Concepută iniţial (1900) ca un ciclu de lied-uri pentru soprană, tenor şi pian - în vederea unei competiţii - lucrarea, impresionantă prin accentele puternic romantice şi prin influenţa stilului wagnerian, a fost ulterior extinsă (1903), celor nouă lieduri fiindu-le adăugate preludiul, Cântecul turturelei şi părţile a doua şi a treia. Nefinalizată, lucrarea este reluată abia în 1910 - după o perioadă componistică prolifică - si desăvârşită în noiembrie 1911.
Concepţia, execuţia, textura şi culoarea timbrală, bogăţia de nuanţe şi alternanţe, freamătul, simţămintele puternice sunt impresionante. Amprenta wagneriană este evidentă - mai ales în părţile a doua şi a treia - şi în Cântecul turturelei, al cărei leitmotiv tulburător, înfiorează. În dialogul orchestral, influenţa lui Gustav Mahler este de netăgăduit, finalul grandios al cantatei amintind de simfoniile acestuia.
Soliştii - Violeta Urmana (Tove), Nikolai Schukoff (Waldemar), John Daszak (Klaus), Janina Baechle (Waldtaube), Thomas Johannes Mayer (Peasant) şi naratorul Victor Rebengiuc au redat cu simplitate şi rafinament pagini tulburătoare, de o reală frumuseţe, creând o atmosferă cu totul specială, apreciată de public (Deşi nu atât de numeros, probabil uşor sceptic la titlu, acesta s-a dovedit a fi generos în aprecieri, aplauzele fiind pe măsură).
Corul Filarmonicii "George Enescu" a completat excelent tabloul, abordând cu tenacitate o partitură deloc simplă. Vocile lor, pe alocuri uşor acoperite de tumultul orchestrei, au reuşit să nuanţeze timbral ansamblul, finalul fiind cu adevărat spectaculos.
O surpriză extrem de plăcută a fost dirijorul Leo Hussain, ale cărui sensibilitate, forţă şi dramatism au fost preluate (şi redate) cu fidelitate de solişti, cor şi orchestră.
Prezenţa inedită a actorului Victor Rebengiuc (naratorul) a creionat cadrul de legendă. Forţa descriptivă a cuvântului şi muzica s-au îmbinat armonios, într-un permanent crescendo de emoţii.
O lucrare spectaculoasă, o muzică aparte, surprinzătoare pentru Arnold Schönberg cel de maturitate. Mărturisesc că îl prefer aşa - wagnerian. Şi da, şi în Pierrot Lunaire...
Pentru că nu am o înregistrare din spectacolul de aseară, 7 septembrie 2013, şi pentru că mi-aş dori să subliniez muzical acest text, vă invit să ascultaţi Preludiul lucrării, în interpretarea Berliner Philharmoniker, sub bagheta lui Sir Simon Rattle:
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2013 aici..