The State-Mafia Pact / La Trattativa, regizat de Sabina Guzzanti, dezvăluie modul în care reprezentanţi ai statului acţionau ca punţi de legătură sau agenţi ai crimei organizate. Filmul conţine trimiteri puternice la realitatea de azi din România, în care o clasă politică şi profund coruptă este adusă treptat în faţa justiţiei.
"Toate informaţiile au fost verificate de 1400 de ori înainte", declara Sabina Guzzanti la Veneţia. Autoare a unor documentare critice la adresa fostului premier Silvio Berlusconi - Vivo Zapatero! sau Draquila - l'Italia trembla (Cannes 2010) -, Guzzanti a întâmpinat o puternică opoziţie din partea oficialităţilor, de-a lungul carierei de jurnalist şi documentarist. Pactul Stat-Mafia porneşte de la o speculaţie veche, aceea că guvernul italian şi Mafia siciliană ar fi colaborat în anii '90 pentru a elimina o serie de procurori şi poliţişti, culminând cu asasinarea magistraţilor Giovanni Falcone şi Paolo Borsellino, în 1992. Filmul arată, printre altele, că partidul lui Berlusconi, Forza Italia, a fost creat tocmai pentru a-i asigura Mafiei un guvern mai "prietenos".
Docu-ficţiunea este foarte creativă: folosind actori care recreează scene, animaţie, grafice şi imagini reale, Sabina Guzzanti subliniază cât de tare a închis ochii electoratul italian la abuzurile din ultimele decenii.
Despre crime nepedepsite vorbeşte şi NN / Morţi fără nume, de Héctor Galvez, o poveste impresionantă despre tentativele eşuate ale familiilor din Peru de a-şi găsi morţii dispăruţi în campaniile armatei împotriva gherilelor stângiste, în anii 80 şi 90. NN este titlul de identificare pe care l-au primit victimele civile din gropile comune. Proiectat în premieră mondială la Festivalul de la Roma, NN este descris de The Hollywood Reporter drept una dintre cele mai bune producţii latino-americane recente, o "istorie palpitantă despre ciocnirea vieţii personale cu politica, despre un trecut reprimat care pluteşte ameninţător peste un prezent întunecat, despre istoria care ia contact cu realitatea - totul livrat în cel mai uman mod cu putinţă".
Un alt treilea titlu care concurează pentru Trofeul Cinepolitica 2015 este Labyrinth of Lies, al lui Giulio Ricciarelli, o pasionantă poveste bazată pe întâmplări adevărate, mai puţin cunoscute, proiectată la Festivalul de la Toronto şi adusă în premieră în România. Un tânăr procuror ambiţios îşi propune, după cel de-al doilea război mondial, să aducă în faţa justiţiei 22 de cetăţeni germani obişnuiţi care "facilitaseră" soluţia finală la Auschwitz şi se întorseseră la vieţile lor fără teama de a fi pedepsiţi. E un debut impresionant, "o istorie fascinantă, care detaliază cât de răspândită era ignoranţa germanilor privind Holocaustul, la doar o generaţie după război", scrie IndieWire.com.
Cea de-a patra ediţie a Festivalul Internaţional de Film Cinepolitica va avea loc între 26 - 30 aprilie 2015, la Cinema Studio şi Elvire Popesco.