martie 2016
Festivalul TIFF 2016
Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) generează un impact economic de 7,5 milioane de euro. Cifra provine dintr-un studiu al Facultăţii de Business din cadrul Universităţii "Babeş-Bolyai", care a analizat fondurile investite în economia locală pentru organizarea festivalului, taxele şi impozitele locale generate de activităţile în directă legătură cu festivalul, dar şi banii cheltuiţi de participanţi.

"TIFF a stabilit noi standarde în organizarea de evenimente la un nivel profesionist şi a pus pe harta oraşului noi spaţii pentru desfăşurarea acestora, contribuind la dezvoltarea infrastructurii culturale. Festivalul a generat efecte importante în comunitate şi prin educaţie, şi prin implicarea în proiecte sociale. Era deja cunoscut faptul că TIFF a ajuns, în 15 ani, cel mai important brand cultural al oraşului şi unul din cele mai apreciate şi respectate festivaluri de film din lume. Am fost însă curioşi să vedem efectele TIFF asupra oraşului dintr-o perspectivă de business, văzând numărul mare de invitaţi români şi străini, precum şi turişti, care vin anual la festival", declară Tudor Giurgiu, preşedintele festivalului.

"Acest studiu ne permite să evaluăm în mod obiectiv valoarea pe care festivalul o aduce oraşului în care a crescut şi pe care îl consideră adevărata sa casă. Studiul UBB confirmă că TIFF este un brand local şi un proiect cultural prioritar pentru oraş, iar cifrele demonstrează dezvoltarea economică pe care festivalul o generează: turişti, încasări şi vizibilitate pentru toţi partenerii noştri şi pentru comunitatea locală în general", declară Cristian Hordilă, managerul TIFF.

Documentul arată că ponderea clujenilor în totalul participanţilor la TIFF se situează între 81% şi 85%, restul participanţilor fiind turişti din alte judeţe sau din străinătate. Conform studiului, turiştii sunt preponderent persoane cu venituri ridicate, peste medie, 48% dintre ei alegând să se cazeze la hoteluri şi pensiuni pentru o perioadă de 3 sau 4 nopţi, la un tarif mediu de 94,8 lei / noapte. În timpul petrecut în Cluj, 70% dintre turişti văd cel puţin 2 filme pe zi, iar 40% văd cel puţin 3 filme. Rămâne însă suficient timp pentru a face cumpărături (8% din vizitatori) sau a ieşi în oraş alături de prieteni (57,9%) - ceea ce înseamnă că 66% dintre turiştii atraşi la Cluj de festival reprezintă o sursă de venituri pentru localuri sau magazine din oraş. Ei cheltuiesc în medie 57,6 lei / persoană pentru masă, la care se adaugă costul biletului la film şi transportul.

În plus, aproximativ 20% dintre turişti sunt public nou, veniţi pentru prima dată la Cluj datorită TIFF.

La încasările provenite direct de la vizitatori se adaugă sumele cheltuite de rezidenţi. Clujenii participă în medie la 5 zile ale festivalului, respectiv la 1,42 de evenimente / zi. Studiul arată că 80% dintre ei realizează şi alte activităţi cu prilejul ieşirilor la film, plătind în medie 49,5 lei pentru bunuri şi servicii ca urmare a participării la un eveniment al festivalului.

Studiul a măsurat şi percepţiile participanţilor cu privire la impactul festivalului asupra economiei şi scenei culturale locale. Astfel, majoritatea respondenţilor consideră că TIFF atrage investiţii în oraş şi încurajează localnicii să dezvolte noi activităţi economice, dar şi că introduce problema infrastructurii pe agenda autorităţilor locale. În ceea ce priveşte scena culturală locală, studiul arată că, pe lângă oferirea unor alternative de petrecere a timpului liber, acesta creşte nivelul de educaţie şi cultură, contribuie la dezvoltarea vieţii culturale a Clujului şi la promovarea culturii locale şi facilitează comunicarea şi dezvoltarea relaţiilor la nivel social.

Peste 50% dintre respondenţi afirmă că TIFF este un simbol cultural pentru Cluj, însă este covârşitoare proporţia, de 90%, a celor care au o impresie bună sau foarte bună despre festival, în urma participării.

Cei mai mulţi participanţi la TIFF sunt din categoria de vârstă 26-35 de ani, cu venituri peste medie şi cu studii superioare (aproximativ 45% din total). Spectatorii sub 25 de ani reprezintă 27% din publicul festivalului, iar cei între 36 şi 45 de ani aproximativ 15% din total. Pe toate grupele de vârstă, 86% din spectatorii TIFF sunt persoane care au cel puţin studii universitare.

Cercetarea Facultăţii de Business din cadrul UBB a fost realizată cu suport logistic şi tehnic oferit de UPC România şi Samsung România, pe un eşantion reprezentativ de peste 1.000 de persoane, dintre care 828 participanţi la TIFF cu domiciliul stabil în Cluj-Napoca în ultimele 6 luni înaintea festivalului, inclusiv studenţi, şi 178 de participanţi proveniţi din alte oraşe şi din străinătate. Studiul a fost realizat de către o echipă formată din membrii departamentului de Servicii de Ospitalitate al Facultăţii de Business, sub coordonarea conf. univ. dr. Adina Negrusa şi a conf. univ. dr. Valentin Toader.

"Am lucrat doi ani la acest studiu, în 2014 şi 2015, pentru că am dorit să verificăm validitatea rezultatelor de la ediţie la ediţie şi să oferim o analiză cât mai corectă şi concretă. Cercetarea confirmă impactul economic al festivalului şi valoarea pe care acesta o aduce comunităţii, dar şi aprecierea de care TIFF se bucură în rândul publicului cu un nivel înalt de educaţie", explică Adina Negrusa.

La ediţia din 2015, TIFF şi-a continuat creşterea şi a stabilit un nou record de spectatori, cu peste 73.000 de bilete vândute, 110.000 de participanţi (incluzând toate evenimentele gratuite, masterclass-urile, workshop-urile, lansările, expoziţiile, concertele, petrecerile), 850 de profesionişti din lumea filmului invitaţi, 400 de proiecţii şi 223 de filme din 60 de ţări. Echipa TIFF pregăteşte acum ediţia cu numărul 15, care va avea loc la Cluj-Napoca între 27 mai şi 5 iunie 2016.

Festivalul Internaţional de Film Transilvania (27 mai - 5 iunie 2016) este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Film şi Cultură Urbană, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei, Ministerului Culturii şi Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.

Descarcă programul TIFF 2016 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus