Filmele de dans sunt reunite în 2016 în proiecţia tematică Of Love and Other Demons, proiecţie sold-out la ediţia 2015 a BIEFF, organizată în colaborare cu Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam. Programul este prezentat cu sprijinul Ambasadei Elveţiei, Ambasadei Israelului şi Ambasadei Ţărilor de Jos.
În completarea secţiunii de film-dans, explorarea universului corporal se regăseşte şi în cadrul competiţiei BIEFF, în programul Transgressive Bodies. Fie culturale, sexuale, economice sau psihologice, constrângerile cu care se confruntă corpul uman provoacă abateri de la normă care merită toată atenţia. Uneori celebrate, alteori discreditate, aceste transgresiuni ne ajută să înţelegem mai profund natura noastră umană.
Începând din 1 martie 2016 sunt disponibile abonamentele early bird, care asigură accesul la toate proiecţiile şi evenimentele BIEFF, la preţul promoţional de 75 lei (include şi catalogul acestei ediţii). Oferta este valabilă între 1 şi 7 martie, iar abonamentele se pot achiziţiona online pe pagina Eventbook. Detalii despre filme şi noutăţi sunt disponibile de astăzi pe noul website www.bieff.ro.
Cinedans: Of Love and Other Demons
Arta digitală, dansul şi fizica se întrepătrund în Symmetry, deopotrivă film-dans şi film-operă, în care Ruben van Leer foloseşte cu măiestrie îmbinarea coregrafiei şi sunetului pentru a prezenta cele două laturi ale înţelegerii noastre, cea raţională şi cea emoţională. Filmul urmăreşte un cercetător ce lucrează cu pasiune la teoria întregului şi la cea a celei mai mici particule. Eforturile sale sunt întrerupte de vocea sopranei Claron McFadden, care îl conduce spre o lume interioară - o metaforă a modului în care imboldul pentru cunoaştere raţională izvorăşte din straturile mai adânci ale domeniului emoţional.
Coregraful Mor Shani se angajează într-un prelung studiu asupra intimităţii în Love-ism, căutând răspunsuri la întrebări legate de iubirea şi dependenţa de o altă fiinţă umană, pe o scală care oscilează de la păcat la sacralitate.
În A Short History of Madness, Isabelle Hayeur coregrafiază, în şase tablouri tulburătoare, procedee psihiatrice practicate în Quebec de-a lungul ultimului secol şi jumătate. De la ospiciul pustiu, de tip victorian, la depozitul sordid de la periferie şi la dormitorul unui adolescent care încearcă (şi eşuează) să recreeze un mediu familial, regizoarea ne poartă într-o explorare a modalităţilor în care societatea tratează înfricoşătoarea - dar fascinanta - stare de nebunie.
Scopul declarat al lui Gianni Grot de a populariza hip-hop-ul ca pe o formă de teatru se materializează strălucit în Farm of Memories, portretul înduioşător ale unui tânăr care tânjeşte după iubire şi siguranţă. Coregrafia încărcată emoţional creează o poveste fluidă care oscilează între conştient şi inconştient şi care e populată de viziuni dezlănţuite, probabil, de conţinutul unei seringi injectate în venă.
Transgressive Bodies - abordări subversive asupra corporalităţii şi sexualităţii umane
Canal de comunicare între sine şi exterior, corpul procesează stimulii senzoriali în scopul de a interacţiona, a înţelege şi a funcţiona mai bine în lumea care ne înconjoară. Aparenta lui robusteţe şi claritate ascund, însă, o fragilitate şi o relativitate care pot destabiliza cu uşurinţă statutul său social acceptat. Programul tematic competitiv Transgressive Bodies reuneşte filme care transcend limitele corpului şi ale reprezentării sale cinematografice. Mix de artă video, film de gen, documentar şi discurs activist, selecţia explorează, via stări reale sau ipotetice ale corpului, teme precum memoria, sexualitatea şi maturizarea.
Bertrand Mandico revine la BIEFF cu încă o poveste din zona bizarului psiho-sexual, inspirat numită Our Lady of Hormones. Utilizând o mizanscenă decadentă, plină de vitalitate, filmul spune povestea erotică a rivalităţii dintre două actriţe obsedate de o bucată de carne care trăieşte şi respiră. O veritabilă experienţă suprarealistă la graniţa între genuri precum comedia, thriller-ull şi horror-ul, filmul e o poveste 'moralizatoare' despre neputinţa naturii umane de a-şi domestici impulsurile (primare).
Mix de documentar, jurnal şi eseu cinematografic, The Pimp and His Trophies, semnat de artista vizuală Antoinetta Zwirchmayr, este o revizitare onirică a amintirilor din copilăria autoarei despre bunicul său - unul dintre cei mai celebri proxeneţi din Salzburg. Aflând de pasiunea bunicului pentru vânătoare, 'trofeele' despre care pomeneşte titlul filmului capătă o nouă viaţă, materializându-se din purgatoriul memoriei prin procesul de reflecţie cinematografică.
Renumitul artist român Călin Dan revine în selecţia festivalului cu Still Life, Poire gelée, o lucrare ce intră pe teritoriul conceptual al artei video. Noţiuni precum memoria, maternitatea şi forma arhitecturală converg în ciclul simbolic al vieţii descris prin acumularea gradată şi în final eroziunea unui munte de praf alb. Dedesubtul lui, forma feminină, liniştită şi contemplativă, pulsează în ritmul vieţii, într-un timp şi un spaţiu nedefinite.
Pedofilia - un subiect tabu care stârneşte o aversiune imediată şi de necombătut. Dar ce s-ar întâmpla dacă tu însuţi ai fi cel afectat? În Among Us, de Guido Hendrikx, confesiunile a trei pedofili - a căror identitate rămâne ascunsă - ne dezvăluie istoriile personale de descoperire, reprimare şi reconciliere (imposibilă?) cu acest impuls. Niciodată exploatativ sau senzaţionalist în felul în care abordează acest subiect controversat, AMONG US oferă o platformă lipsită de prejudecăţi pentru explorarea unor traume îndelung reprimate.
În You Are Boring!, Vika Kirchenbauer lansează o provocare curajoasă şi acidă la adresa spiritului nostru reprimat şi plin de inhibiţii. Subversiv şi provocator, You Are Boring! ne confruntă cu propriile limite interioare, cu propriile emoţii refulate şi pudori inhibitive, meditând în acelaşi timp asupra modului în care hegemonia noastră culturală consumă 'diferenţa'. Fără să fie brutal, filmul ne lasă mai degrabă cu senzaţia unei mustrări afectuoase la adresa politicii reprezentării practicate de societatea noastră normativă.
Cea de-a şasea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 14-20 martie 2016, la Cinema Muzeul Ţăranului Român şi Cinema Elvire Popesco şi este susţinută de: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Institutul Cultural Român, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elveţiei, Swiss Sponsors' Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, Institutul Balassi, TNT, NouMax, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Naţională de Arte, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Uniunea Cineaştilor din România, MUBI, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti, Săptămâna Sunetului, Control Club, Lente & cafea; bilete prin Eventbook.
Parteneri media: TVR, HotNews, Radio România Cultural, Radio Tanănana, Zile şi Nopţi, Cinemap, Cinemagia, CinemaRx, LiterNet, The Romania Journal, Societatesicultura.ro, Revista Arta, The Institute, VICE, Think Outside the Box, SUB25.ro, Decât o Revistă, Psychologies.ro, Graphic Front, Revista Arte & Meserii, Igloo, Ziarul Metropolis, B365, Cinefan, All about Romanian Cinema, IQads, Cărtureşti, Cooperativa Urbană, Urban.ro, TeenPress, PLIC - o revistă, @FILM, Movienews.ro, Acoperişul de sticlă.