martie 2017
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2017
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internaţional de Film de la Rotterdam, BIEFF 2017 oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme din competiţia Tiger Awards for Short Films. Concentrându-se asupra rolului cinema-ului în (re)prezentarea istoriei recente, cu complexele sale implicaţii socio-politice, programul tematic Painting With History relativizează noţiuni precum realitatea şi ficţiunea, falsitatea şi adevărul, analizând căile prin care subiectivitatea şi obiectivitatea se întrepătrund în procesul de construire a memoriei şi identităţii, atât personale cât şi colective.

Un plin de energie şi culoare (auto)portret-al-artistului, ce călătoreşte liber între trecut şi viitor, între ştiinţă şi vis, filmul thailandezului Korakrit Arunanondchai, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3, urmăreşte artistul aflat în căutarea propriei identităţi, în spaţiul de întâlnire între Orient şi Occident. Cantităţi bine dozate de budism, animism, tehnologie şi cultură pop fuzionează la limita dintre videoclip hip-hop şi reclamă religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualităţii în era globalizării şi digitalizării.



Focalizând pe conceptul de reprezentare naţională, One.Two.Three, expus la cea de-a 56-a Bienală de la Veneţia, este un demers de restituţie a rolului aproape necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mişcării Internaţionala Situaţionistă. Împreună cu autorul cântecului şi cu câţiva tineri muzicieni din Kinshasa, artistul vizual Vincent Meessen reinterpretează un cântec de protest scris în mai 1968; iar legendarul club de rumba Un.Deux.Trois, cândva sediul modernităţii artistice congoleze, devine cutie de rezonanţă pentru impasurile istoriei, în timp ce proteste populare izbucnesc chiar dincolo de zidurile sale.


Investigând cu inteligenţă şi spirit ludic însuşi actul privirii, programul de competiţie The Alchemy of the Frame explorează nelimitatul şi mereu suprinzătorul potenţial creativ al limbajului cinematografic.


După premiera internaţională la prestigiosul Festival de Film de la Locarno, etern provocatorul Gabriel Abrantes revine la BIEFF cu umorul subversiv specific, într-o ireverenţioasă poveste falică despre sculptura lui Brâncuşi numită Principesa X, simultan un omagiu emoţionant şi plin de respect adus fragilităţii umane ce se ascunde sub masca curajoasă a artei. A Brief History of Princess X face o cronică a celebrei lucrări de (infamă) notorietate a sculptorului, urmărind firele narative încărcate de erotism care fac legătura între conceperea lucrării, cea care i-a fost model (Principesa Marie Bonaparte), studiile ei revoluţionare în materie de sexualitate feminină şi, în fine, impactul sculpturii în spaţiul muzeal.


Ce au în comun John Travolta, Olivia Newton-John, Karl Marx, Jean Baudrillard, American Apparel şi Bob Dylan? Cu toţii fac parte din căutarea unei naraţiuni comune în contagiosul eseu cinematografic al lui Max Grau, «[...] craving for narrative». Izolând un motiv muzicalo-narativ din Grease, filmul din anii '70, pe care îl repetă obsesiv, regizorul deschide o discuţie francă despre infiltrarea culturii pop în conştiinţa colectivă. Regizorul va fi prezent la proiecţii cu sprijinul Goethe-Institut.
Cu Foyer, arta iese în stradă. Ismaïl Bahri se plimbă cu camera de filmat prin Tunis, înregistrând oraşul şi pe locuitorii săi. Elementul subversiv din acest travelogue artistic e generat de bucata de hârtie albă care obturează obiectivul camerei, creând ca efect o reprezentare neaşteptată a realităţii, ce se schimbă ca nuanţă şi ton în funcţie de capriciile vântului. Cortina-barieră a lui Bahri invită la un nou discurs despre moduri de a privi, propunând de fapt o reinterpretare a parabolei Peşterii lui Platon, în care ecranul devine agora pentru idei şi opinii, iar totul, de la artă la economie şi politică, devine subiect de dezbatere. Foyer s-a bucurat de un deosebit succes în circuitul festivalier internaţional, fiind proiectat la festivaluri precum Toronto, Rotterdam, FIDMarseille, New York etc.

Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie - 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.

S-au pus în vânzare şi primele abonamente, în număr limitat, la un preţ special de 70 de lei, prin eventbook.ro

Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM şi Asociaţia Film Monitor
Co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional şi Centrul Naţional al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaştilor din România, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Suediei, Delegaţia Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Cinelab România, Aqua Carpatica, MUBI
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook | Partener digital: Canopy
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Agerpres, HotNews, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Brrlog, Scena9, Decât o Revistă, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, LiterNet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperişul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Bucharest City App, Film New Europe

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus