Între 28 martie şi 2 aprilie 2017, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art şi cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecţia prestigiosului Festival Internaţional de Film de la Berlin, din secţiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.
Programul tematic Nostalgia for the Future prezintă cel mai recent titlu semnat de celebrul regizor de film experimental Guy Maddin, alături de lucrări ale câtorva dintre cei mai interesanţi artişti vizuali contemporani: Clemens von Wedemeyer, Larissa Sansour şi Søren Lind. Analizând rolul subiectiv al cinema-ului în reprezentarea istoriei, aceştia investighează relaţia complexă a individului cu istoria, lupta personală contra fluxului colectiv al evenimentelor, dihotomia subiectiv versus obiectiv în construirea naraţiunilor istorice şi a identităţilor naţionale, subminând cu consecvenţă dictonul conform căruia Istoria e mereu de partea învingătorilor.
Ce poate ieşi când un Méliès al zilelor noastre e angajat să producă un making-of pentru un film de război cu mega-buget? O satiră deopotrivă savuroasă şi neliniştitoare, dar mai ales sinceră în contradicţiile sale, Bring Me the Head of Tim Horton sondează adânc în inima întunecată a cinema-ului. Devenit artist "de comandă" pe platourile super-producţiei Hyena Road, Guy Maddin filmează behind-the-scenes în deşertul iordanian (care joacă rolul Afganistan-ului aflat sub ocupaţie talibană). Prin manipularea materialului filmat şi meditaţiile narate pe tema culturii pop şi a violenţei în cinema, ceea ce trebuia să fie un simplu material promoţional se transformă în subversiune artistică, combinând lupta in/eternă a ego-ului prins între artă şi comercial, cu patriotismul gonflat şi etica reprezentării.
Clemens von Wedemeyer propune o viziune lirică a unei metropole dintr-un viitor distopic, în care o comodificare centralizată a transformat tot ce există în valoare monetară: de la spaţii urbane şi structuri sociale, până la memoria noastră colectivă. ESIOD 2015 urmăreşte călătoria protagonistei către inima acestei noi lumi - banca centrală care stochează toate datele, finanţele şi amintirile societăţii - în încercarea de a-şi accesa seiful virtual, pentru a călători înapoi în timp şi a transmite un mesaj subversiv către prezent. La graniţa dintre real şi virtual, corpul devine performativ, iar memoria colectivă şi filmul însuşi se dezintegrează într-un nor de pixeli, într-o distopie SF ce proiectează criza financiară şi virtualizarea muncii şi a capitalului într-un viitor nu foarte îndepărtat.
Într-un twist temporal, In the Future They Ate From the Finest Porcelain, semnat de artista de origine palestiniană Larissa Sansour în colaborare cu regizorul danez Søren Lind, investighează importanţa miturilor şi a ficţiunii în construcţia faptelor, a istoriei şi a identităţilor naţionale, într-un mix ingenios de live action şi CGI, de arheologie, politică şi science fiction. Filmul spune povestea unor aşa-numiţi terorişti narativi, care plantează artefacte arheologice spre a fi descoperite de generaţiile viitoare. Acest grup de rezistenţă narativă influenţează astfel parcursul istoriei, artefactele funcţionând ulterior ca mărturii ale existenţei unui popor fictiv. Implementarea propriului mit devine astfel o operaţiune de intervenţie politico-istorică, creând de facto o naţiune.
Purtând titlul ediţiei 2017 a festivalul, programul competitiv You Are Another Me pune sub semnul întrebării noţiunea de frontieră, explorând în acelaşi timp alteritatea şi limitele empatiei. Cum ne putem raporta la realitatea altei fiinţe umane? Putem oare ieşi din bula interioară a propriilor minţi pentru a înţelege ceva ce nu am trăit noi înşine? Aceste întrebări au devenit tot mai presante în lumina conflictelor sociale şi a crizei umanitare recente. Greutăţile altora ajung până la noi sub formă de naraţiuni care adesea reduc şi înlocuiesc complexitatea vieţii, devenind inevitabil ficţiuni filtrate prin perspectiva noastră subiectivă, inerent părtinitoare şi distantă. Abordând problema în mod direct, filmele din acest program, experimente audio-vizuale deopotrivă inovatoare şi cu un puternic impact emoţional, dizolvă barierele din calea înţelegerii tragediei Celuilalt.
Imagini brute, filmate de la o fereastră, fotografii făcute în grabă şi un voice-over reconstruit din note de jurnal creează imaginea copleşitoare a unui război la persoana întâi. Câştigător al Premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj acordat de Academia Europeană de Film, 9 Days - From My Window in Aleppo este un documentar cutremurător care contracarează viziunea romanţată asupra Războiului Civil din Siria, aşa cum este el prezentat de presa occidentală. Fotograful sirian Issa Touma surprinde aici modul în care războiul devine parte din normalitatea vieţii de zi cu zi; iar în timp ce focuri de armă asurzitoare se aud dinspre fereastră, arta devine singurul mecanism de supravieţuire posibil.
Nominalizat la premiile BAFTA şi la premiile Academiei Europene de Film, Over, de Jörn Threlfall, adoptă o formulă simplă, dar de mare impact, de a privi poveştile celor ce caută în Europa un tărâm promis al salvării. Inspirat din fapte reale, scurtmetrajul implică activ spectatorii în descifrarea şi re-constituirea unei morţi misterioase povestite în ordine cronologică inversă. Înţelegerea succesiunii de evenimente nu oferă nimic din confortul rezolvării unui puzzle; în schimb, finalul şocant, aproape suprarealist, ne lasă cu întrebarea cum s-a putut întâmpla una ca asta?!, prea consternaţi pentru a îndrăzni să dăm un răspuns.
Din competiţia Festivalului Internaţional de Film de la Berlin vine la BIEFF Summer, un film care dezvăluie cât de limitate sunt posibilităţile fotografiilor de a spune poveştile pe care le consumăm. O plajă îngheţată în timp, ca într-un instantaneu: oamenii se bucură de soare, un copil îşi mănâncă îngheţata, în timp ce tatăl îl fotografiază. Însă în cadru apare încă un personaj. Înaintând cu greu prin valuri, un grup de refugiaţi se îndreaptă către siguranţa incertă a plajei, scăpaţi de la o moarte aproape sigură. Un mix inovativ de modelare 3D şi filmare pe 16mm, filmul devine un comentariu politic inteligent despre criza umanitară contemporană. Regizorul Ronny Trocker va fi prezent la BIEFF cu sprijinul Delegaţiei Valonia-Bruxelles şi al Institutului Italian de Cultură.
Rănile trecutului, atât cele fizice cât şi cele psihice, nu se lasă alinate cu uşurinţă. Acest subiect este focusul filmului Remains from the Desert, povestea tulburătoare a unui tânăr refugiat din Eritreea, capturat şi torturat pentru bani. În ciuda cicatricilor care poartă amintirea ororii, peisajul impresionant al deşertului, scenă a teribilelor întâmplări, rămâne impasibil şi nevătămat. În cele din urmă, filmul recunoaşte inutilitatea încercărilor de a găsi o logică în activitatea lipsită de sens care e tortura. Singura consolare pare a fi ideea că memoria umană este la fel de fragilă precum corpul şi că, puţin câte puţin, totul va fi uitat. Regizorul Sebastian Mez va fi şi el prezent la proiecţiile din Bucureşti, cu susţinerea Goethe-Institut.
Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie - 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM şi Asociaţia Film Monitor
Co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional şi Centrul Naţional al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaştilor din România, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Suediei, Delegaţia Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Cinelab România, MUBI
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Agerpres, HotNews, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Brrlog, Scena9, Decât o Revistă, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, LiterNet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperişul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Bucharest City App, Film New Europe