aprilie 2003
Gala Premiilor UNITER 2002-2003
Episodul 1: Eugenia Anca Rotescu

Explicaţie: La Gala UNITER, ca de obicei în viaţă, nu puţini au fost cei care au avut păreri diferite de cele ale juriului. Din punctul meu de vedere două sînt marile nedreptăţi făcute de juriu, Ana Mărgineanu şi Victor Scoradeţ. Dar pentru a ne juca de-a "ce-ar fi ieşit dacă am fi fost noi în juriul Galei", am invitat ad-hoc, în holul Teatrului Naţional, cîţiva reprezentanţi ai criticii româneşti "alternative" să îşi dezvăluie preferinţele. Am lucrat cu "materialul clientului", adică cu nominalizaţii Galei şi am procedat ca în fotbal, cu 3 puncte pentru cel mai bun, cu 1 punct pentru locul 2 şi 0 pentru locul 3. Unde cronicarul nu a văzut, a pus liniuţă. Şi, spre deosebire de Gala UNITER, aici am cerut fiecăruia să îşi justifice opţiunea. La sfîrşit tragem linie şi vedem ce iese. (Răzvan Penescu)

PS: Evident că oricine doreşte să se alăture jocului nostru, cronicar sau simplu spectator bolnav de teatru e poftit să îmi trimită părerea la fel de argumentată pe [email protected]. Cele mai interesante comentarii vor fi publicate pe LiterNet.

Premiul pentru debut:
Ana Mărgineanu (3)
Debut promiţător (cu Deşeuri) atît pentru cariera personală cît şi pentru împrospătarea aerului de mult stătut din instituţia teatrală românească. A se remarca direcţia din care adie un suflu nou: spaţiul alternativ, gen Teatrul Luni de la Green Hours

Marius Manole (1)
Premiu de încurajare în două direcţii. Unu: în speranţa că tînărul actor se va dezbăra de obiceiurile proaste dobîndite în şcoală şi se va concentra pe antrenarea harului cu care e înzestrat natural. Doi: ca T. M. Filotti din Brăila să continue pe drumul deschis cu şi prin spectacolul Drept ca o linie

Theodora Cîmpineanu (-)
Motivaţia absenţei: Ars longa, vita brevis!

Premiul pentru Teatru Radiofonic (-)
Motivaţia absenţei: Receptor radio deficient, moştenire de familie, deh!

Premiul pentru scenografie:
Dragoş Buhagiar (2)
Locul I, dar depunctat pentru vina de a fi fost, în ambele cazuri (Alchimistul şi Baal), prea coerent, rafinat şi inspirat în abordarea plastică, ceea ce creează un dezechilibru vizibil în spectacol, întrucît viziunea regizorală nu a avut forţa de a se ridica la aceleaşi standarde înalte.

Kolio Karamfilov (1)
Pentru structura aparent simplă dar extrem de energetică (în Othello?!).

Adriana Grand (-)
Absenţă nemotivată.

Premiul pentru critică teatrală:
Victor Scoradeţ (3)
Pentru capacitatea de a fi construit un program coerent, necesar şi cu impact vizibil în racordarea scenei autohtone la dramaturgia contemporană europeană de vîrf (prin programul Actul Lecturii - vezi şi cărţile dramaturgilor de limbă germană publicate de Editura LiterNet la http://editura.liternet.ro/catalog/toate/0/10/Teatru.html).

Mircea Morariu (1)
Pentru un aport necesar, fie el şi în limba franceză, la istoria teatrului.

Sebastian Vlad Popa (0)
Am reţinut ideea. Intră în discuţie pentru premiu atunci cînd va reuşi să asigure măcar ritmul de apariţii anuale şi reţeaua de difuzare asigurate de Marian Popescu la vremea cînd edita revista Semnal teatral, iniţiativă pentru care a fost nominalizat, dar nu şi premiat.

Premiul pentru cea mai bună actriţă:
Ioana Gajdo (3)
Pentru că demontează cu metodă şi argumente scenice irefutabile criteriul vîrstei şi experienţei cîştigată prin exerciţiu îndelungat, întins pe durata cîtorva decenii bune, aplicat nu neapărat fără raison, dar cu oarece obstinaţie pînă acum.

Imola Kezdi (-)
Motivaţia absenţei: Determinările geografice. Nu prea ţine, întrucît realmente surmontabile. Poate am o şansă mai bună cu limitările spaţiale, referindu-mă la numărul de spectatori. Mai bine renunţ şi mă concentrez pe altceva, foarte important, de altminteri. Trebuie să felicit sincer juriul. E numai a doua oară în istoria Galelor UNITER cînd premiul merge în ţară, iar pe deasupra şi unei foarte tinere actriţe (vezi, mai sus) şi mai ales, formată într-o şcoală - cea de expresie maghiară - ale cărei performanţe sînt astfel implicit recunoscute la nivel naţional şi doar în grupuri restrînse de practicieni şi observatori ai fenomenului teatral dispuşi să se obiectivizeze.

Irina Movilă (0)
Nimic nou sub soare

Premiul pentru teatru TV:
Ex aequo: D'ale carnavalului & Inspiraţiune şi Situaţiune (-)
Pentru că nu am suficientă imaginaţie să-mi imaginez ceva ce ar putea să bată recordurile negative dar absolute atinse de celălalt spectacol nominalizat.

Ultima haltă în Paradis (0)
Perfect recomandabil ca exerciţiu de masochism pentru telespectator

Premiul pentru cel mai bun actor:
Florin Piersic jr. (3)
Dacă e să-mi amintesc că şi textul (Sex, Drugs, Rock and Roll) l-a ales singur plus că a făcut şi regia spectacolului, nemaivorbind de ce remarcam la "Premiul pentru debut" despre zona vie a alternativei instituţionale, îl trec direct la magna cum laude!

Ex-aequo: Constantin Cojocaru & Marius Bodochi (asumîndu-mi absenţa nemotivată, mai sus destăinuită) (1)
Pentru că n-aş putea să aleg niciodată între prestaţia de excepţie a lui Constantin Cojocaru (în Gaiţele) şi potenţialul evident, uneori chiar materializat scenic, al lui Marius Bodochi (în Regele moare).

Premiul pentru cea mai bună piesă românească a anului 2002
În total acord cu tripleta juriului - Alina Nelega Cadariu, Victor Scoradeţ, Ana Mărgineanu - în al cărei discernămînt critic am deplină încredere (pentru piesa lui Petre Barbu: Tatăl nostru care eşti în supermarket.)

Premiul pentru cea mai bună regie:
Radu Afrim (3)
Nu pentru că nu mi-ar fi plăcut spectacolul lui Mihai Măniuţiu. Dimpotrivă. Dar, apreciind în mod sensibil egal coerenţa, consistenţa şi ineditul lecturii regizorale (din Alge), fix acum ne-am hotărît (nu e locul aici să spun împreună cu cine) să dăm o şansă regizorilor afirmaţi şi maturi să-şi manifeste generozitatea faţă de un coleg tînăr şi realmente dotat (înţelegînd prin dotat, ansamblul armonios dintre har, inteligenţă, cultură şi informaţie). Asta cu şansa şi generozitatea continua, de fapt, o discuţie în care ne întrebam, mai mult sau mai puţin retoric, dacă o atitudine de întîmpinare şi promovare a noilor curente în abordarea scenică şi mai ales în dramaturgia autohtonă şi europeană, venită din partea lor chiar din primii ani ai deceniului trecut, nu ar fi avut drept consecinţă a impune spiritul timpului şi prin urmare, o acceptare mai rapidă, fără atîtea reţineri, blocaje, boicoturi..., a noilor tendinţe şi valori?!

Mihai Măniuţiu (1)
Nu mă dezic de nimic din cele de mai sus şi de ceea ce am scris despre spectacol (Exact în acelaşi timp) la vremea premierei.

Victor Ioan Frunză (-)
Mă repet, mi-s obositoare şi redundantă.

Premiul pentru cel mai bun spectacol:
Othello?! (3)
Veni - el, vidi - eu, vinci - el!

Flacără albă, Flacără neagră (Dybbuk) & Regele moare (-)
No comment (la atitudinea mea, desigur!)

Comments am de făcut însă la premiile acordate de Senatul UNITER. M-am simţit realmente reprezentată de forul democratic ales al breslei în cazul unor laureaţi a la carriera şi într-un mod cu totul special, în cazul doamnei Irina Petrescu. Asta nu înseamnă că nu sînt şi categorii la care aş fi preferat formula "nu se acordă". Pe de altă parte, trebuie să-mi declar gratitudinea pentru premiile speciale acordate doamnei Miriam Răducanu - coregrafie -, doamnei Dorina Tănăsescu - teatru de marionete şi păpuşi -, domnului Jean Constantin - teatru de revistă.

Sfîrşitul episodului.
Episodul următor: anul viitor, la aceeaşi vreme.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus