Kitsch-ul şi eleganţa sunt dimensiuni psihologice ale fiinţei umane, stări de spirit ce exprimă anumite tipuri de gândire şi de comportament care generează obiecte sau acţiuni de prost-gust, respectiv de bun-gust. Aparent paradoxal, kitsch-ul are "eleganţele" lui. Prejudiciul moral cauzat de sentimentalismul dulceag, precum şi de senzualismul desuet al kitsch-ului, constă în aceea că, în intenţia sa de a poetiza proza vieţii, aplatizează în fapt poezia vieţii autentice şi o face de-a dreptul prozaică. Un teren fertil pentru dezvoltarea sentimentalismului roz îl reprezintă serialele de televiziune (construite exclusiv pentru profit) de tip soap-operas / telenovele.
În The Dark, Krystle, cadre şi secvenţe din celebra serie TV, Dynasty, sunt transfigurate într-o (voit) răscolitoare psihodramă, care confruntă personalităţile diametral-opuse ale protagonistelor serialului: Krystle şi Alexis. Despre realizatorul acestui scurtmetraj, curatorul şi scriitorul Colin Beckett a afirmat - într-o conferinţă despre situaţia actuală a cinematografiei experimentale - că filmele sale "romanticizează ironia şi ironizează romantismul, refuzând să ofere vreuneia locul de cinste". Michael Robinson este un cineast avangardist, care analizează bucuriile şi pericolele experienţelor mediate, amuzându-se şi jonglând cu graniţele dintre umor şi groază, nostalgie şi dispreţ, extaz şi isterie.
Scurtmetrajul The Dark, Krystle, transcende materialul sursă (serialul-fluviu din anii '80) pentru a-l preface într-o creaţie neobişnuită, originală. Utilizând arhetipurile noţiunilor de bine-rău şi reacţiile emoţionale standardizate (specifice telenovelelor), montajul dramatic, precis al lui Robinson, potenţat şi de coloana sonoră electronică, învăluie cele două personaje într-o atmosferă nuanţată. Filmul, de numai zece minute, se dovedeşte a fi o izbutită incursiune în lumea kitsch-ului, fandosit şi ipocrit, înălţat la rang de "model". Eroinele de pe ecran sunt diametral opuse şi pun în evidenţă, simplist, găunoşenia perfecţiunii de carton. Structurat în două părţi, montajul derulează imagini cu cele două protagoniste. Krystle apare dintre zecile de ţinute luxoase, în culorile acidulate specifice anilor optzeci, cu acelaşi surâs căznit, de păpuşă de un blond californian. Chipul angelic contrastează cu contorsionarea zâmbetului în faţa suferinţelor. Partea a doua a filmului se vrea un răspuns oferit celei dintâi, fiind o suită de secvenţe cu Alexis sorbind felurite băuturi alcoolice. Acompaniat de insultele lui Alexis din voice-over, montajul lui Michael Robinson este unul concentrat, subliniind schematismul şi duritatea dramei psihologice de la baza serialului. Numeroase secvenţe aduc în faţa spectatorilor două "măşti"- una blondă, suavă, dar tristă, cealaltă, brună, agresivă şi cinică, în schimb, desfăşoară un fastuos arsenal de toalete elegante, bijuterii de lux, romane siropoase (Danielle Steele), pahare din cristal şi licori fine. Mulţi (tele)spectatori le pică în plasă şi confundă miezul vieţii cu fotografiile acestui "război" de lux studiat, împănat cu false probleme. Episoadele se-nşiră ca nişte mărgele din plastic şi fascinează persoanele ce vor să se ascundă după repezeala socială, funciară (teama de a se întâlni cu un sine golit, dar hrănit cu iluzii).
Regie, Montaj şi Sunet: Michael Robinson
Descarcă programul BIEFF, 2014 aici..