octombrie 2022
Patima
În contextul unei ample renovări a vechii clădiri a Teatrului Național Aureliu Manea din Turda, la Fabrica de Bere (un alt reper arhitectural major al orașului) se pregătește un spectacol în premieră, în condiții atipice, pe mai multe planuri: la nivelul repetițiilor - sunt folosite spații ale unor clădiri diferite, aflate în reconstrucție; la nivel regizoral și artistic - o echipă tânără, coordonată și ghidată de regizoarea Luana Hagiu, se adaptează la multiple provocări, inclusiv cele de compunere a scenelor pe bază de improvizații pornindu-se de la conținutul textului original. Spectacolul și-a avut premiera în data de 8 octombrie 2022, la Turda, și este programat să fie jucat din nou pe 22 octombrie 2022.

Dincolo de aceste aspecte, întreaga comunitate, atât cea consumatoare de teatru din localitate, cât și comunitatea mai largă din împrejurimi, are nevoie să se adapteze la noi trasee spațiale, dar totodată conceptuale, pentru a ajunge la producțiile acestui sezon teatral, care continuă cu un spectacol inedit, plasat într-un ambient neconvențional, asemănându-se prin acest element cu târgurile și călătorii care aduc marfă de calitate, de departe, dar sunt inițial priviți cu precauție, până își instalează stand-ul și colțul de lucru, unde comerțul cultural poate decurge în termeni buni și de încredere.

Ca text, Patima Roșie a lui Mihail Sorbul datează dinaintea Primului Război Mondial, ceea ce îl poate face greu digerabil pentru un public actual. Însă modul de lucru al Luanei Hagiu și al actorilor a permis abordarea frontală a acestui aspect, operând asupra a ceea ce s-ar putea numi textocentrismul dramaturgiei românești. S-a lucrat pe bază de improvizații asamblate pe scenele și acțiunile din piesa originală, păstrându-se structura narativă, dar oferindu-se noi perspective, aduse la zi. Spectacolul ne marchează prin conturarea unui personaj feminin principal, un personaj forte, care conduce firul poveștii prin conectarea cu fiecare dintre celelalte personaje.

Pentru că spectacolul continuă să se consolideze și să-și găsească centrarea, cel puțin la nivel spațial, cuvintele regizoarei ar fi cele mai potrivite în acest cadru. Le redăm mai jos, cu acordul ei: "Patima este o poveste atemporală despre îndrăgostire, despre iubire și despre viciu. Este o poveste văzută atât din interiorul evenimentelor, cât și dintr-un punct exterior - de obiectivitate - al personajelor, care ne oferă indicii despre gândurile lor, după unele scene care le schimbă parcursul și le transformă. Pornit de la textul lui Mihail Sorbul, Patima roșie, spectacolul este format dintr-o serie de scene care reies din improvizații pe temele din text, astfel păstrându-se ideea autorului, însă oferindu-se publicului o altă viziune asupra ei. Un amestec de cereri în căsătorie, muzică, dans, umor și tragic, Patima este exact ca viața: un pic surprinzătoare."

Dacă ne întoarcem la etimologiile termenilor, numele spectacolului va trezi în noi ecouri mult mai vechi, de pathos, care ne atinge simțurile și ne readuce în prezent. Lăsăm acest mic comentariu să funcționeze ca invitație.

Patima
Premieră a Teatrului Național Aureliu Manea din Turda
După textul Patima Roșie de Mihail Sorbul
Regie: Luana Hagiu
Scenografie: Eliza Labancz
Ilustrație muzicală: Alexandru Condurat / Light Design: LightMix
Distribuție: Ingrid Neacșu, Anca Markos / Maria Pandrea, Alexandru Condurat, Vali V. Popescu, George Sfetcu
Regie tehnică: Cătălin Florea / Realizare decor: Dan Felecan, Dorel Moga / Realizare costume: Elena Popa / Foto credit: Marius Romilă.
De: după Mihail Sorbul Regia: Luana Hagiu Cu: Ingrid Neacșu, Anca Markos / Maria Pandrea, Alexandru Condurat, Vali V. Popescu, George Sfetcu

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus