octombrie 2015
Cinemateca BCUT (bv. Vasile Pârvan 4A, Timişoara) îşi continuă panorama dedicată cinematografiei româneşti cu INTEGRALA LUCIAN PINTILIE. În anul universitar 2015-2016 vor putea fi vizionate aici toate filmele regizate de cunoscutul şi apreciatul regizor român: Duminică la ora 6; Reconstituirea; Salonul nr. 6; De ce trag clopotele, Mitică?; Balanţa; O vară de neuitat; Terminus Paradis; După-amiaza unui torţionar; Niki Ardelean, colonel în rezervă; Tertium non datur (mediumetraj). Filmele au fost obţinute şi vor fi proiectate prin amabilitatea studioului Filmex-România.

Convins că diavolul locuieşte, acum, în imaginea acelui "canal de dejecţie a imaginilor, mai cunoscut sub numele de televizor, care scuipă neîntrerupt o morală a Binelui triumfător", Lucian Pintilie a fost mereu preocupat şi îngrijorat de "triumful cotidian al răului", de "apoteoza imposturii", de "încoronarea imbecilităţii" şi de "sacralizarea mediocrităţii". Filmografia sa poartă amprenta unui spirit combativ aflat într-un neobosit război cu mediocritatea, cu "sacralizarea" ei cvasi-generală.
 
Prima proiecţie a INTEGRALEI LUCIAN PINTILIE: Duminică la ora 6 (1965) - marţi, 27 octombrie 2015, ora 19. În rolurile principale: Dan Nuţu şi Irina Petrescu. Director de imagine: Sergiu Huzum. Intrarea este liberă.

Opinii critice: "Istoria nu este în Duminică la ora 6 un fundal, ci un dat al universului sufletesc al eroilor. Am ajuns astfel la nevoia de a povesti ce se întâmplă în eroii mei nu numai prin fotografierea cronologică a unor evenimente reale, ci prin descrierea senzaţiilor lor, prin pătrunderea în procesul amintirilor, intrând deci într-o lume latentă mai substanţială şi, poate, mai neatractivă." (Lucian Pintilie) "Prin opţiunea lui formală, Duminică la ora 6 reprezintă intrarea cinematografiei noastre în rezonanţă cu experienţele şi formulele artistice ale cinematografului modern." (Victor Iliu) "Pintilie a recurs la un împrumut de limbaj din zestrea "experimentalistă" a filmului apusean: lecturi asimilate cu înţelegerea cinematografică din Resnais sau chiar Godard. În particular, el s-a oprit la tehnica monologului interior, la convergenţa dintre opiniile teoretice ale lui Eisenstein şi influenţele literare ale lui Proust şi Joyce." (Florian Potra) "Pintilie refuză calofilia. Personajele lui nu se tem să repete cuvintele, o dată, de două ori, să vorbească neliterar, cu cacofonii, să se împiedice de vorbe. Imaginea are o anumită neglijenţă. Frumuseţea filmului stă în sila lui pentru estetică. Dacă Ciulei e un regizor care "crede în imagine", Pintilie e un regizor care "crede în realitate"." (George Littera)
 
Selecţia şi prezentarea filmelor: Marian Sorin Rădulescu


Duminică la ora 6

Reconstituirea

Salonul nr. 6

De ce trag clopotele, Mitică?
(foto: Emanuel Tânjală)

Balanţa

O vară de neuitat

Prea târziu

Terminus paradis

După-amiaza unui torţionar

Niki Ardelean, colonel în rezervă

Tertium non datur

Lucian Pintilie

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus