august 2019
Prima zi a lunii august 2019 a dat startul ediţiei cu numărul 14 a celui mai important atelier de film documentar din estul Europei. În tabăra de la Beliş a Universităţii Babeş-Bolyai - gazda Aristoteles Workshop în acest an, cei 12 participanţi din Germania, Italia, Lituania, Marea Britanie, Polonia, România, Statele Unite ale Americii, Ucraina şi Ungaria şi-au întâlnit tutorii.


Profesorii Arne Bro şi Lotte Mik-Meyer, cineaşti danezi cu o vastă experienţă în domeniu, i-au ajutat să parcurgă primii paşi în lumea filmului documentar, oferindu-le contextul de a se exprima şi şansa de a se cunoaşte într-un timp foarte scurt. Filmul este un limbaj universal şi pornind de la această premisă, tutorii i-au provocat pe studenţi să treacă direct la acţiune, implicându-i într-o serie de exerciţii creative.


Ia o cameră, filmează ceva, spune-ţi povestea în 3 zile

În foarte scurt timp, tutorii au reuşit să-i cunoască pe toţi cei 12 participanţi, să identifice subiectele care îi preocupă pe aceştia în mod deosebit şi să observe stilul vizual al fiecăruia.

"A fost un proces incredibil şi mă declar încântată de potenţialul artistic imens al fiecăruia dintre participanţi. Vin din medii foarte diferite, iar această diversitate culturală se traduce printr-o varietate de perspective asupra lumii", a remarcat regizoarea Lotte Mik-Meyer, profesor de film documentar şi studii de televiziune.


"De cele mai multe ori, studenţii interesaţi de documentar abordează filmul într-o manieră foarte jurnalistică, dar aici am avut de-a face cu o adevărată colecţie de artişti", a adăugat Arne Bro, care conduce Departamentul de Film Documentar şi Studii TV a Şcolii Naţionale de Film din Danemarca.

La finalul masterclass-ului, înainte să-şi ia rămas bun de la experţii danezi, tinerii cineaşti au aflat numele viitorilor coechipieri. Distribuţia regizorilor, operatorilor şi editorilor în cele patru echipe formate a venit ca o concluzie a celor trei zile de studiu. În tot acest timp, fiecare dintre participanţi a avut ocazia să se exprime prin intermediul jurnalelor zilnice şi să analizeze împreună rezultatele colegilor.

"Mi-a plăcut foarte mult atmosfera intimă din sala de curs. Ne-a permis să ne împrietenim foarte repede cu toţi colegii. Cred că asta ne va ajuta mult în producţia filmelor realizate aici", spune regizorul Sam Bassett (Marea Britanie), care va lucra în ultimele zile alături de ucrainianca Olya Chernykh (DoP) şi editorul român Voicu Mureşan.

Stilul de lucru al celor doi tutori i-a impresionat cel mai mult pe studenţi. "Întreg procesul prin care am trecut analizând filmele colegilor noştri, fără a judeca munca nimănui, au transformat această experienţă în ceva extraordinar", spune Julia Elger, editorul din Germania care va lucra la un scurtmetraj alături de regizorul englez David Power şi directorul de imagine Bence Prokop, din România.

"Am învăţat în numai trei zile că uneori, atunci când te gândeşti prea mult la ce ar trebui să faci, rişti să te îndepărtezi de planul tău iniţial", conchide Vasile Todincă, regizorul echipei formate din Maciej Thiem (DoP), venit din Polonia, şi Ieva Sakalyte (editor), din Lituania.


Patru echipe de producţie în căutarea unui subiect de film documentar

În următoarele săptămâni, echipele vor explora împrejurimile Belişului în căutarea subiectelor, sub atenta îndrumare a lui Isidore Bethel, regizorul şi producătorul invitat pentru prima dată la Aristoteles Workshop. Alături de cel de-al treilea tutor, participanţii vor căuta reţeta poveştilor de succes, explorând şi lucrând zi de zi la proiectele lor de film, începând cu identificarea subiectului, şi până la editarea unui prim draft.

"Motivul pentru care alegem un subiect de film este foarte important. Trebuie să simţi fluturi în stomac atunci când crezi că l-ai găsit pe cel mai potrivit. Nu este important să îl identificăm acum, dar trebuie să film pregătiţi să-l recunoaştem atunci când îl vom găsi", concluzionează regizorul american Bronte Stahl, care explorează deja câteva posibile subiecte alături de colegii săi, directorul de imagine italian Lorenzo Fabbro şi editoarea Claudia Alexandru, din România.

La finalul săptămânii, participanţii îl vor cunoaşte pe multi-premiatul regizor şi producător Laurent Bécue-Renard, iar întâlnirea cu el va reprezenta un adevărat examen. Cineastul îi va încuraja să exploreze în continuare temele selectate deja, sau din contra, îi va trimite din nou pe teren, în căutarea unor alte poveşti. În ultima zi de atelier, pe 31 august 2019, cel puţin patru filme vor fi gata să pornească pe urmele celorlalte titluri de succes, produse în ultimii ani de Aristoteles Workshop.

Aristoteles Workshop (AW) a fost creat în 2006 de către producătorii Dan Nuţu şi Cristina Hoffman, cu sprijinul televiziunii franco-germane Arte, pentru a susţine o nouă generaţie de cineaşti de film documentar, cu o experienţă anterioară în film sau producţia video. Începând cu 2018, Aristoteles Workshop este organizat în parteneriat cu Masterul de Film Documentar de la Facultatea de Teatru şi Film UBB Cluj.
O parte dintre cele mai importante şi mai premiate filme produse de Aristoteles Workshop pot fi urmărite pe cinepub.ro, platforma unde filmele româneşti se văd gratuit şi legal de oriunde din lume.
Ediţia cu numărul 14 a atelierului va avea loc între 1 şi 31 august 2019, la Beliş, judeţul Cluj, şi este finanţată de Consiliul Naţional al Cinematografiei, Uniunea Cineaştilor din România şi DacinSara.
Echipamentul tehnic pentru editare pus la dispoziţie de NOUMAX
Parteneri media: Radio Guerrilla, IQads, Cinemagia, AaRC.ro, Liternet.ro, Films in Frame, ADFR, Clujul Cultural.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus