februarie 2017
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2017
Ca o invitaţie la reflecţie şi empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman - de prezentarea, reprezentarea şi auto-reprezentarea lui - atrăgând atenţia asupra complexelor implicaţii socio-politice ale identităţii. Popularele programe tematice dedicate corpului şi performance-ului revin şi anul acesta la BIEFF între 28 martie şi 2 aprilie 2017.

În competiţia internaţională, programul The Politics of the Body explorează problematici acute, de la punerea sub semnul întrebării a normelor sociale privitoare la frumuseţe şi sexualitate, la căutarea identităţii şi libertăţii personale, oferind o platformă de exprimare comunităţilor marginalizate şi politizate. Filmele reunite în acest focus creează astfel un spaţiu de reflecţie, unde prejudecăţile sunt confruntate cu curaj, discutate şi în final demontate, făcând loc deschiderii, toleranţei şi incluziunii.

Prezentat în premieră internaţională la Festivalul Internaţional de Film de la Rotterdam, Night Soil - Economy of Love propune o reconsiderare a convenţiilor sexuale şi a ideilor privind intimitatea. Filmul portretizează o mişcare iniţiată de lucrătoarele sexuale din Brooklyn, care îşi asumă misiunea de a "mobiliza forţa şi empatia feminine pentru crearea unei lumi în care sexualitatea nu este obscenă, ci emancipatoare, nu este pornografie, ci un spaţiu al respectului reciproc şi al unei înţelegeri mai profunde a spiritului şi a corpului." (Melanie Bonajo).


Tot de la Rotterdam vine şi American Reflexxx, un experiment social intens şi neliniştitor care forţează limitele dintre voyeurismul pasiv şi participarea activă. O prezenţă androgină (Signe Pierce), într-o rochie albastră mulată, tocuri neon şi o mască-oglindă, îşi face apariţia, cu o atitudine provocatoare, într-o plimbare nocturnă prin oraş. Acest performance, documentat de Alli Coates, incită reacţii din ce în ce mai puternice şi surprinzătoare din partea trecătorilor. Faptul că faţa artistei e o oglindă face ca reflexia agresiunii să fie propagată înapoi către privitorul agresiv. Tot astfel, filmul pune în faţa noastră o oglindă intransigentă, reflectând latura întunecată a mentalităţii mulţimii şi uşurinţa cu care se poate ajunge la violenţă.


Degete care despart languros paginile unei cărţi, bretele de rochii care alunecă de pe corpuri albe ca laptele, priviri senzuale ce atrag spectatorul într-un alt act provocator de voyeurism artistic. Rino Stefano Tagliafierro revine la BIEFF 2017, cu sprijinul Institutului Italian de Cultură, cu Peep Show, portretizând plăcerile senzoriale ale artei erotice. Rezultatul este un omagiu deopotrivă sugestiv şi explicit adus istoriei artei, în care regizorul merge pe urma senzualităţii de-a lungul diferitelor perioade istorice şi culturi.


Deconstruind reprezentările clişeu ale dihotomiei feminitate versus masculinitate, regizoarea Maja Borg explorează graniţa fluidă dintre genuri şi identităţi, destabilizând percepţia obişnuită legată de corpul feminin şi maternitate. Combinaţia de peliculă Super 8mm cu animaţie tip acuarelă pe negativ trasează o paralelă inovatoare şi plină de vitalitate între capacitatea organismului de a da naştere unei vieţi noi şi capacitatea artistului de a crea noi sensuri. Prezentat la BIEFF cu ajutorul Ambasadei Suediei în România.

Flowers and Bottoms, al lui Christos Massalas, este o scrisoare de dragoste erotică şi plină de farmec. Într-o cameră întunecată, un spectator se uită la un film compus în întregime din cadre cu flori şi fese, un cadou melancolic din partea unui fost iubit. Dincolo de absurditatea şi suprarealismul asumate, filmul jonglează cu relaţia complexă dintre observaţie şi exhibiţionism, îndemnându-şi spectatorii să recunoască roşind că ceea ce e adesea perceput public ca vulgar este tocmai ceea ce, în sinea noastră, considerăm a fi senzual şi adorabil. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Fundaţiei Culturale Greceşti.


Cu acelaşi focus asupra corporalităţii şi identităţii, programul dedicat intersecţiei dintre cinema şi coregrafie revine la BIEFF 2017, prin parteneriatul cu principalul festival european de film de dans, Cinedans - Dance on Screen Festival Amsterdam. În contextul unei lumi mediatice aflate în continuă schimbare, cineaştii caută noi modalităţi de a-şi spune poveştile. Filmele contemporane de dans sunt deseori opere de artă autonome, cu un limbaj propriu şi cu o expresivitate ce nu poate fi strict etichetată. Sub titlul Emotional Bodies, ele explorează cu profundă umanitate şi, în acelaşi timp, forţă conceptuală teritorii fascinante ale experienţei umane: de la hiperactivitatea din jungla modernă a finanţelor, la relaţiile între generaţii şi comunităţile post-internet.


Un blog pentru bancheri, zece dansatori de la companii de balet celebre din Olanda şi Anglia, şi Londra zilelor noastre ca fundal se întâlnesc într-o combinaţie surprinzătoare de documentar şi film de dans: adesea premiatul Voices of Finance creează o suită de monologuri coregrafice ce aduc în prim-plan bancheri şi alţi actori din universul finanţelor, care vorbesc despre ei înşişi şi îşi descriu o zi obişnuită din viaţă. La graniţa dintre antropologie şi artă, regizoarea olandeză Clara van Gool oferă o perspectivă unică asupra culturii lumii financiare, cu glamour-ul şi stresurile ei.


Cum e să stai culcat pe spate, cu braţele pe lângă corp, şi să-ţi imaginezi că nu te poţi mişca de la gât în jos? Devine incomod? Ai vrea o pernă sub cap? Ai impresia că aştepţi de ore întregi? Bun venit în lumea tetraplegicilor. În Paralysis, un material plin de forţă despre multiplele valenţe ale corpului uman, artistul vizual Karel van Laere se supune unui asemenea experiment şi documentează amănunţit durerea (fizică) şi chinul (psihic) pe care le-a trăit pe parcursul călătoriei sale de 24 de ore în universul celor paralizaţi.


În scurtmetrajul She / Her, Sonja Wyss face anatomia unei relaţii mamă-fiică, dezvăluind strat după strat resentimente, dezaprobare, răzvrătire şi stânjeneală, până când ajunge la miezul bine ascuns şi fragil de afecţiune. Portretul unei mame, conformistă, de vârstă şi clasă mijlocie, e trasat coregrafic prin mişcări reţinute, în contrast cu izbucnirile de revoltă ale fiicei. În cele din urmă, dansul frenetic al acesteia se va dizolva în reconciliere tacită. În fond, mama e o versiune viitoare a propriului său sine. She / Her este proiectat cu susţinerea Ambasadei Elveţiei în România şi a Swiss Sponsors' Fund.

Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie - 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.

Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM şi Asociaţia Film Monitor
Co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional şi Centrul Naţional al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Suediei, Delegaţia Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, MUBI
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Agerpres, HotNews, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Brrlog, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, LiterNet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, smark, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperişul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Film New Europe

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus