Poveste adaptată noului mileniu, continuare a basmelor copilăriei, unde personajele rele făceau deliciul povestirii, îi provocau la luptă pe cei buni şi le dădeau acestora posibilitatea de a deveni eroi, F&F oferă aceeaşi plăcută evadare din realitate.
Calul lui Făt Frumos mînca jăratic şi apoi zbura la nevoie salvîndu-şi stăpînul. De ce nu ar face la fel motoarele devoratoare de NOS?
Frumoasa din pădurea adormită, sărutată de prinţ, s-a trezit din somnul de 100 de ani. De ce nu şi-ar regăsi eroul din film iubita, pe care o credea pierdută?
Episodul din 2009, lansat la un an de la debutul crizei financiare, amintea de jafurile bandiţilor legendari: Robin Hood, Jesse James, Billy the Kid, Wyatt Earp. Momentul era bine ales: bogaţii corupţi provocaseră criza, tinerii furioşi din gaşca lui Dominic Toretto atacau establishmentul, jefuind un autotren aflat în plină viteză pe autostradă.
De ce este F&F altfel?
Primul film al seriei, lansat în 2001, nu părea să aducă nimic în plus faţă de celelalte producţii de gen, poate doar inflaţia de bolizi top of the line, care transforma ecranul într-o veritabilă expoziţie auto. Avea toate ingredientele consacrate: băieţii foarte răi, muşchii foarte lucraţi şi tatuaţi, fetele şi maşinile frumoase, cursele ilegale şi rivalităţile între găşti alcătuite pe criterii etnice.
Franciza F&F a beneficiat însă de cîteva elemente originale care au contribuit la imensul succes înregistrat pe o piaţă suprasaturată de acţiune. Imaginea icon a francizei este alăturarea celor doi actori din rolurile principale: Vin Diesel (Dom Toretto), care intimidează prin prezenţă şi timbrul vocii, şi Paul Walker (Brian O'Connor), băiatul cu chip angelic. În ciuda diferenţelor aparente, între cei doi există chimie, conving în momentele de confruntare, prietenia de mai tîrziu este credibilă, iar estetica rezultată din contrast este irezistibilă.
Loialitatea personajelor impresionează publicul. Dominic Toretto spune în trailer-ul episodului 7 că nu are prieteni, are familie, definind astfel relaţia dintre membrii echipei. Familia pe care o adună în jurul său are drept liant legături de suflet, nu legături de sînge, iar prietenia se dovedeşte mai puternică decît diferenţele de rasă, cultură sau religie.
Producătorii au intuit că franciza ar cîştiga un plus de simpatie dacă familia lui Toretto s-ar îmbogăţi cu noi membri aparţinînd unor rase şi culturi diferite aşa încît mica armată de aventurieri carismatici este acum un mix internaţional, filmările s-au extins pe patru continente, făcînd din Fast and Furious un spectacol global. Abilă decizie de marketing, în acelaşi timp o lecţie de toleranţă, binevenită într-o lume tot mai fragmentată de accentuarea diferenţelor.
Dacă primele patru filme au rămas "cu roţile pe pămînt" iar cascadoriile s-au situat la limita credibilului, odată cu episoadele 5 şi 6 seria a virat către domeniul fantasticului, sfidînd legile fizicii, căpătînd dimensiuni de basm, conferindu-le personajelor puteri de supereroi. Tinerii frumoşi, care poartă cu eleganţă jeans şi tricouri,- uniforma postmodernismului,- îşi păstrează însă atitudinea firească şi un zîmbet în colţul gurii care spune "Hei, noi glumim aici!" La finalul aventurilor incredibile aceştia se adună în curtea casei lui Dom pentru un barbeque şi berea mexicană preferată, de parcă ar veni de la un meci de baseball.
Trailer-ul episodului 7 rămîne în aceeaşi zonă a neverosimilului şi promite un regal de efecte speciale. Spectatorul trebuie să renunţe pentru două ore la atitudinea cinică, să accepte convenţia şi să-şi aducă aminte că în poveşti orice fantezie este posibilă.
Coincidenţa cumplitei morţi a actorului Paul Walker într-un spectaculos accident de maşină, copie perfectă a cascadoriilor din filmele în care acesta a jucat, a crescut interesul pentru franciza Fast and Furious. Dispariţia carismaticului actor în plină desfăşurare a filmărilor pentru episodul 7 are valoare simbolică. Pe ecran, personajul Brian O'Conner este un supererou care provoacă şi eludează moartea cu aerul că se joacă de-a v-aţi ascunselea; în realitate, actorul Paul Walker moare în maşina de viteză condusă de un prieten, care a vrut, se pare, să testeze limitele superbolidului. Tragedia este un remake al morţii lui James Dean, în 1955, alt împătimit al vitezei, conducînd aceeaşi marcă de maşină, dispărut înainte de a termina ultimul său film. Frumoşii rebeli ai Hollywoodului părăsesc scena în urma unor accidente identice, la distanţă de o jumătate de secol.
Universal Studios a decis să continue filmările, recreîndu-l pe Paul Walker cu ajutorul celor doi fraţi ai actorului care au jucat în locul acestuia şi folosind imagini generate de computer (tehnica CGI a adăugat 50 de milioane de dolari bugetului).
O impresionantă replică dată destinului şi încă o reeditare a soluţiilor din lumea basmului: eroul ucis este readus la viaţă de forţe magice.
Fast, Furious and Feminist
Fast and Furious şi-a cîştigat aprecierea publicului feminin, dublîndu-şi astfel numărul fanilor. Cum au reuşit să le convingă pe spectatoare filmele din seria F&F, pe care vitezele nesăbuite, încăierările violente şi schimburile frecvente de focuri de armă le recomandă ca entertainment masculin?
Femeile secolului XXI nu se mai mulţumesc cu Sex and the City şi urmăresc filme de acţiune, dacă acestea le oferă poveşti în care se recunosc. În mod tradiţional, filmele de acţiune promovează agresiunea verbală şi fizică asupra femeilor, iar personajelor feminine le sînt rezervate roluri ingrate: victime supuse şi umilite sau femei-trofeu senzuale şi perfide.
Puternice, independente, sexy fără să fie vulgare, personajele feminine din F&F contrazic aceste clişee impunînd respect. Loiale iubiţilor şi prietenilor, nu au nevoie să fie salvate mai mult decît bărbaţii lor, pe care îi salvează de altfel atunci cînd aceştia sînt în pericol. Pe amazoanele care stăpînesc arme şi motoare le găsim şi în compania lui James Bond, dar fetele din F&F ştiu să repare şi să tuneze bolizii pe care îi conduc.
Eroinele din Fast and Furious sînt pe placul femeilor care se descurcă în orice situaţie, îşi completează partenerii şi fac parte din cupluri moderne, eliberate de constrîngerile vechilor tipare conform cărora el este puternic, ea fragilă, el aduce banii, ea îi cheltuie.
Cu siguranţă intenţia producătorilor nu a fost aceea de a face un feminist statement movie, dar, cu fiecare nou scenariu rolurile feminine sînt tot mai elaborate, iar fetele rele devin, iată, promotoare ale feminismului.