România Liberă / ianuarie 2006
Somersault / Săritura continuă linia societăţii de distribuţie Transilvania Film - de a aduce producţii independente, din alte zone decît neapărat cea americană, realizate de cineaşti tineri. Lungmetraj de debut, Somersault a luat cam tot ce se putea lua în materie de premiu australian şi a fost prezentat la Cannes, în secţiunea Un Certain Regard (2004).

Eroina filmului e o tînără de 16 ani, Heidi, care fuge de acasă după ce mama a prins-o sărutîndu-se cu iubitul acesteia. Ajunge într-o staţiune montană, părăsită în afara sezonului, unde îşi caută de lucru. Heidi se află în creştere, nu o interesează cu ce băiat pleacă de la bar, cu cine ajunge în pat. Dar noua viaţă - adică slujba, iubirea înfiripată pentru un tînăr din zonă, diferit de cei agăţaţi în mod normal la cîrciumă, ca şi prieteniile pe care le leagă (cu o femeie al cărei fiu e la puşcărie şi cu o colegă al cărei frate suferă de sindromul Asperger) o vor ajuta să-şi limpezească perspectiva şi , în final, să se întoarcă acasă.

Somersault e un film despre maturizare, condus cu atenţie şi grijă pentru psihologia personajelor, cu atît mai mult cu cît subiectul nu e nou. Graţie unor actori bine îndrumaţi astfel încît, aşa cum spune interpreta principală, Abbie Cornish, să-şi poată descoperi personajul din interior, filmul reuşeşte să te convingă în ciuda locurilor comune. Realizatoarea Cate Shortland construieşte o poveste care pleacă dintr-un punct şi ajunge în alt punct, ale cărei momente-forte sunt punctate discret şi ale cărei personaje sunt definite precis fără a fi îngroşate.

Somersault are, deci, tematica unui film de debut, acroşeul acestuia, dar şi calofilia, atenţia uneori exagerată acordată imaginii, ca şi cum regizoarei i-ar fi fost teamă să nu fie acuzată de neglijenţă. Sau ca şi cum ar fi ţinut morţiş ca toate palierele să fie mai mult decît perfecte. Asta face ca imaginea (cadraje, lumină) să fie frumoasă, dar de multe ori căutată. Dar pentru că celelalte compartimente funcţionează bine, asta i se poate ierta cineastei care, mai mult decît orice, reuşeşte să creioneze nu numai o poveste de iubire verosimilă, cea dintre eroină şi tînărul speriat de sentimentele lui, dar şi să surprindă decantat procesul atît de delicat al îndrăgostirii- cu întreg alaiul de ritualuri şi apropieri care fac ca o persoană anume să ne intre pe negîndite sub piele. Cel puţin pentru atîta lucru, şi Somersault merită văzut.
Regia: Cate Shortland Cu: Abbie Cornish, Sam Worthington, Lynette Curran

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus