Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Festivalul George Enescu, 2013

Palatul Justiţiei din Bucureşti, în haine de festival - Festivalul Enescu, 2013


Festivalul Enescu, septembrie 2013
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Magia există! Cum altfel s-ar putea transforma holul impunător al Palatului Justiţiei din Bucureşti într-o inedită sală de concert, într-un spaţiu ce ar putea găzdui delicate acorduri camerale? Bucureştiul Creativ, concept în premieră pentru festivalul Enescu, a debutat în seara de 9 septembrie 2013 şi a coagulat un public entuziast în jurul trio-ului format din violonistul Pinchas Zukerman, violoncelista Amanda Forsyth şi pianista Angela Cheng. Repertoriul ales de către cei trei artişti a cuprins lucrări de mare popularitate în rândul iubitorilor de muzică de cameră, cu toate ipostazele permutărilor posibile între muzicieni.


În sonata pentru vioară şi pian în Sol Major K 301 de W. A. Mozart am admirat fineţea frazării violonistice, sunetul inconfundabil al lui Zukerman fiind dublat de precizia atacului pianistic, subliniat poate cu fermitate suplimentară în contextul unei acustici plină de provocări pentru relevarea armoniilor mozartiene.

Violoncelista Amanda Forsyth a oferit o interpretare pasională şi plină de contraste a lucrării Adagio şi Allegro pentru violoncel şi pian în La bemol Major op. 70 de Robert Schumann. Scris iniţial pentru corn, într-o epocă în care progresele unui instrument muzical (în acest caz cornul cromatic) generau compoziţii îndrăzneţe şi dificile tehnic pentru interpreţi, acest "diptic" şi-a găsit consacrarea în formula pentru violoncel. Sunetul Amandei Forsyth a sugerat intens armonicele bogate ale cornului, într-un dialog fervent cu pianista Angela Cheng.

Mai puţin cântate în spaţiul românesc, cele trei secţiuni ale Duo-ului pentru vioară şi violoncel op. 7 de Zoltan Kodály au captivat prin subtilitatea utilizării citatului folcloric, exploatarea efectelor timbrale posibile la instrumentele cu coarde, rafinamentul pianissimelor şi comunicarea profundă dintre Zukerman şi Forsyth. A fost poate lucrarea ce a transmis cel mai direct starea de vrajă şi mister a muzicii aşa cum o percepem în contemporaneitate, evidenţiindu-se şi prin reacţia spontan-călduroasă a publicului.


Eroina ultimei piese din programul serii a fost, fără îndoială, pianista Angela Cheng, care, în contextul sălii, a dozat cu multă inteligenţă schimbările armonice tumultoase din Trio cu pian în re minor op. 49 de Felix Mendelssohn-Bartholdy. Lirismul, dinamismul, cantabilitatea partiturii, precum şi transferul permanent de idei între cei trei artişti au dăruit auditoriului un final de recital plin de energie şi rafinament.

Comunicare, umor, pasiune şi fineţe. Patru atribute, trei interpreţi funcţionând ca unul singur sub arcuşul lui Pinchas Zukerman, doi ani în care sperăm că îi vom reauzi, sub egida festivalului George Enescu.

(foto: Cornel Brad)
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2013 aici..



 Toate articolele despre Festivalul George Enescu, 2013


0 comentarii

Spacer Spacer