Iar acum, după 42 de ani, am simţit o vie emoţie ascultând câteva giuvaiere muzicale interpretate într-un moment aniversar al vestitului ansamblu: jumătate de veac de fiinţare artistică. Preşedinta Federaţiei Europene a Cluburilor UNESCO, doamna Daniela Popescu a conferit Diploma şi Trofeul UNESCO 50 de ani de excelenţă în patrimoniul universal.
Sub bagheta actualului dirijor, maestrul Voicu Popescu, cei 39 de artişti au cântat un program deosebit de atrăgător, reunit sub genericul Missa Renaşterii Europene. Rând pe rând au răsunat în sala Ateneului Român lucrări în primă audiţie naţională, precum: O PASHA TO MEGA (Canonul cel Mare), 1550-1560, de Hieronymus Tragoudistis din Cipru, transcripţie de Oliver Strunk; KYRIE - La Messe de Notre Dame, 1364, transcripţie de Safford Cape; KATAKOSMISON - secolul al XIII-lea, anonim, şcoala constantinopolitană, transcripţie de Nicolae Gheorghiţă; GLORIA - Missa Pange lingua, 1514, de Josquin des Prez, pe un text de Toma d'Aquino, 1250; PRIPEALA, secolul al XIV-lea, de Filotei Monahul (Mănăstirea Cozia); CREDO - Missa Papae Marcelli, 1567, de Giovanni Pierluigi da Palestrina; troparul ucrainean BOGORODITSE DEVO - anonim, tradiţie orală slavonă; SANCTUS - Missa a quatro voci, 1592-93, de William Byrd; Benedictus - Missa Dixit Maria de Hans Leo Hassler; Condac, Vozbranoy voyevode - anonim; AGNUS DEI - Missa Simile est regnum caelorum de Tomas Luis de Victoria şi prima audiţie absolută a lucrării dedicate Corului Madrigal, Exultate, de Dan Dediu, cuprinzând - Exultate, jubilate, Fulget amica dies şi Tu virginum corona. La sfârşit, un bis à la Madrigal, precum o urare de mare trăinicie!
Vocile rafinate, extrem de cizelate ale soliştilor Ana Maria Elefterescu, Teodora Jaworski, Ramona Nicolau, Cristina Petrică, Luciana Puşcaş, Mihai Cristea, Florian Costea, Doru Feraru, Georgian Ilie, Radu Isăcescu, Denis Maxim, Adrian Nastac, Alexandru Vasile şi Ştefan Voicu - au încântat publicul. Dincolo de precizie, omogenitate, unicitatea emisiei vocale, echilibrul compartimentelor, fiecare interpret strălucea într-un şirag de perle sonore, precum un colier nepreţuit al muzicii sferelor, iar dirijorul Voicu Popescu părea un sefirot al Arborelui Vieţii, răspândiind raze ale frumosului muzical.
Prezentatorul Marius Constantinescu a înfăţişat fiecare opus, expunând concis şi erudit trăsăturile stilisitice şi câteva din sensurile muzicii interpretate de Corul Naţional de Cameră Madrigal.
Mă uitam vrăjit pe scenă şi zăream cum între lucrări - într-o ordine perfectă şi o simetrie armonioasă - artiştii îşi ocupau noile locuri în ansamblu. Fiecare lucrare pretindea o anume alternare a vocilor, în scopul obţinerii unei stereofonii care să redea toată coloristica specifică.
Gândul îmi fugea uneori. Făceam anumite asocieri: Carmina Burana de Carl Orff, Icoana Maicii Domnului Cucuzeliţa, din Marea Lavră (Muntele Athos), icoană denumită astfel, după cântăreţul psaltic Ioan Cucuzel...
La intrarea în Ateneu, fiecare auditor a primit un Plic de colecţie tipărit de familia Marin Constantin şi prietenii, pe care era fotografia Corului Naţional de Cameră Madrigal 1963-2013, 50 de ani, precum şi portretul maestrului Marin Constantin.
Acest concert a fost într-adevăr un eveniment cultural de excepţie în peisajul actual atât de poluat spiritual. Muzica pe care o cântă aceşti artişti ne înalţă şi ne îndepărtează cu totul de categoria estetică a urâtului.
Descarcă programul Festivalului Enescu, 2013 aici..