Pe lângă secţiunile dedicate justiţiei, drepturilor persoanelor LGBTQ sau educaţiei, Festivalul One World Romania aduce în discuţie şi alte teme arzătoare precum situaţia refugiaţilor şi derivele autoritare, fundamentaliste şi rasiste din lume. După toate proiecţiile vor avea loc dezbateri, la care vor participa fie realizatorii documentarelor, fie experţi în subiectele şi zonele geopolitice prezentate în filme.
Pe o pantă periculoasă
Dacă privim în jur, dar şi la noi, pare că lumea întreagă a pornit pe o pantă periculoasă, împinsă de tot felul de vechi "isme" sau de alte variante proaspăt inventate. Din Madagascar până în Polonia şi din Rusia până în Statele Unite, democraţia, ataşamentul la valorile unei societăţi libere şi juste sunt contestate cu argumente dintre cele mai diverse. Prin filmele ei, secţiunea surprinde o imagine caleidoscopică a acestor derive, în contextul în care şi la Bucureşti politicienii par din ce în ce mai tentaţi să aplice, vorba lui Caragiale, "o tiranie ca-n Rusia".
The Celebration / Petrecerea - regie Alexandra Wesolowski
Povestea aceasta, care ne aminteşte deopotrivă de Vinterberg şi de Visconti, e o lecţie de observaţie documentară aplicată mişcărilor interioare ale unei familii poloneze în pregătirea unei aniversări îndelung coregrafiate. Sub epiderma lumii prospere din Petrecerea fierb întrebări şi convingeri care vorbesc despre tensiunile mai complexe ale Poloniei contemporane, pe care prezenţa nepoatei venite din Germania le scoate la iveală în contexte aparent benigne. Conversaţii despre ojă sau mâncare de casă alunecă imperceptibil către dispute despre Islam, avort şi Uniunea Europeană. Pentru oricine care, stând la masă cu membrii propriei familii, a jurat să nu mai deschidă vreodată un subiect politic sau politizabil, Petrecerea e un film obligatoriu.
Golden Dawn Girls / Fiicele partidului - regie Håvard Bustnes
Până acum s-au mulţumit cu roluri convenţionale de planul doi: fiică, soţie, sau mamă, plasate discret în umbra bărbaţilor protagonişti. Însă când bărbaţii sunt smulşi din trupul partidului şi trimişi la închisoare, femeile îşi descoperă responsabilităţile şi, nu în ultimul rând, aptitudinile de PR. Dinamica relaţiei regizor-personaje şi decizia lui Bustnes de a lăsa camera să înregistreze în momente minore, fără miză dramatică, introduc în film un element de serendipitate care face deliciul acestei incursiuni unice în intimitatea celui de-al treilea partid al Greciei contemporane, al cărui conducătoare temporară nu se sfieşte să considere "adorabil" portretul tatălui imortalizat în timp ce execută salutul nazist.
Caut ţară
După multe tratative şi reacţii politice nervoase, în România au fost primiţi 710 refugiaţi (conform datelor din vara trecută) despre care nu se aude mai nimic în spaţiul public. Dar ce s-a întâmplat cu milioanele de oameni fugiţi din calea terorii şi războiului şi ajunşi în Europa ultimilor ani? Filmele acestei secţiuni descriu un tablou al situaţiei din mai multe perspective, atât dinspre ţările de unde au plecat aceşti oameni, cât şi prin ochii celor care i-au primit în alte ţări sau din perspectiva de multe ori deformată a mass-media. O omenire în mişcare pentru care nimeni nu pare să aibă o soluţie, dar pe care merită măcar să o privim şi să o înţelegem.
Another News Story / Înc-o ştire despre refugiaţi - regie Orban Wallace
Mergând pe urmele unui grup care porneşte din Lesbos şi traversează Europa în căutarea unui adăpost, regizorul Orban Wallace adaugă un nivel neaşteptat al reprezentării atunci când decide să-şi orienteze camera deopotrivă spre refugiaţi şi spre jurnaliştii de varii naţionalităţi care îi urmăresc pe parcursul călătoriei. Rezultatul e un film care reuşeşte să obţină exact opusul a ceea ce semnalează titlul: nu încă o ştire despre refugiaţi, ci o perspectivă oblică, mişcător de umană asupra dezastrului umanitar cu care se confruntă Europa, reflectat în conştiinţa celor responsabili pentru imaginea refugiaţilor în mass media.
Off the Tracks / În trecere - regie Dieter Schumann
Un chioşc, un birt de gară dintr-un oraş de provincie din Germania. Staţia, ni se spune, e Boizenburg, în Mecklenburg-Vorpommern. Dar ar putea fi, de fapt, oriunde. În fiecare zi, o paradă familiară de pensionari, zilieri, şomeri şi adolescenţi plictisiţi îşi fac veacul acolo şi vorbesc despre vrute şi nevrute-şi despre refugiaţii care mai nou au apărut prin preajmă. Sunt de fapt două lumi paralele care se ciocnesc forţat: după vorbele unora, sirienii par a fi violatori, canibali, sau ce o mai fi pe Facebook sau în tabloidele mai de dreapta. Refugiaţii, pe de altă parte, povestesc despre bombardamente, familii pierdute şi disperare. Din când în când, cele două lumi se recunosc în anxietăţile lor şi dau privitorului puţină speranţă în solidaritatea umană.
Alte secţiuni principale, evenimente speciale şi surprize din programul One World Romania 2018 vor fi dezvăluite în curând pe site-ul www.oneworld.ro şi pe pagina de Facebook: www.facebook.com/one.world.romania.
Organizator: Asociaţia One World Romania
Partener principal: Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Konrad - Adenauer-Stiftung
Cu sprijinul: Centrul Naţional al Cinematografiei, Comisia Europeană - Reprezentanţa în România, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti, Institutul Cultural Român, UNHCR - Agenţia ONU pentru refugiaţi
Sponsori: BRD Groupe Société Générale, Fundaţia Sensiblu, Domeniile Sâmbureşti, Aqua Carpatica, AUTONOM, BlackCab
Parteneri: Ambasada Franţei în România, Institutul Francez din Bucureşti, Forumul Cultural Austriac, Romanian-American Foundation, Ambasada Republicii Libaneze în România, Ambasada Suediei la Bucureşti, Ambasada Norvegiei, Goethe-Institut Bucureşti, Delegaţia Valonia-Bruxelles la Bucureşti
Bilete prin: Eventbook
Partener logistic: DHL
Partener digital: Canopy
Partener de monitorizare: mediaTRUST
Descarcă broşura One World Romania, 2018 aici..