POSTWEST \\ guess where trebuia să fie un festival transcultural offline organizat de Teatrul Volksbühne din Berlin în mai 2020. Din motive de COVID-19 şi de imposibilitate financiar-contabil-birocratică de a fi amânat cu un an, POSTWEST \\ guess where s-a transformat într-un festival online organizat de Teatrul Volksbühne din Berlin în iunie 2020.
12 spectacole nou-nouţe, produse de 12 trupe din Estul şi Centrul Europei special pentru întâmplarea berlineză, au rămas la stadiul de proiect. În locul lor, au apărut 12 produse digitale, a căror e-premieră s-a întâmplat pe final de iunie 2020 şi care sunt în continuare disponibile pe e-platforma oficială a festivalului (http//postwest.volksbuehne.berlin/en/).
Din partea Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, echipa coordonată de Gianina Cărbunariu a propus, în coproducţie cu Teatrul Volksbühne, POSTWEST - something digital. Video-eseu / scurt-metraj documentar de 18 minute şi 52 de secunde, ce a înlocuit spectacolul Postwaste, a cărui premieră n-a mai avut loc.
POSTWEST - something digital încearcă să răspundă la trei întrebări. Iniţial adresate de Gianina Cărbunariu colegilor de festival, cele trei întrebări au devenit linia directoare ale propriului său spectacol: La ce moment a fost întreruptă, din motiv de pandemie, producţia spectacolului offline? S-a schimbat percepţia despre lumea Postwest între iunie 2019 şi iunie 2020? Cum a fost primită vestea digitalizării POSTWEST \\ guess where?
Căderea comunismului şi a Cortinei de Fier a doborât graniţe, a prăbuşit ziduri, a îngăduit vise, planuri, speranţe. Venirea COVID-19 a închis graniţe, a carantinat localităţi, a izolat case, a provocat teamă, singurătate, angoase. Lumea europeană s-a schimbat în 1989, lumea întreagă se schimbă în 2020.
Eseul Gianinei Cărbunariu, în a cărei stilistică de cine-producţie se simt bunele influenţe ale lui Radu Jude, alături de care regizoarea nemţeană a scris scenariul pentru Tipografic majuscul, vorbeşte ce s-a ales din parte din acele vise, planuri, speranţe şi despre unele dintre efectele temerii, singurătăţii, angoaselor. Ce va să zică Vestul pentru săracii Estului, ce va să zică pandemia pentru oamenii din lumea teatrului.
Cum vor arăta, de acum încolo, acele producţii artistice ce aleg să nu întoarcă privirea din direcţia celor pentru care libertatea post-comunistă n-a adus fericirea, confortul, siguranţa? Va reuşi regizorul de teatru să se reinventeze în mediul digital şi să continue să(-şi) pună acele întrebări sinonime cu refuzul auto-orbirii, cultivarea empatiei, exersarea spiritului critic?
Din Estul epidemic, sărmanii satelor, ai micilor şi marilor oraşe pleacă la muncă în ţări cândva visate, în ciuda riscurilor enorme la care îşi supun propria sănătate. În Estul epidemic, sosesc discrete transporturi cargo, mustind de zemurile şi izurile ce însoţesc orice halcă zdravănă de gunoi ţinută la beci săptămâni în şir. Din şi în Estul epidemic pleacă tone de ciment ce lasă în urmă poluarea născută de reciclate deşeuri. Printre ruinele fostelor fabrici, porcii găsesc oricând ceva comestibil. Nostalgia pentru ce nu mai este, furia pentru ce este, încrâncenarea de a nu abandona ce va fi. Acesta este comentariul social-politic al POSTWEST - something digital.
Pentru artiştii din întreaga lume epidemică, uneltele digitale sunt la îndemână. Spectacolele de teatru, în sensul lor cunoscut, nu mai sunt, momentan, cu putinţă. E cu putinţă trecerea spre un alt limbaj, spre o altă formă de exprimare? Va face artistul acest pas, va veni spectatorul pe acest nou drum? Există altă cale? Acesta este comentariul social-artistic al POSTWEST - something digital.
Comentariul social-politic e însoţit, din off, de un voice-over metalizat, amintind de primele versiuni ale vocilor feminine ce însoţeau sistemele de navigaţie rutieră. Comentariul social-artistic începe pe aceleaşi coordonate sonore, pentru a vira, discret, spre vocea regizoarei. Impersonalul se personalizează. Ghidajul ce însoţeşte sistemul de navigaţie social-politic lasă loc fragilităţii născute de deruta în care noua realitate pandemică îi aruncă pe creatorii de teatru.
Scurt-metrajul Gianinei Cărbunariu fixează a moment in time. Peste o vreme, îl vom privi, poate, ca pe o pagină de jurnal dintr-o lume ale cărei impasuri vor fi fost de mult depăşite. În vâltoarea clipei, însă, ceva-ul digital al Gianinei rimează amplu cu ceva-ul uman furios, derutat si profund tulburat al unora dintre noi.
POSTWEST - something digital poate fi privit aici:
http://postwest.volksbuehne.berlin/en/programme/40/postwest-something-digital