octombrie 2014
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2014
Provocarea BIEFF continuă! Competiţia Internaţională 2014 caută adevăruri printre minciuni, într-un program tematic curajos în stil mockumentary: Alternative History: Lying To Tell The Truth. Parafrazând citatul lui Jean Cocteau, "Eu sunt minciuna ce spune adevărul", cele patru filme relativizează noţiuni precum adevărat şi fals, realitate şi fictiune, analizând felul în care (aşa-numita) obiectivitate şi subiectivitatea se întrepătrund în construirea memoriei personale şi colective. În cele din urmă, istoria este întotdeauna un construct relativ, în funcţie de perspectiva din care este privită.
 
Apreciate în festivaluri prestigioase din întreaga lume, aceste scurtmetraje, prezentate cu sprijinul Fundaţiei Konrad Adenauer, scot spectatorul din zona de confort, provocându-l să privească realitatea din jur, dintr-un punct de vedere cât mai critic şi nuanţat. Rând pe rând, istoria personală, istoria universală şi cinema-ul însuşi sunt deconstruite, şi tot asa şi preconcepţiile noastre legate de ele sunt dărâmate, pentru a lăsa loc unei perspective proaspete asupra lumii.
 
Proiectat la Veneţia, Toronto şi Rotterdam, Redemption dezvăluie fluiditatea înţelesurilor cinematografice şi mecanismele colective de construire a figurilor publice şi a istoriei universale. Voice-over-uri controversate (atribuite unor politicieni precum S. Berlusconi si N. Sarkozy) sunt suprapuse imaginilor de arhivă, pe care le transformă în artefacte ale amintirii, abstractizării, reconstrucţiei idealizate a trecutului şi în proiecţii ale celor mai intime dorinţe şi gânduri. Miguel Gomes evidenţiază tendinţa noastră naturală de a construi reprezentări simplificate, un mecanism în care sunt adesea canibalizate personalităţile publice împreună cu istoriile lor personale, secătuite de umanitate, în efortul nostru de a da sens lumii. (Diana Mereoiu, BIEFF)
 
Transpunând în imagini efectele radioactivităţii, Forever cercetează propagarea radiaţiilor şi a propagandei în URSS-ul de după accidentul de la Cernobîl, concentrându-se pe povestea adolescenţei unei tinere. Istoria personală şi cea universală se ciocnesc într-o bricolaj nostalgic de material de arhivă şi cultură pop, creând o comparaţie complexă între efemeritatea peliculei, aceea a corpului uman şi a memoriei. Insistenţa oficialităţilor de a nega existenţa vreunui pericol face dureros de reală neputinţa oamenilor de a se apăra. Odată cu topirea imaginii în forme abstracte,  devine clar că singurul lucru rămas este acceptarea iminenţei ameninţării.
 
The Buried Alive Videos este o compilaţie de videoclipuri atribuite unui presupus colectiv de artişti ex-sovietici aflaţi în conflict cu valorile culturale din jur, care s-au izolat, devenind zombie culturali. Realizat într-o manieră pseudo-documentară, filmul ficţionalizează realitatea, pentru a transmite adevăruri esenţiale într-un mix de umor cinic şi absurd. Atacând în mod direct capitalismul şi societatea de consum, Roee Rosen expune istoria ca fiind nimic mai mult decât un construct şi încearcă să elimine elementul tabu din subiecte ca sexualitatea sau religia. Scurtmetrajul a câştigat Premiul XXI la Festivalul Internaţional de Film de la Roma, fiind proiectat şi la Rotterdam şi FID Marseille.
 
O falsificare a istoriei avangardei artistice, The Shadow's Share porneşte de la mitul fotografiei ca artă care îşi ucide puţin câte puţin subiectul. Proiectat la Clermont-Ferrand şi IndieLisboa, filmul analizează durerile, obsesiile şi mai ales lucrările groteşti ale fotografului dispărut Oskar Benedek şi ţese în jurul acestuia o întreagă istorie personală contrafăcută. Expunându-şi protagonistul spre examinare, Olivier Smolders coboară cu violenţă spectatorul de pe poziţia detaşat-condescendentă a celui ce crede că a rezolvat misterul şi îi demonstrează că oamenii nu pot fi cunoscuţi, cu atât mai putin descifraţi.
 
Cea de-a 5-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc în perioada 10-14 decembrie 2014, la CinemaPRO şi Cinema Elvira Popescu.
 
BIEFF este susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Institutul Cultural Român, Universitatea Naţională de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, Institutul Francez, Programul Statul de Drept Europa de Sud-Est al Fundaţiei Konrad Adenauer, German Films.
 
Parteneri media: 121.ro, AaRC.ro, Asociaţia Paspartu, B365.ro, CalendarEvenimente.ro, Carturesti.ro, CineFan.ro, CinemaRx.ro, Designist.ro, DorDeDuca.ro, FilmReporter.ro, GingerGroup.ro, iFestival.ro, IQads.ro, LaPunkt.ro, LiterNet.ro, OrasulM.eu, PostModern.ro, Revista Arte & Meserii, Societatesicultura.ro, Studentie.ro, Sub25.ro, TOTB.ro, Urban Things Romania, VinSiEu.ro, WeART.ro, Ziarul Metropolis.

Descarcă programul BIEFF, 2014 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus