Pe ecranele noastre ajunge la un an şi mai bine după premiera de la Cannes acest film american realizat de un debutant (Niels Mueller), recomandat de numele sonore de pe afiş. Printre ele, cel al lui Sean Penn, care venea imediat după ce filmase în Mystic River de Clint Eastwood, într-un rol ce i-a adus ulterior Oscarul.
Geneza filmului e interesantă, iar cînd o să aflaţi şi care e subiectul acestuia o să înţelegeţi cît de uşor a găsit el finanţare. Niels Mueller a scris la un moment dat un scenariu despre un individ alienat căruia noua slujbă de agent de vînzări îi sporeşte dezamăgirea faţă de o realitate care în 1974 (anul acţiunii) e guvernată de minciună. Viaţa eroului Sam Bicke, surprinsă de film, se desfăşoară în paralel cu audierile din Cazul Watergate, prilej pentru a lărgi ramele şi pentru a vedea cum se oglindeşte lumea în destinul mic şi trist al eroului, dar şi cum acest destin - mic şi trist - va încerca să intre în rezonanţă cu lumea. După ce Mueller a scris un sinopsis despre un agent de vînzări despărţit de familie, care ajunge să plănuiască un asasinat împotriva preşedintelui Nixon, a început să se documenteze şi a descoperit cu stupoare că un asemenea personaj chiar a existat, chiar dacă nu mai e atît de celebru, el nereuşind să deturneze avionul cu care spera să se izbească de Casa Albă.
Eroul Sam Bicke (al cărui nume seamănă cu cel al persoanei adevărate) e "frate" bun cu Travis Bickle, eroul (imaginar) din filmul lui Martin Scorsese Taxi Driver (1976). Însă Niels Mueller nu e Scorsese şi nici Penn nu e De Niro. The Assassination of Richard Nixon, deşi inspirată din realitate - Bicke a fost primul om care a încercat să deturneze un avion pe teritoriul american, un pionier în domeniu - nu încearcă să inoveze stilistic, ci merge cuminte pe drumul trasat de alţii. În principiu, drumul coboară, căci eroul se desprinde progresiv de realitate şi se adînceşte în lumea lui. Ca şi în filmul lui Scorsese, eroul are în toată nebunia lui circumstanţe atenuante. Politicienii sunt corupţi şi mincinoşi oricum, chiar dacă sensibilitatea eroului exacerbează fiecare senzaţie şi-l determină să acţioneze într-o manieră iremediabilă.
Pentru cineva care a mai văzut la viaţa lui filme despre cum un singur bob încearcă să împiedice marile mecanisme ale societăţii americane acest film nu e nici mai rău, dar nici mai bun. E un start OK pentru un debutant, dar unul care aşteaptă să fie depăşit de abordări mai inteligente.