Câştigător al Ursului de Aur pentru scurtmetraj la Berlinale 2017, Small Town de Diogo Costa Amarante ne atrage într-un seducător flux al conştiinţei despre momentul acela înfricoşător în care avem revelaţia condiţiei noastre muritoare. La şase ani, Frederico învaţă la şcoală că oamenii mor atunci când li se opreşte inima; reacţia lui, refuzul de a mai merge la culcare, declanşează o călătorie emoţională ai cărei protagonişti sunt el împreună cu mama lui şi cu regizorul însuşi, care revizitează temeri ale propriei copilării.
Tot din competiţia Berlinale revin la BIEFF artiştii Jonathan Vinel şi Caroline Poggi, cu tulburătorul Our Legacy, o meditaţie despre sex, iubire şi Internet, ce traversează în maniera lor unică linia de demarcaţie între jocul video şi cinema-ul digital. În absenţa părinţilor, Lucas o invită la el pe Anäis. Nimic nu-i opreşte să tatoneze, cu naivitate adolescentină, dragostea fizică. E limpede că, pentru Lucas, imagistica legată de sex nu e ceva nou. Tatăl lui, veşnic absent, este regizor notoriu de filme de categoria X şi există în viaţa fiului său exclusiv prin video-producţiile pe care le face. Relaţia tată-fiu, violenţa pornografiei în stare brută, tandreţea primei iubiri şi motive fantastice din basmele copilăriei se unesc într-o poveste a pierderii inocenţei spusă în sens invers.
Atunci când familia nu reuşeşte să satisfacă nevoi psihologice esenţiale, jocurile pe calculator oferă un sentiment de libertate şi posibilitatea de a relaţiona cu indivizi care împărtăşesc aceeaşi pasiune. Să evadezi din când în când într-o lume paralelă, sub înfăţişarea unui erou puternic, curajos şi sigur pe sine, poate fi reconfortant. Refuzul întoarcerii în realitate creează însă o dependenţă distructivă. Unul dintre favoriţii festivalurilor internaţionale de film în 2017 - fiind proiectat printre altele în prestigioasele competiţii de la Clermont-Ferrand, Tribeca, Göteborg, Palm Springs, Uppsala - I Was a Winner, de Jonas Odell, urmăreşte istoriile personale ale câtorva dependenţi de jocuri pe calculator. Înfăţişate ca avataruri, personajele cutreieră prin peisajul virtual al jocului şi spun poveşti inconfortabile despre dificultatea de a evada din virtual. Filmul este prezentat la BIEFF cu sprijinul Ambasadei Suediei în România.
În toate stadiile evoluţiei umanităţii, căutarea neobosită a sensului vieţii rămâne unul dintre demersurile fundamentale ale condiţiei umane. Sufletul nostru aspiră să descopere ce se află dincolo de văl, să înfrunte necunoscutul din spatele realităţii noastre carteziene. Existând la graniţa ambiguă dintre real şi virtual, în acel teritoriu liminal care ne conectează cu metafizicul, filmele din programul Searching for Transcendence poartă spectatorul, prin experienţe reamintite sau directe, către pragul transcendenţei.
Transpunere în 3D a unei patrule sud-coreene de-a lungul zonei demilitarizate de la graniţa cu Coreea de Nord, 489 Years, de Hayoun Kwon - câştigător al Premiului Juriului Ecumenic la legendarul Festival Internaţional de Scurtmetraj de la Oberhausen - pune problema (im)posibilităţii de a reprezenta şi experimenta spaţiul tranziţional al graniţelor - văzute ca limite ce separă mai mult decât simple geografii. Prin acurateţea foto-realistă a CGI-ului şi imageria vivantă a storytelling-ului, naratorul ne poartă pe traseul său obişnuit prin zona demilitarizată, sub ameninţarea iminentă a inamicului nevăzut, până când un moment de teroare îl ţintuieşte locului, devenind o clipă magică, în care frumosul i se revelează într-unul dintre cele mai neaşteptate locuri.
Cu alte două premii de la Oberhausen vine la BIEFF If It Was, o intervenţie lo-fi a subconştientului ludic şi copilăros al artistei Laure Prouvost în spaţiul muzeal. Artista, câştigătoare a prestigiosului Turner Prize, reimaginează muzeul ca pe un teritoriu unde vizitatorul îşi poate da frâu liber impulsurilor şi dorinţelor. Această democratizare este redată cu asocieri libere şi vizualuri tactile, unde inventivitatea ireverenţioasă aduce ore de zumba în muzeu şi încurajează atingerea exponatelor. Acest vârtej înşelător de simplu de artă naivă ne conduce în culisele creaţiei artistice, lăsând suficient spaţiu pentru jocul senzorial. Filmul este prezentat cu sprijinul distribuitorului britanic LUX - Moving Image.
Subtil şi sigur pe sine, multipremiatul Limbo, de Konstantina Kotzamani - prezentat în premieră internaţională la Festivalul de Film de la Cannes, în secţiunea Semaine de la Critique - este o fabulă meditativă cu rezonanţă biblică, ce operează în afara graniţelor realităţii. Suntem introduşi în universul camaraderiei dintre 12 băieţi care trăiesc pe un ostrov, împărţindu-şi timpul între hoinăreli zilnice şi joaca de-a lupta. Crescuţi sub ochiul omniscient al religiei şi al adulţilor nevăzuţi, imaginaţia fertilă a băieţilor se dezlănţuie odată cu apariţia unui tânăr misterios şi a unor zvonuri despre o balenă eşuată. Alimentaţi de atmosfera încărcată de superstiţie a mlaştinii, băieţii pun la cale un plan care presupune sacrificarea nou-venitului ca ofrandă pentru mamiferul-zeitate. Ceea ce vor trăi în schimb îi va purta dincolo de pragul realităţii cunoscute de ei, oferindu-le un moment în care întrezăresc divinitatea.
Bine aţi venit la Fiesta Forever a lui Jorge Jácome, o plimbare virtuală prin peisajul post-clubbing, bântuit de amintirile fantomatice ale experienţelor vieţii de noapte. Vizitând ruinele generate pe computer ale câtorva cluburi, rătăcim printre ziduri care pot vorbi, amintindu-şi declaraţii de iubire, emoţii trecătoare şi întâlniri predestinate între suflete pereche. Acest teritoriu sacru al party-ului devine un spaţiu atât al refugiului solitar, cât şi al socializării şi contactului uman, marcat de experienţele celor care cândva l-au populat. La răsăritul soarelui, tot ceea ce rămâne e o amintire efemeră a unei umanităţi aflate în căutarea fericirii. Fiesta Forever este prezentat la BIEFF în parteneriat cu Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains.
Cea de-a şaptea ediţie a Festivalului Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF are loc în perioada 28 martie - 2 aprilie 2017, la Cinema Muzeul Ţăranului şi Cinema Elvire Popesco.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM şi Asociaţia Film Monitor
Co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional şi Centrul Naţional al Cinematografiei
Cu sprijinul: Institutul Cultural Român, Uniunea Cineaştilor din România, Ambasada Franţei, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Swiss Sponsors' Fund, Ambasada Elveţiei, Ambasada Suediei, Delegaţia Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundaţia Culturală Greacă, Le Fresnoy - Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică, Universitatea Naţională de Arte, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, MUBI
Sponsor: Cinelab România | Parteneri: Aqua Carpatica, Canopy
Partener de ospitalitate: Sky Tour | Bilete prin: Eventbook
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Agerpres, HotNews, Cinemagia, Zile şi Nopţi, Cinemap, Brrlog, Scena9, Decât o Revistă, Observator Cultural, Revista ARTA, Revista Zeppelin, LiterNet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperişul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Bucharest City App, Film New Europe