Bucureştenii s-au obişnuit ca primăvara şi toamna să-şi petreacă serile de luni la Centrul Ceh, la un documentar şi o bere cehă, pentru că programul de proiecţii Documentary Mondays a devenit, în cei peste 12 ani de existenţă, o adevărată tradiţie. În prezent, acesta se mută în mediul online, unde publicul va putea urmări de acasă, în luna iunie 2020, patru filme documentare cehe, pe platforma DAFilms. În plus, programul devine internaţional, fiind organizat alături de Centrele Cehe din Berlin şi Londra.
În mod normal, Documentary Mondays ar fi fost deja încheiat în acest moment, însă, în contextul actual, ca pentru toate evenimentele culturale planificate în această perioadă, lucrurile s-au schimbat. Cu toate acestea, pandemia a venit la pachet cu multe idei pornite din nevoia de adaptare, iar organizarea Documentary Mondays în format online este, acum, nu doar o necesitate, dar şi un mod de a oferi posibilitatea participării unui public mult mai larg, în contextul în care programul a ajuns deja în mai multe oraşe din ţară, iar acum va putea fi accesat de oriunde.
Patru filme documentare cehe vă vor aştepta să le vizionaţi în fiecare zi de luni din iunie 2020, pe platforma de streaming DAFilms, iar în fiecare seară veţi avea ocazia de a participa la sesiuni Q&A cu realizatorii documentarelor, organizate împreună cu Centrele Cehe din Londra şi Berlin, alături de care Centrul Ceh Bucureşti organizează acest sezon.
Pe 1 iunie 2020, Documentary Mondays începe cu Trabant: There and Back Again (r. Dan Přibáň, 2019), un documentar despre trei aventurieri porniţi într-o călătorie prin lume, folosindu-se de un mijloc de transport neaşteptat - Trabantul. Călătoria începe în India, avansează către Nepal, traversează Munţii Himalaya şi ajunge în Pakistan, China, Uzbekistan, Rusia şi Ucraina, iar, în final, acasă, fiind presărată cu umor negru şi momente pline de adrenalină.
Pe 8 iunie 2020 veţi putea vedea documentarul My Name is Hungry Buffalo (r. Pavel Jurda, 2016), care spune povestea lui Jan. Acestuia îi plac cowboy-ii, este orb şi pe cale să îşi piardă şi auzul. Documentarul lui Jurda îl urmăreşte pe acesta în drumul său prin America, pentru a-l vizita pe şeful tribului Navajo care doreşte să îi facă un ritual menit să-i ajute auzul.
Central Bus Station (r. Tomáš Elšík, 2019) vă va transporta în autogara din Tel Aviv, pe 15 iunie 2020. Aceasta este una dintre cele mai mari şi, în acelaşi timp, una dintre cele mai jalnice autogări din lume. Inovatorul plan arhitectural al unei clădiri ce urma să îşi înghită vizitatorii s-a transformat într-un labirint interminabil de coridoare. Acum, cadoul cetăţenilor din Tel Aviv serveşte ca oază pentru refugiaţi din întreaga lume.
Seria de documentare se încheie pe 22 iunie 2020 cu The Gospel According to Brabenec (r. Miroslav Janek, 2014). Interviurile jurnalistei Renata Kalenská cu Vratislav Brabenec, membru de seamă al trupei Plastic People, urmăresc nu numai amintirile acestuia din anii underground, cât şi experienţele autoarei cu acest individ unic.
Documentarele vor fi disponibile pe teritoriul României gratuit, timp de 24 de ore, începând cu ora 8 dimineaţa în zilele de luni. Pentru a putea viziona documentarele, este nevoie să creaţi un cont pe site-ul Dafilms.com. Discuţiile cu realizatorii filmelor din program vor avea loc live, în serile de luni, detaliie despre participare fiind oferite pe pagina de Facebook şi pe site-ul Centrului Ceh. Evenimentul Facebook al primului documentar, aici.
Deci, ce faceţi aveţi de făcut în zilele de luni din iunie 2020? Răspunsul este simplu: vedeţi documentare cehe la Documentary Mondays, alături de o bere băută responsabil - preferabil cehă, pentru a păstra spiritul din formatul offline.
Eveniment organizat de Centrul Ceh Bucureşti, alături de reţeaua Centrelor Cehe, cu sprijiul DAFilms şi Budweiser Budvar.
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.