Drama psihologică Kapringen / Deturnarea (regia Tobias Lindholm) spune povestea unui cargobot sub pavilion danez capturat de piraţii somalezi în largul Oceanului Indian, în zilele noastre. Atacatorii cer o sumă imposibilă drept răscumpărare, aşa că CEO-ul companiei de shipping şi proprietarul navei trebuie să negocieze prin telefon pentru viaţa echipajului timp de patru luni de zile.
Mai mult decât că este inspirat din fapte reale care se petrec chiar şi acum, în secolul XXI, filmările pentru Kapringen / Deturnarea au avut loc pe MV Rozen, un vas fost deturnat la un moment dat de către piraţii somalezi. Producătorii lungmetrajului au fost asistaţi de Per Gullestrup, un CEO real al unei companii daneze de shipping, protagonistul unei negocieri de acelaşi fel, în anii 2007-2008.
În plus, echipajul vasului care a trecut prin această dramatică experienţă în realitate i-a însoţit acum pe membrii echipei de filmare chiar în mijlocul Oceanului Indian, acolo unde au loc şi acum atacurile. Pentru a preîntâmpina evenimente nefericite, "platoul Kapringen / Deturnarea" a beneficiat, evident, de pază solidă pe tot parcursul filmărilor.
Mai jos au cuvântul câţiva din membrii echipei de filmare, printre care regizorul şi scenaristul Tobias Lindholm, actorul din rolul principal, Pilou Asbæk (în rolul bucătarului de pe MS Rosen), Søren Malling (în rolul CEO al companiei de shipping din Copenhaga) şi Per Gullestrup, CEO Clipper Group, pe post de consultant, personaj real cu care actorul care-l joacă reuşeşte să semene foarte mult. (Unele sunt chiar dialoguri înregistrate pe platou, înainte şi după filmări.)
Tobias Lindholm, regizor şi scenarist:
"Iată-ne aici, la bordul unui vas real, în apele în care mişună piraţii. Am adus şi pază înarmată să ne protejăm de atacatori, aşa că suntem foarte aproape de realitatea pe care vrem s-o redăm."
"Cred că este important să spunem această poveste din mai multe motive. E o poveste extrem de emoţionantă, într-adevăr, dar în acelaşi timp trebuie să ţinem cont că circa o mie de persoane sunt ţinute în captivitate pe Glob chiar în acest moment şi nimeni nu face nimic în legătură cu asta."
"Piraţii adevăraţi sunt cam la 250 de mile de locaţia noastră. Suntem foarte norocoşi că am avut la dispoziţie MV Rozen, vasul pe care am filmat Kapringen / Deturnarea şi care a fost el însuşi capturat la un moment dat. Majoritatea echipajului real de pe acest cargo a fost luat atunci ostatic, aşa că ei ştiu cum este să fi deturnat în realitate. Asta presupune foarte mult respect şi responsabilitate din partea echipei de filmare, să ştii că te găzduiesc chiar cei a căror poveste o spui în film."
Per Gullestrup, CEO Clipper Group Shipping:
"Mă numesc Per Gullestrup şi sunt CEO şi partener asociat la compania daneză de shipping Clipper Group. Lucrez aici de 33 de ani. Am avut o mulţime de experienţe cu piraţi şi vase deturnate de piraţi. Ştiu cât de stresant este, atât pentru companie, cât şi pentru echipaj, să ai de-a face cu aceste situaţii neobişnuite. La şcoala de shipping din zilele noastre nimeni nu te mai învaţă cum să negociezi cu piraţii!"
"Evident, siguranţa membrilor echipajului stă pe primul plan. Prioritatea noastră este să încercăm să-i protejăm şi eventual să evităm implicarea lor în conflict. E şi-aşa destul de traumatizant să te ştii răpit şi să ai tot timpul la tâmplă ţeava unei puşti."
"Unele zone de pe continent, în principal Somalia, sunt mereu într-o stare de haos. Sărăcia este atât de mare încât oamenii devin disperaţi şi recurg la aceste gesturi extreme, cum ar fi pirateria."
Actorul Søren Malling din rolul de CEO la compania de shipping:
"Mi se pare nemaipomenit să-l avem pe platou pe domnul Per Gullstrup şi pe asistentul său! Am avut astfel ocazia să stăm de vorbă cu angajatori reali ai echipajelor implicate în răpiri şi negocieri. Cred că ăsta e un lucru care face diferenţa."
Actorul Pilou Asbæk, bucătarul captiv de pe MV Rozen:
"Să filmezi într-o locaţie reală e cel mai important lucru la un film. Adică, chiar pe un vas în Africa... E cu totul şi cu totul altceva decât să filmezi aşa ceva undeva prin Danemarca sau într-un studio plictisitor de pe continent! Ar fi fost oribil!"
"Eu, sincer, habar nu am ce se întâmplă în cealaltă jumătate a filmului, în Danemarca (în studiourile din Copenhaga, unde s-au turnat scenele cu birourile companiei de shipping, de unde se purtau negocierile cu piraţii - n. red.). Am citit scriptul la un moment dat, acum câteva luni, dar după aceea am avut numai scriptul cu partea mea de rol (de pe vas - n.red.)."
-------------------------
Tobias Lindholm, despre ideea filmului său
"Înainte de a mă naşte, tatăl meu a fost marinar. Dar nu mi-a spus asta niciodată. Poate de aceea am avut marea mereu în minte. După deturnările vaselor daneze Danica White* şi CEC Future** în 2007 şi 2008, am devenit conţient de această realitate despre care nu credeam că chiar există. O realitate în care companiile de shipping sunt forţate să negocieze direct cu piraţii. O realitate în care piraţii câştigă milioane de dolari şi în care marinarii sunt ţinuţi ostateci luni de zile, fără a putea să facă nimic pentru ei înşişi."
"Am vrut să fac un film despre aceşti oameni ai mării, despre piraţi, despre şefii companiilor maritime şi despre rudele tuturor celor implicaţi în aceste drame. Pentru că aceste lucruri există!"
*Cargobotul Danica White sub pavilion danez a fost capturat în 2007 în apele Oceanului Indian de piraţii somalezi. Autorităţile au cerut ajutorul unei fregate militare americane care a atacat piraţii. Atacul s-a soldat cu un eşec. După 83 de zile de captivitate, echipajul de cinci persoane şi vasul au fost eliberate contra a 1,5 milioane de dolari.
**Cargobotul CEC Future, cu proprietar danez, a fost capturat în noiembrie 2008. Cei 13 marinari de la bord au fost eliberaţi în ianuarie 2009, numai după ce armatorul a plătit o răscumpărare în valoare de 1,7 milioane de dolari, bani care au fost aruncaţi din avion, sub formă de pachet.
Sinopsis
Cargobotul sub pavilion danez MV Rosen este deturnat de piraţii somalezi în largul Oceanului Indian. Răscumpărarea iniţială cerută de aceştia autorităţilor daneze se ridică la 15 milioane de dolari. Începe o negociere dură, după regulile bazarelor orientale, negociere care se întinde pe circa 4 luni de zile şi care are ca miză vieţile membrilor echipajului.
Filmul urmăreşte îndeaproape traseele a două personaje. Primul este captivul Mikkel (interpretat de Pilou Asbæk), bucătarul vasului, cel folosit de piraţi pentru negocierile cu baza. De partea cealaltă se află CEO-ul companiei de shipping (actorul Søren Malling), din Copenhaga, cel care decide să ia în propriile mîini sarcina dificilă a negocierilor cu piraţii.
-------------------------
Kapringen / A Hijacking / Deturnarea este adus în România de Independenţa Film, casa de distribuţie care promovează filme independente de referinţă, de nişă sau câştigătoare ale unor premii internaţionale prestigioase. Independenţa Film a distribuit pelicule ca Jagten / Vânătoarea, Amour, Los amantes pasajeros, Todo sobre mi madre, Trainspotting, Melancholia, Le fabuleux destin d'Amélie Poulain, In The Mood for Love, Vicky Cristina Barcelona, Dogville, Poliţist, adjectiv etc.
-------------------------
Resurse online:
A Hijacking - pagina de Facebook (Ro)
Independenţa Film - pagina de Facebook
Independenţa Film - site-ul oficial
Scurt interviu cu Per Gullestrup, CEO-ul unei companii daneze şi model pentru personajul din film (2008, lb. engl.)
Lista vaselor atacate de piraţii somalezi în anul 2008.
anca romanescu | punk pr | 0732 144 570 | 0745 10 20 24 | [email protected]