Sursele literaturii hrănesc artele. Dama cu camelii trece din roman în muzică şi se împlineşte în teatru cu spectacolul lui Benjamin Lazar de la teatrul Bouffes du Nord. Romanul lui Dumas-fiul şi muzica lui Verdi dialoghează când armonios, când disonant în reducţia pentru opt instrumente a capodoperei verdiene. Dramaturgia hibridă a spectacolului intermediază soluţii regizorale seducătoare: giulgiul / pânză de păianjen care acoperă complet scena de sub care învie personajele trecutului sau aria doar şoptită de Alfredo în final Parigi, o cara!! În pofida altor scene înecate în excesul de zgomot, numitorul comun al spectacolului e muzica, iar soliştii se confruntă cu dificultatea absolută a operei: joc actoricesc, interpretare şi acurateţea muzicală. O notă falsă, un atac inexact, o voce obosită dezamăgesc urechea flămândă să recunoască perfecţiunea diafană a ariilor celebre. Hibridul teatru-operă se dovedeşte un gen viabil în măsura performanţei muzicale absolute.
Regia: Benjamin Lazar
Concept: Benjamin Lazar, Florent Hubert, Judith Chemla
Aranjament şi direcţie muzicală: Florent Hubert, Paul Escobar / Direcţie voci: Alphonse Cemin
Decor: Adeline Caron / Costume: Julia Brochier / Lumini: Maël Iger / Machiaj şi coafuri: Mathilde Benmoussa / Asistent regie: Juliette Séjourné / Asistent decor: Nicolas Brias, Fanny Commaret
Cu: Florent Baffi (doctorul), Safir Behloul (Alfredo Germont), Jérôme Billy (Giorgio Germont), Renaud Charles (flaut), Elise Chauvin (Violetta Valéry), Axelle Ciofolo de Peretti (clarinet), Myrtille Hetzel (violoncel), Bruno Le Bris (contrabas), Gabriel Levasseur (acordeon), Sébastien Llado (trombon), Benjamin Locher (corn / Baron Douphol), Marie Salvat / Apolline Kirklar (vioară), Juliette Séjourné (Flora Bervoix, Anina).