Radio România Muzical / martie 2020
Discul de muzică clasică al anului 2020
Anul 2020 - anul Beethoven, la 250 ani de la naşterea unuia dintre cei mai mari compozitori pe care i-a avut vreodată omenirea. Din păcate, anul 2020 va rămâne ca anul pandemiei globale Covid-19. Însă aceasta nu înseamnă că Beethoven nu are o importanţă cu atât mai mare în aceste timpuri grele.

Special pentru anul Beethoven, casa Deutsche Grammophon a pregătit o serie de discuri; cel mai recent dintre ele avea programată lansarea pe 20 martie 2020, decalată acum în 3 aprilie. Pe acest album: Triplul concert pentru vioară, violoncel, pian şi orchestră şi Simfonia a VII-a, cu nume prestigioase - Anne Sophie Mutter, Yo Yo Ma, Daniel Barenboim şi West Eastern Divan Orchestra. Triplul concert a fost înregistrat la Berlin, în cadrul unui eveniment live; Simfonia a VII-a, la Buenos Aires.

Dincolo de aniversarea lui Beethoven, albumul marchează şi 20 de ani de existenţă ai ansamblului West Eastern Divan, împliniţi în 2019, dar şi 40 ani de când Anne Sophie Mutter a înregistrat prima dată Triplul concert de Beethoven - avându-l partener tot pe celebrul Yo Yo Ma, dar sub bagheta lui Herbert von Karajan.

Însă dincolo de aceste aspecte festive, albumul este valoros prin conţinutul său - aş pune că este acel Beethoven de ascultat în vremuri grele, pentru a păstra speranţa. Construcţii foarte limpezi, foarte clare, atent, dar foarte ferm construite, iar în cazul triplului concert, mari solişti - recunoaştem experienţa, profesionalismul, transpuse cu sensibilitate într-un discurs omogen care reuneşte personalităţi diferite: impetuoasa Mutter, liricul Yo Yo Ma, echilibratul Barenboim. O versiune de zile mari pentru acest concert, în care simţim şi tensiunea evenimentului live, dar şi sărbătoarea momentului!


Nu mai puţin valoroasă mi s-a părut versiunea Simfoniei a VII-a de Beethoven, cu West Eastern Divan Orchestra, dirijor Daniel Barenboim. În urmă cu 20 ani, Barenboim pornea acest proiect al unei orchestre alcătuite din evrei şi arabi, în încercarea de a aduce reconciliere între popoare şi religii prin muzică. Proiectul s-a dezvoltat în timp; avem astăzi o orchestră şi un ansamblu de cameră care funcţionează sub acest titlu, există Academia Barenboim-Said de la Berlin cu o nouă sală de concerte. Membrii orchestrei sunt şi astăzi muzicieni tineri, iar această impetuozitate a tinereţii se simte şi în interpretarea Simfoniei a VII-a de pe acest disc.

În timp ce ascultam pentru prima dată această interpretare, ştirile proaste despre pandemie curgeau în valuri, aşa că, inevitabil, cu atât mai mult am simţim tensiunea şi dramatismul părţii a doua, care descrie atât de bine timpurile pe care le trăim. Însă Beethoven a ştiut că întotdeauna e o luminiţă la capătul tunelului, ceea ce transpare atât de clar din părţile a treia şi a patra ale Simfoniei a VII-a, o călătorie către fericire, lumină şi pace, admirabil construită de West Eastern Divan Orchestra şi Daniel Barenboim. Dacă trebuia să existe un interpretare care să dea speranţă, aceasta este, şi mesajul cred că este clar pentru toţi: întotdeauna după furtună apare soarele, important este să avem grijă de noi şi de ceilalţi.

Emisiunea de la Radio România Muzical în cadrul căreia poate fi ascultat acest disc va fi disponibilă pe site-ul proiectului Discurile anului 2020 începând cu 4 aprilie 2020: romania-muzical.ro/info/discul-anului-2020/

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus