha Argerich, Harvey Lavan Van Cliburn, Evgeny Kissin, Vladimir Feltsman, Vladimir Ashkenazy, Emil Gilels, Victor Eresko, André Laplante, Arcadi Volodos, Nikolai Lugansky, Boris Berezovsky şi Rahmaninov însuşi. Concertul este foarte cunoscut şi datorită filmului Shine al lui Scott Hicks, inspirat din viaţa pianistului australian David Helfgott (interpretat de Geoffrey Rush - Oscar în 1996).
În Intermezzo - Adagio, solo-ul oboiului a avut o limpezime splendidă în intonarea temei. Momentul valsului a adus apoi, intervenţia clarinetului şi fagotului. Cât de frumos a sunat modulaţia din fa diez minor în re bemol major în expunerea celei de-a doua idei muzicale! Trioletele clipocind, susţineau melodia suavă. Timur Sergheienia schimba stările afective cu o anumită candoare. Trecea de la lirism la furtunos, ca de la mângâiere la karate. Accelerande combinate cu marcato, accente în maestoso ori arpegieri rafinate, calmări şi, din nou, 'mercur fluid' cu articulări extrem de veloce - toate înălţând un edificiu sonor multispaţial. Trecerea fără pauză la final, readucea tensiunea şi densitatea evenimentelor muzicale, într-un iureş ameţitor: alla breve. Ideile muzicale erau reiterate variat, pline de pulsaţie, de parcă mâinile pianistului erau atinse de 'apa vie'. Irizaţiile splendide, brodate în şiruri de arpegii perlate cu ambele mâini, încântau auditoriul, făcându-l să uite că e vorba de un instrument muzical, la care solistul cântă. Era acolo o lume întreagă de vibraţii, culori, ape şi un imens arc multicolor ... Minunată acea digresiune care substituia Dezvoltarea formei de sonată tradiţională. Infernală partitură solistică! Ritmurile contratimpate se auzeau cu precizie, reliefând punctele culminante. Răscolitoare acele alternări ale melodiilor flautului, cu unduirile pianului. O cadenţă a solistului aducea liniştea dinaintea furtunii. Coda luminoasă ceaikovskiană, cu efuziuni ale corzilor umplea registrele în Presto. Am ascultat un pianist fenomenal!
La cererea publicului Timur Sergheienia a interpretat cu mult rafinament şi subtilă timbralitate Meditaţie de Piotr Ilici Ceaikovski.
După pauză Orchestra simfonică şi Corul mare al Filarmonicii George Enescu au oferit publicului din sala Ateneului Cantata Ioan Damaschinul[1] , op. 1 de Serghei Taneev. Subiectul este luat dintr-un poem de Alexei K. Tolstoi, parafrazând Rugăciunea pentru morţi a lui Ioan Damaschinul. Taneev a alcătuit o lucrare în care se percepe combinaţia dintre polifonia bachiană, muzica romantică, austeritatea tradiţiei populare, precum şi a celei liturgice ruse. Alcătuită din trei părţi, Adagio ma non troppo, Andante sostenuto şi Fuga, această Cantată a fost supranumită Un recviem rus. Impresionant până la lacrimi a sunat corul ce cânta: "O, Doamne, la venirea Ta / Sfârşitul pământescu-i veac, / Atunci se va arăta, / Ce robii Tăi gândesc şi fac... / Atunci cei ce îngrop, / Vor învia toţi din morminte... / Primeşte-atunci pe al Tău rob / Şi odihneşte-l Doamne Sfinte."[2]
Din nou, partituri pe care puţine orchestre se încumetă a le cânta - datorită complexităţii lor expresive şi dificultăţilor tehnice, au fost interpretate cu sensibilitate, ton cizelat, dăruire şi concentrare, de către cel mai valoros ansamblu simfonic şi coral al României.
[1] Ioan Damaschinul, teolog celebru, unul dintre părinţii bisericii ortodoxe răsăritene, a trăit între anii 676 şi 749. Principala sa scriere a fost: Fons cogitationis (Izvorul Cunoştiinţei).
[2] Traducere de Alexei Mateevici.