octombrie 2023
Festivalul de film de animație animest, 2023
Astăzi, 11 octombrie 2023, mi-am făcut veacul prin Bucureștiul Animat de Animest, mai exact la Amzei Creative Corner, unde se întâmplă Animest VR Experience, competiția internațională de filme VR a festivalului, o selecție din cele mai bune titluri pe 2022 și 2023, din care juriul internațional urmează să aleagă câștigătorul. În funcție de numărul invitaților, de programările deja făcute și implicit de sloturile disponibile, se pot viziona la liber două animații la alegere din calupul prezentat în program.

Ajuns în Amzei Creative Corner, m-am așezat pe canapea în așteptarea unui scaun rotativ liber, dar nu am stat degeaba, ci m-am uitat la Shinigami, Japonia 2023, o animație VR de 20 de minute în regia lui Yoshiya Okoyama. M-am răsucit eu pe suportul canapelei, cumva furat din concretețea faptului că nu stăteam deloc bine și m-am angrenat într-o experiență imersivă cu doar un faux-spațiu mental. Impresionant felul în care spațiul mă îmbrăca, backgroundul era cumva liniștitor și înfiorător totodată, nu prea se miza pe poveste, din păcate, era un mecanism repetitiv, un loop-hole al morții ca personaj, un film de proces cultural de acceptare a destinului într-un firesc chiar și animat minimalist. Nu pot să spun că m-a dat pe spate, deși VR-ul m-a dat și pe spate ad litteram de câteva ori în explorarea spațiului propus, dar cam așa e când suprascrii o experiență completă mental-fizic peste un plot de film clasic. A fost interesantă alegerea dublajului sonor muzical, vocile au fost substituite de inflexiuni de saxofon cu diferite intensități / tonalități. Experimentul rezistă, dar ceva din ansamblul alegerilor nu mă convinge pe deplin, povestea nu mă prinde și nu mă duce nicăieri mai departe de împrejurimile minții mele.

În schimb, parcă profetic, de îndată ce se eliberează scaunul rotativ intru într-o nouă experiență VR, dar de data asta una mult mai memorabilă, cu animația franceză Jailbirds, Franța 2023, în regia lui Thomas Villepoux, o jumătate de oră împărțită în 4 episoade, acest miniserial augmentat despre doi colegi de celulă și un torționar obsedat de control. Unul mic, uscățiv și foarte ancorat în real, celălalt masiv și mult mai prins de latura contingentă, artistică, fiind totodată și cel care umple pereții celulei cu desene naturaliste din exterior. Ulterior descoperim că uriașul are o rețetă secretă de la bunica lui vrăjitoare și-și face o licoare cu care își face ochii să zboare pe fereastra închisorii. Astfel vede "pe viu" fiecare imagine pictată.


 Mai târziu, pentru a se elibera mai repede (neînțelegând manipularea torționarului), colegul uscățiv de celulă divulgă secretul tincturii. Uriașului îi sunt furați ochii și transferați unui cap de porc, iar bunica acestuia este chemată pentru a fi asigurată că se va face dreptate până la urmă. Dar parcă toată lumea uită că rețeta e chiar a ei, ba mai mult, că ea e și vrăjitoare, așa că are un simț în plus pentru lucrurile astea. Și mai departe rămâne să explorați chiar voi povestea, care se va putea vedea și online în format clasic în viitorul apropiat. Aici, în cea de-a doua animație, plotul a acoperit și eventualele goluri ale alegerii grafice și pot spune sincer că a întrecut și fascinația pe care o dă din input VR-ul, construind un produs complet și plin de însemnătate, presărat cu o grămadă de interactivitate la care nici nu te aștepți.

Descarcă programul animest 2023 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus