octombrie 2013
Les Films de Cannes à Bucarest, 2013
Poliţişti corupţi. Mafie, traficanţi şi victime. Bani murdari. Acestea sunt cuvintele uzuale din vocabularul folosit atunci când vorbim despre Mexic.

Fenomenul infracţional în Mexic este întâlnit frecvent şi se clasează în topul celor mai corupte ţări la nivel mondial. Cele mai răspândite infracţiuni sunt sechestrările de persoane, traficul de droguri şi de persoane, furturile de documente, bani şi alte bunuri. Conflictele de pe teritoriul mexican  ne prezintă cifre şocante!

Câmpul de luptă al războiului drogurilor a făcut 70.000 de victime în doar 7 ani şi 15 tone de metamfetamine şi alte substanţe chimice utilizate la fabricarea drogurilor au fost descoperite anul trecut în poesia unei singure grupări. În asemenea condiţii, localnicii nu mai au încredere atunci când trebuie să apeleze la  ajutorul autorităţilor. Dubiile se instaurează în societatea mexicană prinsă în luptele purtate între cartelurile de droguri şi tind să creadă că membrii poliţiei au legături puternice cu organizaţiile criminale şi cu traficanţii de droguri.

Viaţa nu bate filmul atunci când filmul oglindeşte realitatea.
Pe picior de egalitate pentru a arăta adevărul!
 
Aceste probleme cronice, influenţează profund cinematografia mexicană actuală. Regizori contemporani produc filme bazate pe fapte reale, care sunt de-a dreptul şocante. Nu se doreşte introducerea efectelor speciale pentru a cosmetiza . Realitatea nu are nevoie de niciun retuş, ea poate să fie mai zguduitoare decât orice.

Unul dintre cei mai interesanţi cineaşti, Amat Escalante, a şocat audienţa de la Cannes 2013 cu cel mai recent şi controversat film al său: HELI. Povestea din film este realistă precum lama unui cuţit. Scenele de violenţă şi tortură sunt la superlativ, dar viabile; corupţia instituţionalizată şi seteta de putere îşi fac victime din oamenii vulnerabili.

Este povestea unei familii obişnuite, dintr-un cămin liniştit şi modest din Mexic. Heli locuieşte cu sora, tatăl său şi cu familia sa proaspăt întemeiată. Lucrează într-o fabrică împreună cu tatăl lui. Traiul lor se schimbă radical  atunci când sora lui mai mică Heli, Estela, devine complice la un furt de droguri confiscate de iubitul ei, Beto, de la ofiţerii săi din armată. Din acest punct, viaţa lor devine din ce în ce mai plină de pericole. Heli se trezeşte dintr-o dată rupt de lângă cei iubiţi, într-o cameră de tortură, alături de Beto. Urmează să treacă prin chinuri neimaginabile. Casa devastată, tatăl său ucis, dispariţia Estelei îl plasează pe Heli în mijlocul unor crude repercursiuni. Heli apelează la ajutorul autorităţilor locale, dar observă că setea de putere şi corupţia sunt adânc înrădăcinate. În cine să ai încredere într-o lume a "mafiocraţiei" şi cum poţi să te eliberezi de sub jugul ei?

Filmul oferă spectatorului imagini care îl vor bântui zile întregi, iar suspansul se află la cote maxime. Titlul filmului, spune Amat Escalante, este inspirat dintr-un articol despre un băieţel de 10 ani, numit Heli, care a fost implicat în focurile de armă dintre gaşca sa şi poliţie - "respectiva poveste m-a impresionat enorm, aşa că am folosit numele pentru filmul meu. Mi-a plăcut sonoritatea".

Heli este un film cutremurător, visceral de brutal în sinceritatea sa de a arăta situaţia reală din Mexicul zilelor noastre..

Din 8 noiembrie 2013 în cinematografele din România, avanpremieră în Les films de Cannes à Bucharest 2013!

Mai multe detalii găsiţi aici: https://www.facebook.com/Heli.Filmul
Film distribuit de Asociaţia Macondo

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus