octombrie 2013
Les Films de Cannes à Bucarest, 2013
Devenit unul dintre cele mai aşteptate filme ale anului 2013, după succesul lui Drive - plasat de majoritatea criticilor pe primele locuri în topurile pe 2011 - Only God Forgives, în regia lui Nicolas Winding Refn, va fi proiectat în premieră în România, la Les Films de Cannes à Bucarest, 2013.


 
Stilistic, filmul continuă pe linia lui Drive: este un western modern, ultraviolent, cu accente noir, pe fundalul unui oraş decăzut - Bangkok. Ryan Gosling are rolul unui bărbat enigmatic şi tăcut implicat în mafia drogurilor, având ca paravan un club de box thailandez. Când fratele lui e ucis, mama sa (Kristin Scott Thomas), şefa unei vaste reţele mafiote, îl constrânge să-i răzbune moartea. I se pune în cale un poliţist (Vithaya Pansringarm) care nu pare să acţioneze după legile obişnuite, ci după propriile judecăţi. "Ryan Gosling şi Nicolas Winding Refn fac din nou echipă într-un thriller care-ţi taie răsuflarea, splendid din punct de vedere estetic şi extrem de violent" - The Guardian. Distribuitorul român al filmului este Independenţa Film.


Tot în premieră în România, Les Films de Cannes à Bucarest, 2013 va aduce şi filmul japonez recompensat cu Premiul Juriului la Festivalul de la Cannes 2013. Soshite chichi ni naru / Like Father, Like Son, în regia lui Kore-Eda Hirokazu, este o dramă subtilă, ataşantă şi cu destul umor, despre două familii care află, după 6 ani în care şi-au crescut cu dragoste copiii, că aceştia au fost schimbaţi între ei la naştere, dintr-o regretabilă eroare. Pus în faţa unei dileme aproape imposibile, unul dintre taţi se confruntă pentru prima dată cu el însuşi şi cu ideea de tată. Filmul a stârnit aplauze puternice la premiera mondială. "E un poem dulce-amărui despre taţi care cresc fii şi fii care-şi transformă taţii în bărbaţi", potrivit The Telegraph. Kore-Eda Hirokazu este unul dintre cei mai apreciaţi regizori asiatici contemporani, fiind selecţionat anterior la Cannes cu alte trei filme: Distance (2001), Nobody Knows (2004) şi Air Doll  (2009).


Premiul pentru scenariu i-a fost acordat în 2013 unui alt regizor asiatic selecţionat de trei ori în competiţia oficială de la Cannes, Jia Zhangke, recunoscut drept unul dintre cei mai talentaţi şi provocatori cineaşti (în 2006, a obţinut Leul de Aur cu Still Life). A Touch of Sin, o dramă impresionantă în patru părţi despre violenţa în China contemporană, este inspirată de tragedii reale întâmplate în ultimii ani. Un miner se revoltă împotriva corupţiei liderilor satului. Un muncitor întors acasă de Anul Nou descoperă ce poate face o armă de foc. O recepţionistă frumoasă a unui salon de spa e ia o decizie dramatică atunci când un client bogat încearcă să abuzeze de ea. Un tânăr muncitor în fabrică schimbă locurile de muncă încercând în zadar să-şi facă viaţa suportabilă. 


"China se schimbă rapid, într-o direcţie care o face să pară mai prosperă. Însă foarte mulţi oameni se confruntă cu crize individuale din cauza prăpastiei din ce în ce mai mari dintre bogaţi şi săraci. E clar că violenţa e cel mai la îndemână mod prin care cei slabi îşi pot recâştiga demnitatea", a explicat Jia Zhangke la Cannes.

 

Din India vine şi un mic regal cu celebrităţi de Bollywood, The Lunchbox, în regia lui Ritesh Batra. Atât de încântat a fost publicul Semaine de la Critique, încât l-a votat masiv, filmul primind trofeul Grand Rail d'Or. "Deliciosul debut", cum îl numeşte publicaţia Variety, îi are pe afiş pe Irrfan Khan, una dintre marile vedete ale Bollywood-ului, alături de tânăra Nimrat Kaur. Comedia dulce-amăruie are în centru eficientul serviciu de livrare din Mumbai, practicat de circa 5.000 de dabba, din tată în fiu. De 120 de ani, aceşti dabbawallah duc mâncarea gătită acasă de neveste bărbaţilor lor, la serviciu. Pentru că nu ştiu să citească, se orientează  folosind un cod complex de culori şi simboluri. Universitatea Harvard a studiat sistemul lor şi a conchis că se produce o eroare o dată la 4 milioane de livrări.


The Lunchbox este povestea unei astfel de erori, care pune în legătură o femeie ce încearcă să reaprindă scânteia dintre ea şi soţul ei, gătindu-i bunătăţuri, şi un bărbat mai în vârstă, solitar. Între cei doi începe un flirt epistolar şi, încet-încet, acest vis frumos ameninţă să-i ia pe sus.


Biletele s-au pus în vânzare din 23 septembrie 2013, separat pentru fiecare dintre cele trei cinematografe: pentru CinemaPRO, pe www.eventim.ro, pentru Cinema Elvira Popescu, pe www.eventbook.ro, iar pentru Cinema Studio, de la casieria cinematografului. Programul proiecţiilor pentru cele trei filme poate fi consultat pe site-ul www.filmedefestival.ro.  Lista filmelor pentru care se pun în vânzare bilete va fi actualizată în permanenţă pe www.filmedefestival.ro.

Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux. Ediţia a patra va fi organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films, în parteneriat cu Institutul Francez din Bucureşti şi cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi al Ministerului Culturii. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film şi Asociaţia Macondo. 

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus