Context: A 4-a ediție a festivalului Unscene al Universităților de Arte, organizat de Teatrul Municipal Csíki Játékszín, are loc în perioada 9-15 mai 2024 la Miercurea-Ciuc. De-a lungul celor 7 zile, sunt prezentate producții ale Universității de Arte Târgu Mureș, Universității Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, UNATC "I.L. Caragiale" București, Universității Naționale de Arte "George Enescu" Iași, Universității "Lucian Blaga" Sibiu, Universității de Vest Timișoara și Universității Rippl-Rónai din Kaposvár (Ungaria).
Anul universitar 2023-2024, anul 3 licență, arta actorului, Departamentul Maghiar de Teatru, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai (UBB), Cluj-Napoca. Az angyal / Îngerul. Spectacol al zisului an, în regia lui Tibor Pálffy, cadru didactic asociat al UBB, actor și regizor al Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe (TASZ). Pe un text de... și aici încep surprizele, Sebestyén Sztojka, student în anul cu pricina și interpret al rolului Kristóf, un scriitor în căutarea / așteptarea inspirației. Care vine sub forma Îngerului (Erika Tódor) locuind în colivie (decor și efecte vizuale: Lóránt Szilágy), dotat cu haine și machiaj punk.
După ce a cochetat cu scrierea dramatică la Universitatea de Arte din Târgu-Mureș (UAT), Sebestyén Sztojka a ales actoria la UBB. Az angyal / Îngerul i-a oferit șansa de a îmbina cele două pasiuni: rol principal și dramaturgie. Pentru exactitate, textul conține și contribuții din partea multora dintre colegii săi (de pildă, pasajele hip-hop și restul segmentelor muzicale sunt construite pe versurile interpreților) și, de-a lungul săptămânilor în care a fost creat spectacolul, fost modificat, rafinat, optimizat de întreaga echipă condusă de Tibor Pálffy (dramaturgie: Ágnes Gergely).
După o săptămână de cantonament intensiv la Sfântu Gheorghe, spectacolul s-a arătat în premieră publicului TASZ în aprilie 2024. La o lună distanță, Az angyal / Îngerul i-a entuziasmat pe cei peste 130 de privitori așezați pe gradenele, scaunele și pernele distribuite pe scena uriașei săli mari a Casei Artelor din Miercurea Ciuc în a 3-a după-amiază de Unscene 2024.
La început, a fost o cină între prieteni. Cupluri tinere, bașca un băiat fără de fată, Barni, interpretat de Hunor Fazakas (căruia, mai târziu, îngerul îi va îndeplini previzibila dorință erotică, doar că, chiar înainte de marele moment, va interveni contra-dorința unui prieten, Oszkár (Antal Örs), care nu se va dovedi chiar atât de hetero, pe cât o lăsau să se vadă aparențele; de-ale tinereții, valuri / dubii / identități incerte / comédii!). Gazde sunt Adel (Julia Kalló) și Kristóf al lui Sebestyén Sztojka.
Fiecare dintre cei 4 băieți (care stau așezați pe scaun, cu fața la public) are câte un comentator / înger (care stă în picioare, în spatele său): Máté Pazsiczki e comentatorul lui Kristóf, Daniel Uivaroși e comentatorul lui Simon (Máté Flór), Gergő Biró e comentatorul lui Martin (Botond Tulogdi), Gellért Ábrahám e comentatorul lui Barni, Gergő Filep e comentatorul lui Oszkár. Toate cele trei fete (Adél, Petra (Barbara Máthé), Csenge (Bernadett-Mária Balázs)) o au pe Laura György drept comentator.
Scena e ultra-dinamică. Replicile băieților, fetelor și comentatorilor se succed pe repede-înainte. Se râde mult atât pe scenă, cât și în sală. Tușele groase ale profilului fiecăruia dintre cele 7 personaje comentate se conturează. Mai târziu, când Îngerul materializat de nevoia de inspirație a scriitorului Kristóf se va instala în apartamentul acestuia și al Adél va începe să îndeplinească dorințele gazdelor și ale vizitatorilor acestora, vom afla mai multe despre fiecare dintre ei. Mai important, ei vor afla mai multe despre fiecare dintre ei.
Pentru că Îngerul Erikăi Tódor funcționează imprevizibil. Cunoscând adevăratele dorințe care se ascund, mai mereu, în fața cuvintelor cu care mințim și ne mințim cotidian, ființa născută din Ceruri incerte provoacă situații dintre cele mai neașteptate. Unele haioase, altele dure.
De o pildă, mama Petrei (Erika Tódor), cea care o abandonase cu mulți ani înainte, apare, cu prosop roșu pe părul proaspăt spălat, în clipa când aceasta încalecă colivia Îngerului și-l imploră pe acesta să rămână însărcinată. De fapt, dorința-i ascunsă nu era să fie mamă, ci să fie copil.
De o altă pildă, Gergő Filep e polițistul care se roagă pentru o misiune adevărată. Grea și periculoasă, adică. Fierbinte & fatală dorință! În altă scenă, doi cititori de contoare de gaz (Gergő Biró și Gergő Filep) chiar vor ce spun că vor. Îngerul se execută și Adél aproape că e violată. În general, oamenii cu dorințe brutal-carnale au măcar meritul că nu (se) amăgesc. Băieții cu vestă reflectorizantă nu ascund contorsiuni sufletești prea sofisticate.
Defilarea dorincioșilor (cum să-i numim, oare, pe cei care cred în îndeplinirea dorințelor?) persoane particulare trebuie, totuși, stopată. Se poate ajunge la lucruri periculoase pentru societate, nu? Ca urmare, indivizii trebuie grabnic înregimentați în tabere. Ajunge cu poftele fiecăruia, e cazul să vorbim de nevoile grupurilor. Și pentru că trebuia să poarte un nume, grupurilor li s-a spus partide. Pentru claritate, partide extremiste.
De o parte, roșii conduși de Politician 1 (Daniel Uivaroși). De partea cealaltă, cămășile negre ascultând de Politician 2 (Gellért Ábrahám). Din spatele spațiului de joc, de la pupitrul cel înalt unde pe tot parcursul spectacolului e mixată și reprodusă muzica și restul coloanei sonore (compozitor: Lehel Boca Hunor), vin sfaturile consultanților. Cei doi politicieni vorbesc la microfon și se adresează publicului, ca într-o confruntare electorală dintre cele mai reale. Scena are ceva din absurdul / duritatea / neliniștea faimoasei concluzii de 25 de minute din Catarina și frumusețea de a ucide fasciști de (text & regie) Tiago Rodrigues, prezentat la București în deschiderea FNT 2023. Acolo - discursul unui nazist, aici - mix între un altul și un comunist. La mijloc, îngerul exterminat. Luați, gustați, serviți!
Concluzia spectacolului e mai puțin neliniștitoare. Blândă, casnică, personală. Printre altele, Sebestyén Sztojka face un pas în față din rol și spune, pe scurt, istoria nașterii spectacolului.
Concluzia spectatorului e Uau! Ce spectacol! Ce text! Ce diversitate de teme! Ce profunzime a abordărilor! Ce joacă faină, ludică (da, știu, aparent pleonasm) și serioasă, deopotrivă!
Timpul & Spațiul reprezentației: 11.05.2024 & Sala Mare a Casei Artelor din Miercurea-Ciuc, format studio pe scenă
(Foto: Unscene)