Florin Fieroiu, autorul spectacolului (concept, scenariu și regie), aduce sub lumina reflectoarelor mișcarea Dada, revolta și principiile sale estetice, pe care le face să vorbească și le întrupează în forme vizibile la nivel scenografic (Cristina Milea și Cosmina Croitoru) sau în mișcările celor șapte actori din echipă: Anamaria Pîslaru, Sorin Dinculescu, Dora Iftode, Alina Crăiță, Valentin Mihalache, Laura Dumitrașcu-Duică, Mădălin Mladinovici. Totul într-un spațiu dedicat spargerii convențiilor artistice, foarte bine și teatral luminat, cu câteva elemente de decor (ce au o utilitate imediată), puse și ele în valoare prin jocuri de lumini, dar și cu un perete / o perdea - modular(ă) și mobil(ă) - care reflectă / oglindește imaginea publicului și deschide noi planuri de discuție / perspective cu privire la relația dintre scenă și sală, dintre actanți și spectatori, dintre artă și viața de zi cu zi. Florin Fieroiu spune - în caietul program al Teatrului Masca, stagiunea 2023-2024, care ne așteaptă Să vorbim pe bune despre noi! - că povestea / dramaturgia aleatorie / declamația "se sparge de zidul spectatorilor", narațiunea / logica spectacolului fiind oricum ea însăși - în stil Dada - extrem de fragmentată și neliniară. O mențiune specială se impune pentru universul sonor al spectacolului, invadat pe lângă cuvintele rostite / urlate, cu violența negativismului, de anti-muzica compozitorului Vlaicu Golcea.
Summit nu este un spectacol de dans (Florin Fieroiu fiind coregraf), dar este extrem de solicitant pentru actori, la nivelul mijloacelor de expresie corporală, printre care și fuga cu spatele și deplasarea pe loc - ca repere ale ilogicului și contradicției. Se joacă foarte puține personaje. Ceea ce predomină sunt ideile / principiile / conceptele, dat fiind că la baza textului / scenariului de spectacol s-a aflat lucrarea lui Tristan Tzara (1896, Moinești, Bacău - 1963, Paris), centrul energetic și conceptual al mișcării Dada, Sept manifestes Dada, publicată la Paris, în 1924. Acum 100 de ani... deja. Practic, teoria devine teatru / spectacol - opțiune scenică fără prea mulți termeni de comparație.
Florin Fieroiu a ales dintre textele semnate de Tristan Tzara câteva fragmente (grupate tematic), astfel încât să ilustreze pentru publicul de astăzi și să faciliteze întâlnirea cu esența mișcării Dada, curent literar-artistic care s-a opus logicii, rațiunii și esteticii timpului, a protestat vehement împotriva lor și a susținut violent și dezlănțuit noi forme de expresivitate, bazate pe non-sens, iraționalitate, hazard, mult mai potrivite, în opinia creatorilor și adepților săi, absurdului conflagrațiilor secolului trecut.
Ca reacție la haosul Primului Război Mondial, ce părea fără sfârșit, mișcarea Dada, formată din spirite anarhice, nu doar nonconformiste, s-a opus și ea - dintr-o Elveție neutră (spațiul Cabaretului Voltaire - Zürich, dar fără glamour / atributele strălucitoare ale spectacolului tradițional într-un astfel de loc, care sunt înlăturate încă de la început, cu agresivitatea Dada specifică, și din spectacolul lui Florin Fieroiu) forțelor în conflict, prin atacarea ideilor prezente în cercurile culturale / politice ale epocii. Contextul / colapsul în care a apărut curentul Dada rămâne extrem de important pentru o bună înțelegere a ideilor demolatoare ale lui Tristan Tzara, deși o parte dintre acestea nu mai par astăzi extrem de șocante, fiind larg distribuite de Eugène Ionesco sau îmblânzite în timp de suprarealism / pop art / performance art.
Echipa Teatrului Masca oferă această montare celor care vor să descopere (nedefinit spus...) altceva / un tip de teatru neuzual, dar pentru care este nevoie de răbdare și interes / înțelegerea unor forme și concepte diverse.
Foto din galeria foto de Dinu Lazăr de aici.