Personajul principal din Ultima zi e însă un primar sfătos, cineast amator şi fără noroc în amor (Doru Ana în, probabil, cel mai ofertant rol al său de până acum) pe care funcţia îl face să creadă că el e legea şi chiar mai mult: că el e însuşi Dumnezeu. Se vorbeşte mult despre Dumnezeu în filmul lui Achim, căutând a I se "demonstra" inexistenţa. Primarul: "Culmea rugăciunii: să te rogi pentru cineva care nu există. Acuma, sigur că o exista o putere transcendentă, un boss. Dar şi dacă există, parcă e prea departe. Când să se mai ocupe şi de noi, ăştia mici?...". Îşi mai dau cu părerea un poliţist aflat în subordinea primarului (Adrian Văncică), liderul unei asociaţii creştine din nenumitul orăşel de provincie (Adrian Ciglenean), un farsor la drumul mare (Constantin Cojocaru). Martor taciturn al acestor dezbateri ce amintesc de Buñuel (Nazarin, Viridiana, Calea Lactee) sau, mai recent de Mungiu (După dealuri), Puiu (Sieranevada) şi Jude (O umbră de nor), personajul lui Brănescu e singurul care - kierkegaardian sau, pur şi simplu, în duhul Părinţilor Bisericii - a înţeles că Dumnezeu nu este o existenţă ce trebuie demonstrată, ci un mod de viaţă în raport cu care omul este chemat să trăiască. La un moment dat, murmură ca pentru sine: "Dumnezeu este iubire!". Încercarea sa de înnoire lăuntrică (inclusiv gestul său de milostenie) se loveşte de zeflemeaua celor din jur. Totul este luat în zeflemea în micul univers din Ultima zi, mai puţin zeflemeaua însăşi. Pentru toţi, la final, bat clopotele, în prelungirea secvenţei analogice din Andrei Rubliov-ul tarkovskian, pe care personajele o urmăresc înainte de a dispărea din cadru. Şi nu, apelativul Adrian Rubliov (pe care cinicul primar îl adresează prietenului său de o viaţă care vrea "să se facă călugăr") nu e câtuşi de puţin "o exagerare" şi o "ireverenţă" adusă cunoscutului cineast rus şi filmului său. Combinaţia trimite mai degrabă - prin jocurile secunde ale poveştii - la încercarea anevoioasă de a actualiza "în lumea de acum" (în care, nu-i aşa, există Discovery, National Geographic şi Animal Planet, aşa că ce ne mai trebuie religie?) nevoia de limpezire, de "îmbisericire a minţii", resimţită - cu fior escatologic - de personajele medievale din sus-pomenitul film, de Tarkovski însuşi.