Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici film  Sageata  Articole diverse

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Pisici magice şi personaje de bandă desenată în filmul ceh experimental


noiembrie 2018
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Cinematografia cehoslovacă de la jumătatea secolului XX este cunoscută pentru elementele suprarealiste, tehnicile experimentale folosite în realizarea filmelor şi perspectiva critică faţă de contextul social şi politic din acea perioadă. Ele surprind atât prin conţinut, de pildă subiectul abordat, elemente împrumutate din filmul mut, umor negru, absurdism, cât şi prin formă: construcţia narativă, tehnici precum includerea animaţiei în film, filmarea în revers şi efecte vizuale psihedelice.

În filmul When the Cat Comes (r. Vojtěch Jasný), pisica purtătoare de ochelari soseşte împreună cu un circ magic într-un oraş liniştit din Bohemia. Puterea ei magică? Atunci când îi sunt înlăturaţi ochelarii, persoanele privite de pisică sunt colorate în funcţie de trăirile lor interioare şi adevărul este dezvăluit, prin efecte psihedelice. Prezenţa pisicii tulbură liniştea oraşului, ceea ce trimite spectatorul cu gândul la efortul depus de oameni pentru a-şi ascunde adevăratele gânduri într-o societate totalitară.


Oldřich Lipský este un regizor emblematic al Noului Val Cehoslovac şi, în realizarea filmelor sale, se joacă cu tot felul de lucruri. Prin elemente narative absurde, tehnici neobişnuite, inversarea cronologiei şi reinterpretarea stereotipurilor, Lipský împleteşte comedia şi critica socială în stilul caracteristic. În Lemonade Joe, de pildă, culoarea filmului se schimbă sugestiv, conform cu evoluţia naraţiunii - în timpul cântecului suav al lui Tornado Lou, barul este cufundat într-o atmosferă roşiatică, în timp ce apariţia lui Joe este ascociată unei nuanţe de galben luminos. Parodia western include efecte vizuale specifice filmului mut, iar critica ţintită capitalismului este subtilă, dar sesizabilă.


Câţiva ani mai târziu, Lipský se joacă cu timpul: Happy End spune povestea unui măcelar şi ucigaş în ordine inversă, de la execuţia lui prin ghilotinare, până în copilărie. După execuţie, petrece timp în "şcoală", adică închisoare, apoi îşi asamblează soţia, iar după o copilărie fericită sfârşeşte prin naştere. Acest lucru, împreună cu replicile care sunt de asemenea inversate (răspunsurile preced intrebările) conduc la efectul comic.


Un alt film în care tehnicile experimentale se îmbină cu poveşti neobişnuite pentru un efect comic şi cu subînţeles este Who Wants to Kill Jessie, în regia lui Václav Vorlíček. Personajele de bandă desenată create de Kája Saudek, a cărui estetică de inspiraţie americană a fost considerată suspectă în acea perioadă, pătrund în "realitatea" filmului şi replicile lor sunt reprezentate prin bule de dialog. Întâmplarea neobişnuită este cauzată de încercarea unei cercetătoare de a elimina anumite elemente din visele soţului, însă fără a-şi da seama că le aduce în realitate. Aluziile la contextul politic sunt prezente, la fel ca în multe alte filme ce aparţin Noului Val - de data aceasta este vorba de riscurile încercării de a controla mintea umană.


Filmele cehoslovace pot părea stranii. Dacă aţi ratat primele trei titluri care au fost proiectate la Centrul Ceh în cadrul serilor de film Fiction Tuesdays, puteţi viziona comedia SF Who Wants to Kill Jessie marţi, 20 noiembrie 2018, tot la Centrul Ceh pentru a vă convinge. Filmul începe la ora 20:00 şi intrarea este liberă.



 Toate articolele despre Articole diverse


0 comentarii

Spacer Spacer